Hon var den första som signades till Robyns skivbolag Konichiwa Records, och har sedan dess förtrollat oss med både Prophet, I’m In Love och Slippin Around. Snart släpper Zhala sin första fullängdare, och Nöjesguiden har träffat henne inför spelningen på Sónar Stockholm.
Zhalas musik är svår att beskriva. Hon, och andra, beskriver den som futuristisk kosmisk pop. Och det är kanske det lättaste sättet. Men samtidigt är varje låt så unik att det är svårt att riktigt genrebestämma den. Ibland varvas marimbor med bastrummor i fyrtakt, och ibland låter det som om någon rymdbo läst en beskrivning av mainstream-EDM och efterhärmat det, med resultatet att det låter som klubbmusik hämtad från en dystopisk sci-fi-film. Det enda bestående är Zhalas mjuka, viskande röst.
När Nöjesguiden möter upp henne på ett konditori på Götgatan i Stockholm är det svårt att förstå hur mycket som förmodligen händer i Zhalas liv just nu.
Kan du berätta mer om skivan?
– Jag ser så otroligt mycket fram emot att släppa den. Alla låtar är ganska olika varandra. Jag har tänkt väldigt mycket på klassiska nittiotalsskivor som jag hörde när jag växte upp, de här stora popstjärnealbumen. Så jag har lekt med idén att det ska finnas en ballad och en snabb låt. Jag leker med olika genrer, istället för att alla låtar går i samma stil, det har blivit mycket så inom musikvärlden de senaste tio åren.
Är det någon speciell nittiotalsskiva du har inspirerats av?
– Egentligen är det ganska många. När jag var liten lyssnade jag väldigt mycket på Bodyguard med Whitney Houston, och allt från Michael Jackson till Britney Spears. Men jag tror inte att min musik låter som de skivorna överhuvudtaget, det handlar mer om idén. Det är mina referenser från mitt liv. Jag har fokuserat mycket på barndomen, men inte alls för att vara nostalgisk. Det har mer handlat om terapi för mig.
Som tioåring var du redan Grammisnominerad. Hade du någon aning om var du skulle hamna då?
– Någonstans har jag alltid vetat vad jag vill göra, och har alltid strävat efter det. Men jag tror att det handlar om den här jantelagsgrejen, jag hade nog inte självförtroendet att säga det under alla åren.
Du har beskrivit att du inspireras av kurdisk folkmusik. Hur märks den i din musik?
– När jag gör musik försöker jag vara ganska fri att fånga improvisation, det är det man gör när man gör musik. Många gånger märker jag melodier, eller något annat jag känner igen från barndomen, från kurdisk musik. Jag lyssnade väldigt mycket på musik från Mellanöstern när jag var liten.
Du var den första som signades till Robyns skivbolag Konichiwa Records. Vilket inflytande har Robyn i skapandeprocessen?
– Under tiden jag gjorde skivan skickade jag låtar till henne och fick feedback. Vi har fått en fin vänskap, och där utvecklas relationen på ett sätt som inte bara har med musiken att göra. Båda våra liv smälter ihop med vårt arbete. Ibland är det mycket business och administrativt, och ibland säger jag bara: ”Jag ska vara med på tv, vad ska jag göra? Vad fan ska jag tänka på?”.
Och nu ska du spela på Sónar Stockholm. Vad har du planerat för showen?
– Jag är skitpeppad. Det känns kul att ha en sådan spelning i Stockholm. Planerna kring vad vi faktiskt ska göra växer fram, och vi har massor av idéer.
Zhala spelar på Sónar Stockholm den 13 februari. Fullängdaren släpps senare i år.
”Thanks for motivating me! Committed to crafting content that captivates and generates valuable backlinks.”
Cobra Kai jacket