Speljournalistiken har i (nästan) alla tider försökt för hårt. Med referenser och metaforer försökt lyfta spelmediet från något pulpigt till något finkulturellt. ”Spel är konst”-diskussionen var väl kanske intressant för 15 år sedan, men inte så intressant som vi trodde.
Jag vet, för jag har varit en del av de som vill lite för mycket. Det finns de som kan hantera det, som kan slänga in litterära referenser och bara få dig som läsare att vilja veta mer. Kanske lär du dig något, blir lite smartare. Men ofta blir det bara för mycket. För krystat.
Jag har absolut gjort mig skyldig till det här. Säkert misslyckats mer än vad jag lyckats. Men i lördags visade det sig: jag har inte lärt mig ett skit.
Jag är krönikör i P3 Spel, och senaste programmets tema var ”perspektiv”. Så jag gjorde som sig bör – och tog i så att jag sprack. Jag erkänner. Jag jämförde Wolfenstein 3D med en tre meter hög oljemålning från 1600-talet. Jag tyckte fortfarande att det finns viktiga poänger här, men jag förstår dig som kräktes.
Mycket riktigt fick jag också direkt (kärleksfulla?) hån från mina vänner.
Ändå ganska fint.
Min krönika hörs 37 minuter och 54 sekunder in i klippet utan musik. Håna mig gärna i kommentarerna.