Jag vet att världen håller på att falla samman, men i fredags besökte jag Mall of Scandinavia. Jag vet allvarligt talat inte varför, men på samma sätt som jag bänkar mig framför Vardagspuls varje dag efter jobbet dras jag alltid till destruktiva val och handlingar så fort jag får chansen. Tänkte dock försöka recensera mitt besök här så att ni ska slippa åka dit.
Alltså, jag vet inte var jag ska börja någonstans. Jag tyckte liksom inte att det var så speciellt…? Kändes ungefär som att gå runt i Gallerian inne i stan, och alla som varit där vet ju att det är helvetet på jorden tillsammans med entréplanet på Åhléns City (dit jag knappt kan gå längre pga konflikter och maktspel med bögar i samtliga sminkdiskar). Det finns en gräns för hur många ”strosande” personer man kan hantera. Hatar när folk ska ”strosa” och hindra framkomligheten för oss effektiva powershoppare!!!
Jaja, tillbaka till Mall of Scandinavia. Det har varit mycket prat om det ”unika utbudet med butiker som aldrig tidigare funnits i Sverige” och att Mall of Scandinavias invigning därför jämförts med uppfinningen av hjulet. Enligt vad jag kunde se så bestod det ”unika utbudet” av Sveriges första Disney Store och en Pull & Bear. Man ba WOW ÄNTLIGEN, SOM JAG HAR VÄNTAT PÅ DETTA, VILKEN REVOLUTIONERANDE SHOPPINGUPPLEVELSE!!!
Tyvärr verkade hela gallerian befinna sig i någon sorts psykos. Folk KÖADE för att få fika på Espresso House. ESPRESSO HOUSE!!! Folk fotade inomhusfontänen och gapade av förtjusning som om de aldrig sett vatten förr. En av butikerna hade anställt dansare i skyltfönstret etc. Det kändes ungefär som att vara på ett väckelsemöte.
Jag kan förstå att folk blir exalterade av nya saker, men problemet var bara att inget på Mall of Scandinavia kändes speciellt nytt eller revolutionerande. Den absoluta majoriteten av allt som fanns på Mall of Scandinavia finns redan i stan. Ett Espresso House är fortfarande just ett Espresso House, även om det råkar ligga i Mall of Scandinavia. Bajs är fortfarande bajs även fast man sprayar parfym på det osv.
Om jag hade varit en medelålders morgontidningskrönikör nu hade jag kunnat rasa angående att köpcentrumsbesök är det nya skogsutflykt för barnfamiljer och att allt var mycket härligare förr i tiden när folk flockades i skogen och grillade korv tills de fick KOL, men det ska jag inte göra. Folk får väl göra vad de vill med sin fritid, och hur kul ÄR skogen egentligen på en skala mellan 1-10? Liksom, kom igen. Klart att folk hellre åker till Mall of Scandinavia.
Aja. Jag kommer säkert att återvända till Mall of Scandinavia och åka dit några gånger om året. Det är klart att det är praktiskt och behändigt och jättefint och alla de där sakerna. Tycker dock inte att man ska jämställa det med månlandningen, för ett Kappahl är faktiskt fortfarande ett Kappahl hur man än vrider och vänder på det. Mall of Scandinavia är ett köpcenter. Get over it. Sluta jämför invigningen med månlandningen.
250.000 kvadratmeter shopping var ju precis vad Stockholm så desperat behöver. Puh!
Gav till sist upp och gick in på Systembolaget och köpte en liten tetra med vin. I bakgrunden ser ni de unika restaurangkoncepten Max Hamburgare och O’Learys.