3:44 14 Okt 2016

destiny_rise_of_iron_5

Vinnaren i Nöjesguidens stora Destiny-tävling är utsedd! Och risken är ju ganska stor att det inte är du. Men hav förtröstan, det kommer snart fler chanser till att vinna grejer här på bloggen. Tyvärr inte något Destiny-relaterat, men ändå coolt.

Vinnaren heter Melina Svärd! Melinas motivering till varför just hon skulle vinna löd så här:

”Saknar något att i vinter med mysa, behöver underhållas för att ej frysa”.

En lika vackert formulerad som sann iakttagelse. Grattis Melina, vinsten kommer till dig med post!

5:34 13 Okt 2016

Inte sedan Cactus och Dennis blåste mig ur vattnet med Hotline Miami har en svensk indiepärla ruskat om mig så hårt som Art in Hearts ”Gonner”. Ett sidscrollande run’n’gun-spel där du byter färdigheter genom att byta huvud, där världen pulserar i takt med din kombomätare och där allt gulligt måste dö. Spelunky, Adventure time, Gunstar Heroes. Det är svårt, märkligt, sött – och så jävla, jävla bra. Mer än så tänker jag faktiskt inte skriva. Spelet släpptes igår.

Stöd svensk indie, köp Gonner.

5:21 12 Okt 2016

Politisk satir kan ta sig många olika uttryck. Exakt vilket uttryck satiren i spelet Mr. President! tar sig är oerhört oklart. Men vad som däremot ÄR tydligt är att det här är det senaste stora spelet bland streamers. Och det är kanske inte så konstigt, både med tanke på skråets förkärlek för knasiga Goat simulator-spel och den superaktuella presidentstriden.

I Mr. President! axlar spelaren rollen som livvakt åt en president vid namn Ronald Rump (livvakten heter Dick ”Rock-hard” Johnson…). Rump står nästan alltid på en scen med ett lasersikte riktat mot bröstet, eftersom hans meningsmotståndare (den icke-konservativa delen av landet) är livsfarliga. Livvaktens uppgift är att – med alla medel möjliga – se till så att skytten missar sitt mål. Oftast misslyckas räddningsförsöken och Rump flyger rakt in i backdropen. Frisyren följer oftast inte med. Då och då låter spelet dig göra superbrutala wrestlingsmoves mot en halvnaken Rump (som har ett förflutet inom fribrottningen).

Det här är ju superfånigt – och spelet är ärligt talat riktigt dåligt – men några skratt går det väl ändå att mjölka ur Mr. President. Typ ett sånt där hysteriskt skratt som en utbrister i när en inser att allt är kört, hur vi än beter oss.

12:15 11 Okt 2016

Speljournalistiken har i (nästan) alla tider försökt för hårt. Med referenser och metaforer försökt lyfta spelmediet från något pulpigt till något finkulturellt. ”Spel är konst”-diskussionen var väl kanske intressant för 15 år sedan, men inte så intressant som vi trodde.

Jag vet, för jag har varit en del av de som vill lite för mycket. Det finns de som kan hantera det, som kan slänga in litterära referenser och bara få dig som läsare att vilja veta mer. Kanske lär du dig något, blir lite smartare. Men ofta blir det bara för mycket. För krystat.

Jag har absolut gjort mig skyldig till det här. Säkert misslyckats mer än vad jag lyckats. Men i lördags visade det sig: jag har inte lärt mig ett skit.

Jag är krönikör i P3 Spel, och senaste programmets tema var ”perspektiv”. Så jag gjorde som sig bör – och tog i så att jag sprack. Jag erkänner. Jag jämförde Wolfenstein 3D med en tre meter hög oljemålning från 1600-talet. Jag tyckte fortfarande att det finns viktiga poänger här, men jag förstår dig som kräktes.

Mycket riktigt fick jag också direkt (kärleksfulla?) hån från mina vänner.

filosofen

Ändå ganska fint.

Min krönika hörs 37 minuter och 54 sekunder in i klippet utan musik. Håna mig gärna i kommentarerna.

5:02 10 Okt 2016

Ett av oktober månads mer intressanta spelsläpp heter Mafia 3. Och en stor anledning till det är spelets handling. Spelet handlar om Lincoln Clay, en svart man som återvänder från Vietnam-kriget till ett fiktivt New Orleans, 1968. Sydafrikanske speljournalisten Tauriq Moosa beskriver öppningstexten så här:

Även om spelet i grunden handlar om en antihjälte som blir en enmansarmé (en klyscha som utgör ungefär hälften av alla spelstorys någonsin) finns här något mer, något som känns intressant och läskigt relevant också år 2016. I en intervju med Vice berättar Charles Webb, en av författarna bakom spelet, om hur de vill att spelarna ska konfrontera rasismen i spelet. I en bransch där nästan ingen vågar säga ”nej, det är inte bara underhållning – det är politik också” pratar Webb om hur han konstant tänker på de personer som årligen dödas av polisen i USA. Det är stort.

Jag ser fram emot att spela det här.