11:54 24 Okt 2016

Little Nightmares är i min mening ett av de absolut mest intressanta svenska spelen under utveckling just nu. ”Lilla” Malmö-baserade Tarsier Studios första möjlighet att göra ett eget spel – efter en lång tid av arbete på Sony-titlar som Tearaway och Little Big Planet. Och det har redan rönt stora framgångar, bland annat genom att utses till bästa indiespel på enorma spelmässan Gamescom tidigare i år.

Idag gick förläggaren Bandai Namco ut med nyheten att Little Nightmares kommer att finnas spelbart på MCM Comic Con Stockholm, som är mellan 4 och 6 november (på Kista-mässan). Utöver att spela spelet kan ni också lyssna på ett timmeslångt panelsamtal mellan tre stycken Tarsier-utvecklare – och mig! Jag har fått den stora äran att moderera samtalet. Jag är sjukt peppad på detta. Förutom att jag varit en indievurmande speljournalist under en massa år har jag ju nu också erfarenhet som producent på ett spelföretag. Coldwoods historia och Tarsiers historia har en massa likheter, och jag tror det kommer lägga grunden för ett intressant samtal.

Har ni möjlighet: kom förbi sal E4 lördag den 5 november, mellan 12:30 och 13:30. Packa era bästa frågor, för det kommer finnas tid för en Q&A på slutet!

11:15 20 Okt 2016

För knappt 11 år sedan släppte Blizzard online-rollspelet World of Warcraft. 11 år. MMO-genren, spelbranschen, bilden av vad en ”spelare” var – allting förändrades med det här spelet. Och med senaste expansionen, Legion, visar de att spelet fortfarande relevant. Och miljoner spelare håller med. Det är helt osannolikt egentligen. Folk har liksom vuxit upp med det här spelet. Att communityt och kulturen runt det varit levande behöver knappast någon förklaring. Jag hade nöjet att åka på Blizzcon i Anaheim för ett par år sedan och se några av de mest dedikerade på nära håll. Det var faktiskt helt magiskt.

Tillsammans med Activision Blizzard har vi nu det stora nöjet att tävla ut ett exemplar av konstboken ”Streets of Warcraft” – som följer en grupp gatukonstnärer som målar Warcraft-relaterade verk världen över.

Här är en av målningarna som visas upp i boken.

Vill du ha Streets of Warcraft i bokhyllan? Maila michael.gill(snabel-a)nojesguiden.se och berätta om ditt bästa WoW-minne. Vi vill ha ditt mail innan fredag nästa vecka.

9:16 19 Okt 2016

Titta på screenshotten ovan. Visst är det det brunaste du någonsin sett från ett spel? Just det är vad som först fångade mitt öga när jag såg spelet med arbetstiteln ”Time rodent”. Spelet är fortfarande väldigt långt från klart, men det ser redan lovande ut:

Ett racingspel med smarta datorstyrda spelare – och så utspelar det sig i östeuropeisk (spelet utvecklas i Prag) postapokalyps. Kantiga bilar, bruna vägar, torra åkrar och riktigt fläskiga bredställ. Pluspoäng för de skalliga kostymnissarna i bilarna också.

View post on imgur.com

Spelet baseras på en kortfilm som ännu enbart finns i teaser-form:

Lätt värt att hålla ögonen på det här.

3:44 14 Okt 2016

destiny_rise_of_iron_5

Vinnaren i Nöjesguidens stora Destiny-tävling är utsedd! Och risken är ju ganska stor att det inte är du. Men hav förtröstan, det kommer snart fler chanser till att vinna grejer här på bloggen. Tyvärr inte något Destiny-relaterat, men ändå coolt.

Vinnaren heter Melina Svärd! Melinas motivering till varför just hon skulle vinna löd så här:

”Saknar något att i vinter med mysa, behöver underhållas för att ej frysa”.

En lika vackert formulerad som sann iakttagelse. Grattis Melina, vinsten kommer till dig med post!

5:34 13 Okt 2016

Inte sedan Cactus och Dennis blåste mig ur vattnet med Hotline Miami har en svensk indiepärla ruskat om mig så hårt som Art in Hearts ”Gonner”. Ett sidscrollande run’n’gun-spel där du byter färdigheter genom att byta huvud, där världen pulserar i takt med din kombomätare och där allt gulligt måste dö. Spelunky, Adventure time, Gunstar Heroes. Det är svårt, märkligt, sött – och så jävla, jävla bra. Mer än så tänker jag faktiskt inte skriva. Spelet släpptes igår.

Stöd svensk indie, köp Gonner.