Coachella visar vad vi har att vänta under festivalsommaren

9:41 14 Apr 2015

Down on the west coast, they got a saying. Festivalarrangörers våta dröm är att spå in i framtiden, och det närmaste en spåkula vi kommer är Coachella.

Den amerikanska festivalen som gick av stapeln den gångna helgen och återkommer nästa, agerar indikator på vad som komma skall. Men det är inte bara arrangörer som präglas och styrs av den amerikanska ökenfestivalen – även besökare påverkas av vad som återfinns på de färgglada festivalaffischerna. Förra året lanserade Spotify en lista över de festivaler som påverkar vårt lyssnande allra mest, bland toppfestivalerna hittar vi såväl Coachella som Way Out West.

Så vad betyder de här tre dagarna för resterande delar av festival- och musikåret? Förutom att Madonna konserverat sin ungdom ytterligare ett par år.

Mer kommersiell musik
Tendenserna har varit tydliga de senaste åren – den kommersiella musiken har infiltrerat även det som en gång i tiden kallats indiefestivaler. Coachella tillhörde den skara av festivaler där namn som Thom Yorke, Kraftwerk, Pixies och Mogwai tillhörde självklarheterna, men den musikaliska kartan har målats om.

På årets festival hittade vi återförenade shoegazebandet Ride för en av deras första spelningar. Hajpen är kanske ett luftslott, men det är trots allt anmärkningsvärt hur svalt publikintresse som återfanns på årets upplaga av Coachella. Samma sak gäller Radiohead-trummisen Philip Selway som spelade inför vad som kanske var festivalens minsta publik. Å andra sidan har hans musikaliska solovingar inte mottagit något större erkännande. Vem har egentligen koll på trummisar?

Istället är det den fortsatt växande EDM-kulturen som får folk att gå berserk, men även folkligare ”indieartister” som Georg Ezra samt one hit wonders i stil med Milky Chance och Vance Joy. Det finns dock undantag, Primavera är ett konstant ”indiemecka”.

Deep house från 2012 är här

Är det bara en bubbla, och i sådana fall, kommer den att spricka? Så har snacket gått om den ständigt växande EDM-kulturen som numera blivit ett givet inslag på de flesta av festivaler. Det har i första hand handlat om Sveriges nya exportvara – ”svennehousen” – och även i år finns inslag med tidigare Mafia-medlemmarnas nya projekt Axwell ^ Ingrosso, och arvtagaren Alesso.

Men det har börjat röra på sig – även Avicii insåg att droppa beat efter beat blev enformigt. När han lyfte blicken fick han nys om Mumford & Sons, och skapade en fusion världen aldrig tidigare hört. Men det är inte den skara av artister som växer fram i detta nu. Den deep house som dök upp under 2012 har efter tre år på Soundcloud börjat bli folklig. Till och med muskelbyggarna på Joe & The Juice skakar om din nypressade juice till deep house signerad 2012.

Förra året gästade producenten Duke Dumont festivalens minsta scen, ett fullsmockat Yuma, men när han nu återvänder möter han en armé av 15 000 danstörstande festivalbesökare. Och det är många som kommer gå i hans fotspår – Chris Malinchak är bara ett hett tips.

De nya storbanden

Innan festivalen ifrågasattes valet av Drake som en av festivalens huvudakter från många håll. Så här i efterhand kan vi inte annat än konstatera att Drake är ett givet namn på vilken festival som helst. Album som Nothing Was the Same och årets mixtape If You’re Reading This It’s Too Late visar vilket stort artisteri som finns under Torontosonens vingar.

Det var dock en annan stjärna från samma stad som fick se sitt stora genombrott i festivalsammanhang – The Weekend tog klivet ut på de stora festivalscenerna när han inför 50 000 personer avslutade festivalens andra dag. Frågan är om Europa är redo? Personligen säger jag bring your love, baby. Andra artister som tagit det stora klivet är Florence + The Machine och alt-J. Båda hittar in på årets upplaga av Way Out West, och av intresset på Coachella att döma blir uppslutningen enorm.

Festivalmodet

På senare år har Coachella utvecklat modevärldens bredaste catwalk; det enorma gräsfält som är festivalen. Tusentals, och då menar jag verkligen tusentals, är extremt medvetna om vad de har på sig – det har till och med gått så långt att H&M lanserade en egen klädkollektion festivalen till ära. Ett liknande samarbete har även förekommit mellan Way Out West och Weekday.

På killfronten märks det framförallt hur det bara överkroppsmodet är på väg att försvinna – visst vandrar ett och annat sexpack omkring, men i trettiofem graders värme hade man kunnat förvänta sig betydligt fler. Istället är det det tidigare förbjudna klädesplagget – den kortärmade skjortan – som upplever sin renässans. För tjejerna är det fortsatt nät, fransar och tunna tyger med tydliga inslag från Haight-Ashbury som är den rådande trenden.

/Magnus Olsson, Festivalrykten

Läs även årets rapporter från Coachella från Miriam Ohlsson om när Madonna hånglade upp Drake, de svenska stjärnorna och när vi kändisspottade en Instagramkändis. Ett annat alternativ är att läsa texten om hur EDM-kulturen dödar festivalscenen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp

Mest läst på NG

Mest läst på NG
Tillbaka
Mer inlägg