5:02 10 Okt 2016

Ett av oktober månads mer intressanta spelsläpp heter Mafia 3. Och en stor anledning till det är spelets handling. Spelet handlar om Lincoln Clay, en svart man som återvänder från Vietnam-kriget till ett fiktivt New Orleans, 1968. Sydafrikanske speljournalisten Tauriq Moosa beskriver öppningstexten så här:

Även om spelet i grunden handlar om en antihjälte som blir en enmansarmé (en klyscha som utgör ungefär hälften av alla spelstorys någonsin) finns här något mer, något som känns intressant och läskigt relevant också år 2016. I en intervju med Vice berättar Charles Webb, en av författarna bakom spelet, om hur de vill att spelarna ska konfrontera rasismen i spelet. I en bransch där nästan ingen vågar säga ”nej, det är inte bara underhållning – det är politik också” pratar Webb om hur han konstant tänker på de personer som årligen dödas av polisen i USA. Det är stort.

Jag ser fram emot att spela det här.

3:19 7 Okt 2016


Lobbyorganisationen Dataspelsbranschen gick nyligen ut och tog avstånd från SD:s budget-/kulturmotion. De fokuserar på tre stycken spelrelaterade förslag. Förslagen är som följer (klippt från Dataspelsbranschen uttalande):

  • Inrätta ett datorspelsinstitut som skall främja att ”svenska kulturutövare används i svenska spelproduktioner”
  • ”Återupprätta det Nordiska datorspelprogrammet”
  • ”Främja spel som bland annat bygger på nordisk mytologi”

Precis som Dataspelsbranschen skriver är det helt orimligt att tänka sig att det från politiskt håll ska påverkas både vad spelen innehåller och vilka som arbetar med spelutvecklandet. En levande och frisk kultur måste få vara fri från politiska pekpinnar uppifrån. Och ärligt talat, vem orkar ens med mer spel om vikingar?

Men förslagen är inte bara orimliga – de visar också på en fullständig oförståelse för vad som gjort att ”Svenska spelundret” ens är en sak. Svensk spelbransch är där den är idag för att den INTE stängt dörrar. För att den bjudit in och samarbetat över gränser. Alla stora ”svenska” (i många fall ägda av utomnordiska storbolag) spelproduktioner har mer eller mindre stora delar av sin produktion och marknadsföring förlagd utanför landet. Stora delar av arbetsstyrkorna utgörs av människor som inte är ”svenskar” – men kanske däremot flyttat till Sverige, för att företagen bjudit in. Den oerhört livliga och intressanta indiescenen skulle aldrig vara där den är utan internationella utbyten av olika slag.

Men också: Bristen på mångfald är också ett av de största problem som branschen nu AKTIVT försöker att lösa.

Frågan blir naturligtvis: för vem ska de här förslagen genomföras? Vem vinner på det här?

11:27

destiny_rise_of_iron_5

Rise of Iron. Bungies senaste superambitiösa expansion till Destiny. Själva spjutspetsen i det här som brukar kallas ”spel som en service”, där ett släppt spel inte är färdigt och avslutat förrän det släpps en fullständig uppföljare. Och kanske ett av de bästa exemplen på hur modern online-co-op borde göras. Ett nästan-mmo som bygger på Bungies patenterat perfekta gameplay-loop. Eller för den som inte är så brydd om avancerade meningar med en massa buzzwords: ett sjukt jävla bra spel med expansioner som visserligen kostar mycket, men ofta levererar ännu mer. Det är nästan två år sedan grundspelet släpptes och jag har vänner som på riktigt spelat det här varje dag sedan dess.

Och nu kan du bli en av dom.

Tillsammans med Activision har vi nu nöjet att presentera dig en möjlighet att uppleva det här. Nu har du nämligen chansen att vinna ett exemplar av Destiny Complete Collection – inklusive en t-shirt! Och det enda du behöver göra är att med en mening förklara varför just du förtjänar att få ta del av den senaste delen i Destiny-sagan. Du har fram till torsdag den 13 oktober på dig – och vinnaren presenteras på fredag den 14!

Maila Michael.Gill(kanelbulle)nojesguiden.se med din motivering. Vi ses i rymden och/eller i Ryssland!

11:51 14 Sep 2016

gillsnacks

Jag tillbringade nästan två veckor i Tokyo, och allt min dotter önskade sig i present när jag kom tillbaka var konstigt godis och Melon-fanta. När jag kom tillbaka bestämde vi oss för att göra ett Gillsnack(s) av det. Ni kan aldrig ana vad som hände sen…

10:00 7 Sep 2016

2016 var året då det slutligen hände. Då Nintendo provade sina vingar på den mobila marknaden – och insåg att här fanns kontanter att tjäna. Efter de ofantliga framgångarna med Pokémon Go var det väl bara en tidsfråga innan de började pumpa ut ytterligare spel. Och på kvällens Apple-konferens klev självaste Mario-pappa, Shigeru Miyamoto, själv upp på scenen. Med snubblande engelska förklarande han att Mario sprungit i 30 år nu – och att han just hittat ett nytt mål. En stor feature för Super Mario Run är tydligen att du bara ska behöva använda en hand för att spela det. Nu tänker inte jag vara den som ifrågasätter Nintendos förmåga att tjäna pengar ELLER att göra ruskigt bra och välbalanserade spel. Men är ett neddummat Mario-spel till mobiltelefon verkligen det mäktigaste ni kan bjuda oss på? Personligen är jag mest bara orolig att Mario sprungit vilse.

 

Så här såg det i alla fall ut när Miyamoto utannonserade Super Mario Run – som släpps lagom till jul i år.