I förmiddags var jag ute och gick i en park. Tanken var att jag samtidigt som jag hade min dagliga naturupplevelse skulle slå mig ner någonstans i parken för att styra upp ansamlingen av administrativt tråkgöra. Medan jag strosade runt i jakt på en lämplig spot spelade jag Pokemon Go. Fångade in några Drowzees, brottades med en Jinx, ja ni vet. Promenaden i parken styrdes alltså av hur pokestopsen, alltså de basstationer där man som spelare kan plocka upp nödvändiga prylar, var placerade, och blev därför varken rak eller logisk. Jag upptäckte snart att ett av pokestopen, ett som dessutom någon hade lagt ut ett sånt där lockbete som gör att det är extra bra för att fånga in pokemons, låg på den soldränkta uteserveringen till ett kafé. Bingo!
Väl i kassan, efter att ha beställt en halvexalterande wrap samt en bryggkaffe med mjölk, fick jag chans att fråga tjejen bakom disken om det som upptagit min tankeverksamhet de senaste femton minuterna. Har det fördelaktigt placerade pokestopet påverkat businessen? Hon skrattar åt min fråga och tittar ut över uteserveringen. Nära hälften av gästerna där sitter djupt koncentrerade och tittar på sina mobilskärmar. Vad tror du själv? frågar hon mig. Samtidigt hör jag någon vid ett av borden närmast väsa till sin kompis: Kolla. Det är en Hypno i närheten!!!
För några veckor sedan läckte ett mail från McDonalds Japans PR-avdelning till allmänheten. Mailet handlade om ett samarbete med Pokemon Go, som syftade till att köpa upp sponsrade platser i spelet. Mer specifikt: att tretusen så kallade gym, som är en essentiell del av spelet, skulle förläggas i japanska McDonalds-restauranger. En vecka senare bekräftades samarbetet, samtidigt som spelet var tänkt att lanseras i Japan.
Hur försäljningssiffrorna förändrats efter att spelet dragit igång är än så länge inte känt, men en fingervisning om vilket håll det barkar åt kan man få om man tittar på hur det såg ut efter att McDonalds beslutade inkludera en Pokemonleksak i sina Happy Meals inför spellanseringen. Försäljningen ökade då med tjugotre procent.
/Slaktarn
Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.
Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.