8:46 27 Jan 2015

avsnitt_82.jpg

 

 

Shoo!

 

Den 18 januari gick en av vår tids främsta inom rap bort. Steven Rodriguez, mest känd som ASAP Yams, var både hjärnan och hjärtat bakom ASAP Mob-rörelsen. Vi inleder vårt 82a avsnitt med att ta farväl och vi blir nog en aning nostalgiska. Mer info berättelser om Yams liv och engagemang finns på några länkar vi har samlat längre ner i detta inlägg. 

 

Vi fortsätter avsnittet med att P3 Guld och Sannas äventyr i GBG under galahelgen.

 

Efter det gör vi något vi borde gjort för mycket länge sen: vi svarar efter bästa förmåga på några lyssnarkommentarer. VARNING: Delar av samtalen under det här segmentet förs på ett annat språk än svenska.

Tack för idag och tack för att ni lyssnar!

 

Whatever?! xoxo

 

 

Klicka här för att lyssna på Soundcloud.
Klicka här för att lyssna i iTunes.
Klicka här för att nå RSS-feeden.
Klicka här för att komma åt vår Spotify-lista med alla sånger (som finns på Spotify) från alla våra avsnitt.
 

Sånger från avsnittet:

1. A$AP Rocky – Purple Swag
2. Ibbe & Lokal – Jaga Para
3. Faaraz & B-Bill – Om Dom Inte Vet
4. TK N Cash – Attached

Läsning om ASAP YAMS:
Brytburken.se
Svante här på NG
Complex
Webarkiv från Yams tumblr RNT
Passionweiss
Episod ur podcasten Disrespectful Radio där Yams gästade

Tack för att ni lyssnar!

Kontaktinfo till VBDFR osv finns i högermenyn. Vi har orimligt snygga tröjor och tygpåsar till salu här: vbdfr.tictail.com <- det finns några ex kvar av varje storlek för Sweatshirts och t-shirts så ta en titt. Finns även lite tygpåsar kvar.

9:26 26 Jan 2015

 

I’m A Grinder är den näst första Kevin Gates-sången jag nånsin hörde. Det är alltså den näst första sången efter Lookin For A Right på det första Kevin tapet jag hörde, det nästan exakt fem år gamla All In

Februari 2009. Fem jävla år har den mannens jävla musik ekat i mitt huvud nu. Sen jag hittade All In på typ Dirtyglovebastards, muzikfenes eller trapsntrunks. Det första året var ett jävla antiklimax, först kom All In, sen kom All Or Nuthin och Behind Enemy Lines. Alla var fantastiska men internetrykterna skvallrade om att han var inlåst på 10+ år så det skulle inte bli nåt mer av hans karriär. Tur att han kom ut, hade klippt håret och åkte direkt till studion.

Jag minns inte att jag sett den här videon i så här bra kvalitet förut på youtube, så det var en mycket bra överraskning. Synd bara att det är en clean version.

/hugo

 

9:57 25 Jan 2015

 

Det känns som att jag lyssnade rätt mycket på Sy Ari Da KidDon’t make Me i höstas men utan att veta vilken den var. Den var antagligen jättekänd och jag missade det, eller kanske okänd men med på nåt DBS DJ Blast, där är nästan allt bra med tidigt. Jag hörde den igen och insåg hur fet den är nu i veckan när jag lyssnade på Sys nya mixtape S.O.O.N.

Jag har ett tydligt minne av att jag inte tyckte det var nåt kul att lyssna på det förra Sy-tapet jag testade för nåt år sen. Han hade liksom tillgång till typ alla fantastiska new-new-new-new-Atlanta producenter fast valde inga beats jag gillade, eller lät tråkigt typ. Det lät som det här trista beatet på den här freestylen, som var den som spelades upp automatiskt efter Don’t Make Me på Sys Soundcloud. Kanske lät han lite långsamt som Rome Fortune typ, jag minns inte vad jag inte gillade. 

Jag vet inte om jag hade fel eller inte, men Don’t Make Me är ju allt ifrån trist. Och S.O.O.N. låter fan rätt ok också efter nån genomlyssning (jag har mest fastnat med Don’t Make Me på repeat de gånger jag försökt ge hela tapet en chans).

Tack 2014 för en till favorit!

/Hugo

 

 

Massvis av talangfulla tänkare (som nästan definitivt hade kunnat förbättra världen om de engagerade sig i typ vad som helst annat än detta) på massvis av olika ställen har noterat och påpekat att världsstjärnan Drake har för vana att co-signa unga talangfulla musiker som har hittat på något unikt och spännande sound. Är det en välsingelse eller en förbannelse?

Alla okända artister blir ju jättekända när Drake plockar upp dom! Men nån i Migos stall påstod att Migos hade klarat sig bättre utan en Drake-vers på Versace. Nån jävla tänkare sa att Drake bara hoppade på Versace för att kunna använda Quavos flow (uppfunnet av Offset) utan att det skulle va att sno liksom. Samma med Tuesday-remixen, Drake ville kunna sjunga som Makonnen utan att han skulle anklagas för härmning. Som när han härmade bay area på The Motto och vägde upp det genom att nämna Mac Dre i refrängen. 

Stämmer det att Drake vinner (genom att få en hit antar jag) och artisterna han co-signar förlorar? Precis som med ursprunget av begreppen p-funk/punk (är p-funk en förkortning av punk-funk eller är punk en förkortning av p-funk?) är det nog ingen som egentligen vet svaret längre.

Det kanske inte ens finns ett enda svar!

 

avsnitt_81.jpg

 

Nu har de här jävla tänkarna satt det här jävla händelseförloppet i skallen på mig i alla fall så lika bra att testa det på Sauce Walka-flowet. Vi som går runt på stan med en barnvagn med ett sovande barn och ropar med i adliben SAUCE lite för högt för att det ska va riktigt säkert att ungen inte vaknar när vi lyssnar på från Sauce Twinz och Sauce-rörelsen som Sauce Walka, Sancho Saucy, Rodji Diego, Sosamann osv. Nu blev meningen lite för lång så jag satte punkt, men vi i det gänget iaf vi har ju noterat att det ska komma en Drake-remix på Sauce Walkas 2 Legited 2 Quited (vars video ni hör längst upp i inlägget).

 

 

Perfekt tillfälle att testa tänkar-jävlarnas tänkade alltså. Så när remixen kommer får vi se helt enkelt:

1. Använder Drake sig av Sauce Walkas flow?
2. Kommer vi vid nåt tillfälle i sommar dansa till nån ny sång där Drake använder detta flow?

Förutom throwback-dängan Flava In Ya Ear så är Sauce Walka enormt bra på t ex SosamannDid A Whole Lot som ni ser nedan.

/hugo

 

 

Här gör Sauce-gänget och nån journo sin signatur-pose:

 

skarmavbild_2015-01-25_kl._15.52.38.png

3:33 15 Jan 2015

 

Var inte en jöns (för att använda tok-språk) och rösta genast på tokarna Onda & Fejs Ad omnia paratus som årets sång i Arbetarbladets Local Heroes-tävling

Som ni lyssnare vet är Onda den största kämpen VBDFR haft att göra med. Förutom att ha varit fundamental i denna pods skapande så har han en enormt stark röst som rappare, vilket han bevisade med sitt kanske bästa släpp nånsin i vårens Jordens Salt tillsammans med Fejs. Åtminstone en person på jorden tycker att skivan är det bästa stycke musik som nånsin skapats.

Det vore enormt kul om de vann detta, om inte annat eftersom det då finns en liten chans att vi på kommande Sthlm Inkasso-släpp får höra nån av dem vråla om sitt pris likt DJ Pauls aldrig tröttsamma versöppnare ”ACADEMY AWARD WINNING..” efter att 36 Mafias vann sin Oscar.

Sista dagen att rösta i tävlingen är imorgon den 16 januari!

Hur hör jag sången? Klicka på play här:

 

 

Hur röstar jag?

Skicka ”LÅT 4” som SMS till 72026 genast.

Exakt så här:

 

img_7430.png

 

/hugo