12:19 8 Maj 2015

När man väl har skaffat blogg är det lika bra att satsa på att den blir välläst också. Så känner jag. Därför har jag vänt ut och in på mig själv i jakten på läsare. Det är inget att sticka under stol med. Min strategi står på två ben kan man säga. Dels betalar jag folk 100 kronor för att de ska sprida bloggen ‘till vänner och familj’, dels SMS:ar jag alla som heter Fredrik och kollar om de kan skriva om min blogg.

Fredrik Virtanen på Aftonbladet

Frostigt. Men »let the bridges I burn light the way«, antar jag.

Fredrik Thambert på Resumé

Samtidigt staplar Devi Brunson hundralappar. Hon, som tidigare har skrivit för Nöjesguiden, jobbar nu hos min gamla arbetsgivare och har till och med använt den interna alla-mejlen på kontoret för att hitta ytterliga kanaler att tjäna 100 kronor på. Eftersom jag är väl bekant med byråns ersättningsmodell är jag inte alls förvånad över hennes desperation.

Vi får se hur det blir.

11:52

VAKT: Hur många öl har ni druckit?
JAG: Vadå ska vi säga exakt? Det är ju helt orimligt.
VAKT: Varför då? Det är precis som att fråga hur många grässtrån ni har ätit.
JAG: Det där var en så sjuk jävla analogi att jag går hem nu. Hej!

11:32

Här är jag på Riche med Daniel, den första rasifierade personen i min Nöjesguiden-blogg. Men också en av de bästa i Sverige på att formulera ord! En dag hoppas jag bli lika bra på att skriva som Daniel är.

 

7:52 7 Maj 2015

Besökte Teaterbaren för en stund sedan. Började prata med en 55-årig man i kultursektorn. Han hade uppfunnit ett sätt att halvera användningen av toalettpapper. ”Pistolgreppet” kallas det och ser ut såhär:

Jag kan inte påstå att jag fullt ut förstod hur man genom pistolgreppet halverar användningen, men ”Mölnlycke och de andra papperstillverkarna skulle inte bli glada om folk kände till detta” hävdade han.

Sedan övergick han till att berätta om att ”det vackraste som finns är nuet” och just där och då kunde jag inte annat än hålla med.

Det är viktigt att ha en vision. Min vision för den här bloggen är att det ska bli en blogg för alla. Jag har sett framför mig hur familjer över hela Sverige samlas hemma och tittar på bloggen tillsammans som familjer alltid har gjort med gamla diabilder. Så skulle man lika gärna kunna göra med en blogg också. Därför är det viktigt att erbjuda något för de olika målgrupperna inom familjen. Jag har till exempel något som kallas för fyran – fyra sorters drycker i kombination som jag ofta avslutar middagar med; en whisky, en öl, en kaffe och en vatten. En flytande motsvarighet till kostcirkeln kan man säga. Och lägger man upp den på bloggen så blir det ju ett studieexempel i hur man kan tilltala alla grupper samtidigt. De yngsta kan kolla på vattnet. Några gamla farbröder tilltalas säkerligen av whiskyn. Om kaffet är med mjölk eller utan mjölk kan bli en vattendelare och ett diskussionsämne i familjen. Några gillar sitt kaffe med mjölk, någon annan kanske HATAR kaffet utan. Och så vidare och så vidare. Men den typen av innehåll bygger man ett bloggvarumärke för alla.