Jag vill att Nicki ska vara min moder, min vän och min älskare, at the same damn time
Nicki Minaj feat. Soulja Boy – ”YASSS BISH!!” (prod. av Soulja Boy)
lyssna nu så pratar jag mer om den i podden på måndag ok puss
/Petter
Jag vill att Nicki ska vara min moder, min vän och min älskare, at the same damn time
Nicki Minaj feat. Soulja Boy – ”YASSS BISH!!” (prod. av Soulja Boy)
lyssna nu så pratar jag mer om den i podden på måndag ok puss
/Petter
Hej!
Det var så kul för oss att prata musik med Hässelby-rapparen PAAP och hans vapendragare Demo i måndags, så det är tur för er att vi spelade in allt och kan dela med oss av samtalet till er här i avsnitt 62 av VBDFR!?
Som ni kanske sett på bloggen och hört i avsnitt 60 så är vi i VBDFR mycket imponerade av Paaps nya mixtape Riksgatan. I avsnittet lyssnar vi på låtar därifrån och mellan sångerna får vi höra Paap berätta om sig själv och sin musik, Hässelby, vad som fattas inom svensk rap, slang från Senegal, och mycket mer. Vi får till och med höra Paap rappa några rader från sin första text nånsin (på franska!). Mot slutet får Paap välja en favoritlåt från när han var fjorton och INGEN i studion kunde sitta still. Paap och Demo brinner för det de gör och de är övertygade om att de har något speciellt på gång. Vi är verkligen beredda att tro dem.
Känslan nu är att vi bara vill höra med Paap och Real Deal Clique!
Inspelningen är från Radio Skanstull där vi sände live i måndags på radioskanstull.fm.
Whatever?! xoxo
Klicka här för att lyssna på Soundcloud.
Klicka här för att lyssna i iTunes.
Klicka här för att nå RSS-feeden.
Klicka här för att komma åt vår Spotify-lista med alla sånger (som finns på Spotify) från alla våra avsnitt.
Vi är tillbaka på Radio Skanstull snart. Alla lyssnare är hemskt välkomna att komma dit och lyssna live och ta sig nåt att dricka och äta, det är mycket trevligt och gott, kolla på radioskanstull.fm.
Sånger från avsnittet:
1. PAAP – Det Suger Hårt
2. PAAP – Salam
3. PAAP – Till Er
4. PAAP – CLICKA BARA
5. PAAP – Väst
6. PAAP – Al Kapone
7. T-Pain & Young Joc – Buy U A Drank
8. PAAP – De E Bra
Nästan all musik finns strömbar på youtube.com! Riksgatan går att höra direkt på hans Soundcloud. Följ honom även på Facebook.
Kontaktinfo till oss osv finns i högermenyn. Vi har snygga tröjor och sånt här: vbdfr.tictail.com och de ser ut så här:
Snootie Wild låter inte alls som jag trott att du skulle låta. Ingenting kan man lita på längre! När old school-memphis-rap-älskaren Ivory tweetar om en sång av en Memphis-rappare så ska det låta som Koopsta Nicca eller åtminstone som Yo Gotti. Det vill säga, det ska låta mörkt och melodiskt och handla om mord och satanism eller låta jävligt trap och handla om logistiken kring kokainindustrin.
Men Snootie Wild låter inte alls så. Snootie Wild du gör mig INTE besviken, hade du inte låtit så bra hade jag blivit besviken men dessa hits du precis spelade upp för mig. Du låter som Shy Glizzy eller K-Camp. Med andra ord, du låter som att du har lyssnat massor på Future och det har jag faktiskt inget emot. Ovan hör ni Stackin & Flippin som handlar om pengar men det spelar ingen roll vad den handlar om jag kan inte sitta still till detta.
Om referensen ”låter som K Camp” är för smal för er så vet jag inte vad jag ska göra mer än att låta er lyssna på sången där Snootie Wild och K Camp båda låter som K Camp. Made Me är en större hit än Stackin & Flippin fast att den inte är lika bra. Sånt är livet.
Så här ser Snootie Wild ut (jag tog bilden där han står bredvid Kevin Gates pga du kan aldrig få för mycket Kevin Gates i ditt liv):
Av: Hugo
På min födelsedag av alla dagar laddades denna extremt sjuka video upp på youtube. Det är den 18-åriga Dade County-rapparen Stitches med sin debutsång Brick In Yo Face. När jag först såg den på Southern Hopsitality häromdagen hade jag fan ingen aning om vad jag skulle tänka. Så känner jag idag också. Så känner även NG-bloggaren Svante enligt sin egen twitter igår.
Det är alltså en blandning mellan Gunplay, Riff Raff och Mystikal typ. Stilmässigt är det inte jättelikt de kändare Dade County-rapparna Trick Daddy, Trina eller Rick Ross. Jag tänker mer på Alabamas C-Nile, dvs nån som vrålar som Mystikal men satsar lite mer på chock-aspekten än det musikaliska. Det finns nåt jag gillar pga jag gillar energi i musik, men mest känner jag WTF va e detta???? Hur ska jag hantera detta?
Jag är helt säker på att jag inte vet hur jag skulle hantera att umgås med Stitches.
Här är några rader:
”i got an ak47 on my face hoe,
so you know i dont shoot no pistols”
(rimmar alltså hoe med pistols)
”i make drug money fool i don’t need a rap check”
Följt av adlben: ”NEVER”
I sången hotar Stitches mig som lyssnare typ. Han säger att han ska slänga en brick på mig och jag better pay up. En brick är altså ett tegelstensformat paket fyllt med knark, det är värt miljontals. Sången går ut på att Stitches slänger sådana på folk och sedan förväntar sig kontanter tillbaka.
Denna sång är alltså en snackis inom rapvärlden så VBDFR delger den så att ni inte ska förbli utanför loopen. Det här är en av de gånger jag pratar om en sång för att den är intressant snarare än chockbra (men vem vet den kanske fastnar).
UPPDATERING! Enligt denna intervjun ska han släppa massa material på Scott Storch-beats. Det hade jag inte väntat mig. Nu är jag chockad.
VARNING! Du måste vara minst 28 år för att se denna. VARNING:
Av: Hugo
Vad har hänt med den mannnen? Sist jag hörde nåt om honom skulle han få en reality-serie som såldes in med typ 1 man 10 baby mommas 11 children, och nu när jag googlade visar det sig att den ställdes in av tevebolaget. Detta är nåt Sanna kanske kanske inte vet mer om. Jag kom hursomhelst att tänka på hur mycket jag tyckte om en Shawty Lo-vers när jag var liten. Ok jag var inte liten men det känns typ som att jag fortfarande levde som tonåringen eller i villfarelsen att jag var en tonåring (gick över när jag fyllde 23 typ) när Shawty Lo var på tapeten senast.
Han hade alltid ett rykte om sig att inte vara en så bra rappare men en go producent. Detta var ju när det som skrevs om rap fortfarande var väldigt NYC-centrerat och Diplomats kanske fortfarande fanns så det breda narrativet inom hiphop-media var ännu att det finns max en bra rappare från södern som inte är Scarface (och de kunde variera). Shawty Lo var aktiv under åren detta höll på att ändras, viss media började skriva saker som att Rich Boy ju är bra som rappare ändå och i samband med att Pimp C kom ut ur finkan började UGK nämnas jämte typ Geto Boyz och 8Ball & MJG snarare än några randoms som va med på big pimpin. Men nästan alla som skrev saker skrev fortfarande attt Bun B var den intressanta rösten i UGK och Shawty Lo var ingen en kunde lyssna på utanför klubben.
Jag hade börjat lyssna på UGK nån gång medan Pimp C fortfarande var inlåst, och chockats över hur mycket Pimp C dominerade ljudbilden och hur ofta jag tänkte att denna <<Bun B-vers behöver jag aldrig höra igen ändå>>. Jag mnns också tydligt exakt när jag insåg att jag gillade Shawty Lo som rappare. Här:
Jag kom för Sean P från Youngbloodz och Juney Boomdata som jag av nån anledning hajpade då. KE On The track dödade denna och det kändes som att den var gjord för Shawty Lo. Jag fattar nånstans om ni inte känner samma sak om ni lyssnar nu, men då ska ni tänka på att ni hör den här sången första gången 2014 (några av er) och det är helt helt annorlunda än att höra en sån här sång och en sån här vers 2009. Södern-soundet har normaliserat in sig i era hjärnor vare sig ni var med på det eller inte. Denna sången låter ju normal idag och Juney Boomdatas vers sticker ju inte ut så mycket, men 2009 var detta fortfarande inte ljud som normaliserat in sig i hjärnorna hos de som skrev om rap.
Som jag minns det.
Dagens throwback-rappare är SHAWTY LO och här är en till sång:
Av: Hugo