1:28 15 Aug 2016

Jag vet inte om det stämmer, men det sägs att svenska Simone Giertz har oppfinnarjocke som sin främsta förebild. Och på ett sätt känns det som en helt perfekt förklaring. Men med en skillnad. Till skillnad från Jocke är Simone född i exakt rätt tid. Hon är ett geni som tack vare youtube-generationen slipper vara missförstått. Väckarklockor som slår dig i ansiktet, hårtvättarrobotar – och allt annat livsviktigt och kanske egentligen ganska onödigt du kan tänka dig. Stor, underfundig humor blandad med vassa kommentarer mot konsumtionssamhället.

Lite som med Pokémon Go-hjälmen, alltså. Giertz senaste genidrag:

Läs mer om Giertz här.

2:09 30 Jun 2016

Idag drar kampanjen #Sheforhe igång.

En ”solidaritetsrörelse för att hjälpa män till sociala relationer, att kunna prata om känslor, sluta konsumera pornografi och söka hjälp”, enligt en debattartikel publicerad på Aftonbladet – och undertecknad av Gudrun Schyman, Ida Östensson och Anna Giotas. I artikeln fastställer författarna att män lider av att leva i ett patriarkalt samhälle. Män lever ohälsosammare, utsätts för brott oftare och riskerar i högre grad att bli alkoholister. Till exempel. Det är inte bara ickemän som är offren för patriarkatet, helt enkelt.

Det här uppmärksammas på anrika spelsajten FZ.

Men när redaktör Joakim Bennet tar sig an debatten blir det dock ur ett annat perspektiv. Visst håller han med om att det finns problem – men han håller inte med om att män borde undvika dataspel. Så då använder han sin sajt, som når 250 000 unika besökare i månaden (enligt siffror från 2014), att basunera ut att Schyman likställer spel med pornografi.

Det här är problematiskt av ett par olika anledningar. För det första är det kontraproduktivt att fokusera på en på sin höjd tveksam formulering, särskilt om en håller med om grundproblemet. För det andra: Det Bennet skriver är inte sant. Schyman och de övriga som undertecknat texten skriver inte någonstans att de tycker att män bör undvika spel.

#Sheforhe vill:

”… hjälpa män till sociala relationer, att kunna prata om känslor, sluta konsumera pornografi och söka hjälp”.

I Bennets text blir samma stycke:

”Schyman och medförfattarna menar att det är patriarkatet som är orsaken och att män skulle må bättre om de kunde lära sig att kunna prata om känslor, sluta konsumera datorspel och pornografi och söka hjälp”.

Bennet har alltså själv lagt till ”datorspel” i något som är snubblande nära ett citat. Det är hög trollvarning på det – ja, kanske till och med oärligt? För nog måste väl FZ:s kommentar ha korrekturlästs innan den publicerades?

Och även om FZ:s debattsvar (?) var oseriöst klickjagande är kommentarsfältet möjligen ännu mer problematiskt. Visst finns där personer som försöker diskutera, men där finns också personer som sprider direkt hatiska meddelanden (bland annat från en känd youtuber). Istället för att ta grundproblemet på allvar – kanske till och med försöka göra en insats själva (tänk om FZ och Fatta man kunde göra något tillsammans! Vilket genomslag det skulle kunna få!) –  underblåses minst sagt obehagliga tendenser.

Var det värt klicken, FZ?

Bilden har ingenting med texten att göra.

11:49 30 Maj 2016

En fråga som är så sjukt aktuell exakt hela tiden, oavsett var du väljer att titta (i spelsammanhang i synnerhet men också i techindustrin i allmänhet), är den om hur systematiskt könskvoterad den är.

Det finns ingen som helst rimlig uppbackning för den obalans som upprätthålls. Vi vet det här, och många av oss försöker verkligen jobba för att motverka strukturerna. Men likväl lever den kvar. Bilden av programmeraren som en ”brogrammer” – trots att många av de allra första och viktigaste inte alls var bros. Herrklubben som med alla medel fortsätter vara just det.

CODE: Debugging The Gender Gap har screenats på flera ställen i världen (för ett par veckor sedan även i Stockholm). Jag har själv inte haft nöjet att se den än, men jag hoppas det inte dröjer för länge. Och jag hoppas att flera i min närhet ser den med. Tillsammans har vi ju en faktisk möjlighet att göra skillnad.

11:55 19 Maj 2016

Philadephia-baserade Phill Harmonix och Raheem Jarbo har gjort världen en tjänst. De har mashat upp klassiska Wu-tang-beats med onlinerollspelen framför alla andra: World of Warcraft. Och resultatet är ju precis som väntat helt fantastiskt. Om en liksom är beredd på exakt vad som väntar en. Raheem är mer känd under sina alias Random eller Mega Ran. Som Mega Ran gjorde han Chip hop/Nerdcore-beats av gammal Mega Man-musik och la på rim som handlade om den lilla blå pojkroboten och hans hårda resa. Det är extremt nördigt men hela tiden med glimten i ögat. Kärleken för spelmediet går liksom inte att missa.

Detsamma gäller här. En personlig favorit är Leeeeeroy, låten om internethistoriens främsta alfa-troll: Leeroy Jenkins.

Det bästa är nog bara att lyssna själv. Antingen via den här  länken eller bara klicka på play nedan:

6:06 12 Maj 2016

2016 är tv-spelsfilmernas år. Eller, helt ärligt talat vet jag inte riktigt vad det betyder. Visst, det kommer att släppas ett par riktigt stora produktioner baserat på spel. Men den stora frågan kvarstår: kommer någon av dessa bli ens i närheten av bra?

Angry Birds-filmen släpps vilken dag som helst, World of Warcraft-filmen kommer om en månad – och nu släpps den första trailern för filmatiseringen av Assassin’s Creed. Med Michael Fassbender och Marion Cotillard i stora roller.

Det ryktas naturligtvis om filmer baserade på typ ALLA stora spelserier. Och vissa känns möjligen lite kittlande. Sam Raimis och Neil Druckmanns Last of Us-film kanske kan bli något – åtminstone något mer än retroklassiska Rampage (med The Rock!)? Alicia Vikanders Lara Croft ska också bli intressant. Men samtidigt är det ju något som skaver med allt det här. Varför behövs det en film för att berätta en historia som (åtminstone) ett spel redan borde ha fört fram? Vad vinner vi – och upplevelsen – på att ta bort det interaktiva inslaget?

Alla bevis, fram tills nu, pekar på att svaret är: exakt ingenting.