11:30 1 Dec 2016

gsvr

Gillsnack har äntligen fått den stora äran att kliva in i den Virtuella verkligheten. I det här avsnittet testar jag och dottern Playstation VR – årets julklapp?

11:37 22 Nov 2016

Nytt avsnitt av det roligaste jag vet just nu – Gillsnack! Att få göra spel-tv med mitt geni till dotter. Älskar det.

11:35 26 Okt 2016

1

Idag blev jag författare. Eller, egentligen började allt när jag, Carl-Johan Johansson och Jimmy Håkansson bestämde oss för att starta spelbloggen Blog ‘em up. Vi ville ha fritt spelrum för att skriva de texter vi själva ville läsa. Om ämnen som vi brann för och utan att vara rädda för att göra en djupare analys. Och det blev, ärligt talat, jävligt bra. Många av svensk speljournalistisks bästa texter finns samlade på den där lilla bortglömda bloggen.

För att fira det – och för att rädda texterna från internetdöden – bestämde vi oss för att samla alltihop i en drygt 300 sidor tjock bok. Vi gjorde det inte för att bli rika, det har liksom aldrig varit ambitionen (ekonomiskt har bloggen alltid gått med förlust). Bokslut är egentligen inget avslut, även om det på många sätt känns så. Det kanske ser ut som en punkt, men för mig kommer det alltid vara ett utropstecken. Något jag är extra stolt över att få ha varit en del av.

Läs mer om (och beställ!) boken här.

5

Foton: Jakob Svärd

11:54 24 Okt 2016

Little Nightmares är i min mening ett av de absolut mest intressanta svenska spelen under utveckling just nu. ”Lilla” Malmö-baserade Tarsier Studios första möjlighet att göra ett eget spel – efter en lång tid av arbete på Sony-titlar som Tearaway och Little Big Planet. Och det har redan rönt stora framgångar, bland annat genom att utses till bästa indiespel på enorma spelmässan Gamescom tidigare i år.

Idag gick förläggaren Bandai Namco ut med nyheten att Little Nightmares kommer att finnas spelbart på MCM Comic Con Stockholm, som är mellan 4 och 6 november (på Kista-mässan). Utöver att spela spelet kan ni också lyssna på ett timmeslångt panelsamtal mellan tre stycken Tarsier-utvecklare – och mig! Jag har fått den stora äran att moderera samtalet. Jag är sjukt peppad på detta. Förutom att jag varit en indievurmande speljournalist under en massa år har jag ju nu också erfarenhet som producent på ett spelföretag. Coldwoods historia och Tarsiers historia har en massa likheter, och jag tror det kommer lägga grunden för ett intressant samtal.

Har ni möjlighet: kom förbi sal E4 lördag den 5 november, mellan 12:30 och 13:30. Packa era bästa frågor, för det kommer finnas tid för en Q&A på slutet!

11:15 20 Okt 2016

För knappt 11 år sedan släppte Blizzard online-rollspelet World of Warcraft. 11 år. MMO-genren, spelbranschen, bilden av vad en ”spelare” var – allting förändrades med det här spelet. Och med senaste expansionen, Legion, visar de att spelet fortfarande relevant. Och miljoner spelare håller med. Det är helt osannolikt egentligen. Folk har liksom vuxit upp med det här spelet. Att communityt och kulturen runt det varit levande behöver knappast någon förklaring. Jag hade nöjet att åka på Blizzcon i Anaheim för ett par år sedan och se några av de mest dedikerade på nära håll. Det var faktiskt helt magiskt.

Tillsammans med Activision Blizzard har vi nu det stora nöjet att tävla ut ett exemplar av konstboken ”Streets of Warcraft” – som följer en grupp gatukonstnärer som målar Warcraft-relaterade verk världen över.

Här är en av målningarna som visas upp i boken.

Vill du ha Streets of Warcraft i bokhyllan? Maila michael.gill(snabel-a)nojesguiden.se och berätta om ditt bästa WoW-minne. Vi vill ha ditt mail innan fredag nästa vecka.