Flaskvattensbranschen i Sverige har länge kämpat på i motvind.
Av någon anledning vill inte folk köpa vatten på flaska för 25 kronor när man kan få det helt gratis i alla vattenkranar? Vilken chock! Sveriges flaskvattenföretag har blivit alltmer desperata och försökt hotta upp vattnet med att till exempel smaksätta det med chokladpaj, men inte ens det har fungerat.
Det har visat sig att när folk är sugna på choklad köper de choklad istället för mineralvatten. Ja ni hör ju själva, folk är dumma i huvet. Min egen erfarenhet är att den enda gången man ser flaskvatten är när man kollar på olika presskonferenser, och inte ens då dricker folk vattnet eftersom det bara står där som prydnad på bordet.
Det senaste marknadsföringsknepet står Bonaqua för. De har kommit på att det kanske är svårt för konsumenter att hitta återförsäljare av vatten i Stockholms innerstad, och har därför lanserat en stor Facebook-kampanj med en karta över återförsäljare av deras vatten. Vilken fantastisk idé! Nu slipper man gå gata upp och gata ner och virra bort sig själv i jakten på en flaska Bonaqua. Vet inte hur många timmar av livet som jag hittills har slösat på det. För att inte prata om den fruktansvärda besvikelsen när det bara säljs Loka och Ramlösa, och man argt stressar vidare för att hitta just Bonaqua-vattnet.
Så många gånger som man gått på stan alldeles törstig och tänkt ”fan, jag önskar att det fanns någon sorts karta på var man kunde köpa Bonaqua någonstans”. Nu finns det äntligen! Aldrig mer ska jag behöva gå törstig på Drottninggatan!
Nu är det bara för Bonaqua att invänta den kommande ruschen. Kan tänka mig att många personer som tidigare inte hittat vattenåterförsäljare kommer bli väldigt glada och lättade nu när denna tjänst äntligen är på plats. ”Jag hade aldrig kunnat tro att Bonaqua gick att köpa på Pressbyrån!” kan jag tänka mig att många kommer säga.
Varför inte skapa en app när man ändå håller på? Eller en sån QR-kod som man kan scanna! Alltså, om det är något som svenska reklambyråer VERKLIGEN inte har förstått så är det att folk HATAR QR-koder! Ändå så finns det en QR-kod på i princip varje sketen annons man ser i tunnelbanan. Företag verkar alltså tro att folk på riktigt reser sig upp från sina säten, laddar ner den speciella QR-kodavläsningsappen från App Store och sätter sin telefon mot affischen för att få se en två minuter lång informationsfilm om Festis nya smak Quinoafrö och Lök. NÄR har det någonsin hänt?
Vem ska berätta för alla reklambyråer att ingen någonsin har uppskattat en QR-kod? Vi kan inte ha det så här längre.