10:06 27 Aug 2015

Att hålla hemligheter har helt ärligt aldrig varit min främsta kvalitet. Om en berättar en hemlis för mig börjar det klia i hela kroppen, jag fnittrar fånigt för mig själv och vill bara skrika rätt ut. Alltså, om en nära vän berättar något superprivat stannar det givetvis hos mig, men ja- lite mindre hemliga hemligheter kommer garanterat att hamna hos skvallerpressen. Därför är jag sjukt förvånad över att det min vän Robert (stylar BACK säsong efter säsong) sa till mig i lördags aldrig flög ur mig likt tourettes.

Att Ann-Sofie Back inte skulle ha en visning/presentation av sin SS16 kollektion, som så många trodde, var något jag vetat sedan i lördags. Något jag vetat men oväntat nog inte skvallrat vidare om. Så där jag satt på pressfrukosten igår, satt jag och höll hårt om min hemlighet- och det var nästan ännu mer berusande än att tissla och tassla med alla närvarande under Stockholms modevecka.

Under den charterdekorerade pressfrukosten visades en film, en film där en glassätandes Ann-Sofie berättar att hon åkt på semester istället för att närvara under Stockholms modevecka. Hon badade och babblade istället om kollektionen från en strand. Samt avslutade filmen med att säga ”and yeah, I’m hoping to see you in London aswell” vilket jag förmodar betyder att en visning ska hållas i London istället? Eller?

Den nostalgiska kollektionen BACK ON THE BEACH är bl.a. inspirerad av hennes första charterresa hon gjorde med sin mamma, till stället hon befinner sig på i filmen- som en kan titta på nedan:

BACK On The Beach, SS16 collection from IBEYOSTUDIO on Vimeo.

Här kommer kollektionen (som TRO DET ELLER EJ är min favoritkollektion hittils) i lookbook-format:

Det känns som att jag varenda säsong säger att ”det här är min favoritkollektion hittils”, vilket därav känns som ljug, men det är sant. Det är sant varje gång.

Nedan följer fem höjdpunkter från SS16:

1. Allt.

2. Att de klassiska BACK-loggorna som alltid funnits i kollektionerna ersatts lite av de nya BACK:B:na.

3. Materialen i form av: de tunga grovstickade klänningarna/topparna, spetsen- som påminde om de där gummiartade spetsunderläggen min farmor har hemma, plaggen med latexvibb, den grova manchestern och de turkosa(blå?) paljettbeklädda plaggen.

4. De något mer ”feminina” mjuka silhuetterna, som jag och min kropp är bästa vän med.

5. De cyklopartade BACK:B formade solglasögonen som jag bara måste ha.

Juste, molnprintsen inledde jag ju en omedelbar romans med, och de BACK:B formade väskorna, och de BACK:B formade smyckena.

6:12 25 Aug 2015

Björn Borg SS16

Under Västerbron igår kväll flockades modeveckansbesökare utanför en svartdraperad konformad uppbyggnad. Det var dammigt, det var mörkt, det var trångt och jag likt många andra snubblade i obekväma skor på det ojämna underlaget (sand?). Folk var otåligt exalterade över att få ta sig in genom skynket och se vad som väntade där innanför.

Väl inne stod läktare (där en skulle sitta) placerade omkring en cirkel av rödfärgat grus och stenar. Det spelades en något utomjordisk/underjordisk/dystopiartad musik och mörkret fylldes av stjärnklarsartad punktbelysning. Ja, Mars-temat var minst sagt uppenbart. Den något utomjordiska musiken byttes av, och modellerna klev ut för att vandra runt i de cirkulära grusgångarna.

En rymdartad mystik präglade själva visningen. Men kollektionen? Nja.

Kollektionen som ämnade att bygga på ”referenser från rymdresor och 70- och 80-talets strävan efter att flytta fram gränserna” gjorde kanske inte riktigt det. Rymdvibbarna var för mig svåra att se (förutom byxdressen med atomer på).

Vad som dock fanns där, som jag älskade, var ett sportmode som hyllade Björn Borg i egen hög person. En fann 70 och 80-tals vibbarna från tennismodet han bar under sin storhetstid.

Sen kunde en se mycket Prada-influenser (enligt många kopieringsartat) som mötte de minst sagt Margiela-influerade skorna. Vilket, trots knappast helt unikt, gjorde sig så jävla bra i Björn Borgs SS16-kollektion. 

Ida Sjöstedt SS16 (Bilder: Stureplan.se)

Det är någonting med konceptet kring Idas design som jag inte inte kan älska, då jag önskar att fler likt hon skulle verkligen embrace:a det klyschigt kvinnliga. Då (som jag så många gånger babblat om) stereotyp ”kvinnlig estetik” inte utgör ett hot för kampen mot ett mindre könsuppdelat modeklimat.

Men, jag kunde ändå inte tycka om den här kollektionen, hur mycket jag än helhjärtat gillar Ida Sjöstedt. Om jag ska vara helt ärlig, som jag i min välkomstintervju för ett och ett halvt år sedan lovade att alltid vara, så var de första looksen rent av gräsliga à la fult högstadiemode 2007- och resterande looks helt ok. Jag saknade kitschigheten som en annars kärleksfullt associerar med miss Ida och fann bara en fullständigt ointressant variant av gulligt törnrosamode.

10:07

Giorgi Rostiashvili

Ikväll slår Berns med hjälp av Peroni Nastro Azzurro (som för den som inte redan visste- varje säsong väljer ut en ung lovande designer till Peroni Designer Collaborations som ämnar främja unga modeskapare) upp portarna för den efterlängtade första kollektionen av Giorgi Rostiashvili. Såhär inför visningen har jag ställt några frågor till det unga stjärnskottet, som jag tror kommer säkra en evig plats på modehimlen ikväll:

Det här är ju den första kollektionen du visar på modeveckan, känns det nervöst att visa den? Är du nöjd med kollektionen?
Eftersom eventet inte har ägt rum känns det en aning overkligt och ja, nervöst. Ja, jag är mycket tillfreds med kollektionen.

Vad är din tanke bakom det du ska visa? Var har du hittat din inspiration?
Kollektionen är baserad på en idé om ett stängt land som öppnas för världen på 90-talet. Det är en tidsdokumenterande kollektion som visar en tid av förändring. Den är en hyllning till den första generationen av tjejer, som tog stegen mot en ny era som var på väg, där en abstrakt känsla av det förflutna, av exponering och återhållsamhet gör sig känd då och då.

Vad kommer du att visa? Hur tror du att det du visar kommer tas emot av bevakaren?
Jag kommer att presentera en mycket personlig kollektion som visar en del av min bakgrund. Det var en mycket intuitiv och intressant process. I denna kollektion har jag utforskat nya områden, vilket känns spännande att presentera. Det jag vill är att man ska kunna se en tidsclash, en händelse i tiden som man själv har bevittnat, som är tolkad till något relevant idag. Jag ser på min design som berättande men inte endast självbiografisk.

Eftersom att du redan är ganska hypad som designer, då du har vunnit flera prestigefyllda modepriser, känns det som att det därav är större press på dig och ditt kreatörskap- än om du skulle vara mer okänd som designer? Eller känns det bara gynnsamt?
Jag sätter mycket stor press på mig i mitt arbete, av en enda anledning – att jag mår bra så. Det är bara ett sätt jag vet att göra kläder på och jag vill endast ha det så.

Vad är det som särskiljer dig som designer? Vad tillför just du till den svenska modescenen?
Min bakgrund, mitt sätt att se och registrera och bearbeta ting. Jag är uppvuxen i olika länder och estetiska värderingar är så olika överallt. Det är mycket befriande att vara uppvuxen med detta register. Det har format mig till den designer som jag är idag. Jag vill bidra med mitt formspråk och min vision.

Hur kommer du att fira din premiärkollektion? Fest eller sömn?
Efterfest, sömn och efterarbete.

Vad är nästa karriärsteg efter denna visning?
Nästa kollektion samt produktionen är nästa steg.

Giorgi har tidigare vunnit ärofyllda priser som: Designers’ Nest vid modeveckan i Köpenhamn 2013 och ELLEs och H&M:s nykomlingsstipendium 2015.