8:25 28 Apr 2014

 

Inför inspelning av avsnitt 62 ikväll med sitter jag och funderar på viken min favoritsång från Paaps mixape Riksgatan är. Är det Väst som vi spelade i podden? Är det den hoppfulla Det bra att? Jag får fundera vidare. 

Anledningen till att jag funderar på detta är ju alltså att Paap kommer vara med oss i studion ikväll. Lyssna live på radioskanstull.fm klockan 22 (senare idag pga Petters jobb) eller så får ni vänta till podden dyker upp i vår vanliga feed. Det ska bli ganska så spännande att få snacka med en av Sveriges mest spännande rappare om en säger. Jag kommer få bita mig i tungan för att inte bara ställa frågor som bara är intressanta för folk uppväxta längst ut på gröna linjen, typ vilken skola/vilka lärare/maltesholm, strandbadet eller lövsta osv. Hoppas vi snackar lite Hässelby-rap iaf. 

Nu när jag tänkt lite tror ändå att min favorit är den extremt tunga Salam, som vi också spelade i podden. Lyssna på hela tapet här och på Salam nedan.

 

 

Av: Hugo

10:41 26 Apr 2014

vbdfr_natee.png

Hela VBDFR + 3D Na’Tee i Stockholm, november 2013.

Ni som följt vår podd och vårt bloggande vet att VBDFR har en särskilt varm plats i hjärtat för 3D Na’Tee. Det är snart två år sedan Na’Tee släppte mixtapet The Coronation, som jag fortfarande håller som ett av de bästa rapalbum/mixtapes jag vet. Alltså, jag är dåligt på listor men Na’Tee är på min topp tio, och The Coronation tillsammans med Foxy Browns Broken Silence är de skivor som betytt mest för mig på ett personligt plan.

Två saker sticker ut i min lilla ”karriär” som bloggare och nån sorts hobby-rapjournalist, eller två grejer har betytt extra mycket för mig. Den första är det här, där Na’Tee alltså googletranslateade min recension av The Coronation, och nästan rördes till tårar av vad jag skrev om mixtapet. Den andra är till exempel bilden ovan, att vi fucking flög hit Na’Tee för att spela på vår tvåårsfest förra året. Jag är otroligt stolt över det, asså på riktigt, det är det bästa jag gjort! Såhär sammanfattar Petter det hela:

facebook_post.png

JAAAA MANNEN, jag kommer ihåg! Det va så fett.

Igår blev det officiellt att Na’Tee nu signat ett majorkontrakt med Universal och Russel Simmons etikett All Def Digital.

Återigen blev jag helt rörd typ? Alltså jag har ju sagt förr att jag hejar på artister som andra hejar på sportlag, när dom vinner vinner jag osv. Det här är en sådan vinst för mig. Ingen förtjänar detta mer än Na’Tee, och jag är tvärsäker på att hon skrivit på den bästa tänkbara dealen någonsin. Jag är stolt över att ha varit en liten liten kugge i hennes karriär, att jag såg till att hon fick göra sin första utlandsspelning, och jag är sååå spänd på att få höra vad hon kommer kunna levera till oss med en majorbolag i ryggen.

Har ni inte lyssnat på Na’Tee än (är ni idioter eller vad är det för fel på er??) kan ni börja med den här, en av de absolut finaste låtarna jag vet.

OCH SJÄLVKLART ska ni lyssna på när Na’Tee gästade oss i höstas!

3:22 25 Apr 2014

 

Först och främst, det som uttrycks i titeln är verkligen INTE en kontroversiell åsikt om en lyssnar på musiken. P-Lo från The Invasion har släppt genibeat efter genibeat i ungefär lika många år som DJ Mustard har släppt genibeat efter genibeat. Skillnaden är att väl att DJ Mustard har lite fler radiohits och P-Lo är ca 1000 gånger mer omtyckbar/gullig. Skillanden ligger också i att P-Lo kommer från den miljö som uppfann det sound som dominerat kalifornisk musik de senaste åren och DJ Mustard är en helt vanlig person som på ett lite längre geografiskt avstånd formats och influerats av bay areas kreativitet.

 

 

Diskrepansen mellan hemorten för de kaliforniska artister som slår igenom stort, och hemorten för de artister som är kreativt ansvariga för den musikaliska innovation som lett till Kalifornien nuvarande framfart inom musiken är traditionsenlig. Det kanske är ett helt normalt storebror/lillebror-förhållande mellan LA och Bay Area, vem vet.

Jag har ofta tänkt att just innovationskraften och kreativiteten både ligger till grund för den fantastiska musik och det drivande engagemang som verkar finnas i Bay Area, och även är anledningen till att det nästan utan undantag alltid är artister från andra ställens om kapitaliserar på Bay Areas uppfinningar. Väldigt icke-fakta-grundade tankar här OBS, men de kommer från t ex:

När bay area hade en hype på gång med hyphy gjorde tonåringarna redan post-hyphy, eller fruity pebble punk rock/based som de kallade det. The Pack hade en hit med soundet i Vans, och resten av kidsen levde ut i hur nyskapande de var snarare än att försöka hänga på de äldre gardets framgångar med hyphyn. Mistah FAB som var en hyphy-yngling var alltså ca 25 när hyphy var som störst. Den blivande HBK-medlemmen Jay Ant var nog inte mer än 15 när han blev känd lokalt som rappande och producerande medlem The Packs systergrupp Diligentz.

 

 

När det sound som i stort sätt låter likadant som den musik DJ Mustard nu turnerar världen med väl spreds utanför Bay Area i form av jerkin hade den huvudansvarige innovatören Young L redan börjat göra nån flummusik om matematiker och sånt, och Jay Ant håller på med nåt liknande kreativt. Innovatörerna hade redan gått vidare.

 

 

Några bay area tweens (tweens vid fruity pebble punk rockens guldår ca 2007) som numera kallar sig bl a Iamsu och Sage The Gemini fortsatte dock följa post-hyphy-rälsspåren Jay Ant och Young Ls lagt ut. Så småningom bildade tweensen den allsvenska fotbollsklubben HBK och produktionsgänget The Invasion. De lyckades knyta till sig gamlingen Jay Ant och med P-Lo i spetsen producerar The Invasion numera beats som rent musikaliskt utan tvekan är minst lika intressanta som LA-killarna DJ Mustard och Leauge of Starz. Men det är i LA skivbolagen har hittat de största hitsen hittills.

I avsnitt 59 diskuterar vi det lilla missnöje bay area-artisterna traditionsenligt känner för att LA-producenten DJ Mustard utan att direkt bidra till utvecklingen kapitaliserar på buktens sound. De är med grund i denna diskussion jag nu känner att nån måste lyfta frågan och göra jämförelsen:

P-Lo > DJ Mustard

Om inte annat så för att jag hejar på P-Lo pga hejar på lillebror Bay Area, det är deras tur nu!! Och det där med att P-Lo är extremt omtyckbar.

Längre upp hör ni den P-Lo producerade What You Bout med gästerna Wiz, P-Lo och Berner (ska berätta om vitingen Berner en annan dag) från Iamsus kommande skiva. Jag kommer inte sätta ihop några jämförande mixar eller whatever pga ni som lyssnar på ny musik har ju hört minst 20 sånger producerade av båda lägrerna och om icke så räcker det att veta att båda gör genibeats.

Av: Hugo

 

Jag har haft ett öga på Josh Gates sen han släppte Talk A Lil Shit (som vi spelade i podden en gång) med Kevin Gates under slutet av 2011. Det var en av de första Kevin Gates-sångerna från efter att han kommit ut ur finkan några månader tidigare som var en faktisk ny sång, och inte bara en nyinspelning av hits från 2008-2009. Så jag var peppad på den, försöker jag säga. Tyvärr tycker jag inte att Josh Gates nånsin blev bättre än på det beatet och min efterfrågan på nya Louisiana-rappare på Baton Rouge-låtande beats har täcks rätt väl sedan dess.

Trots att jag inte förväntar mig guld av Josh Gates har jag haft denna sång Trap Bounce under uppsyns sen den kom för några veckor sedan. Med under uppsyn menar jag att jag favoritade DJ Ya Boy Earls tweet till OTG (Open The Gates) nya tape (presenterat av Earl) men ej lyssnat ännu. Nu lyssnade jag och det är jag glad för.

 

Sånt mysigt vanlit Baton Rouge-beat med starka influenser av Atlanta. Lil Lody hade kunnat gjort denna typ. Helt rimlig bruksrap och jag börjar långsamt röra mig med musiken, och lagom till att Josh Gates börjar rappar typ halvvägs är jag helt med på detta. När de börjar frusta över beatet frustar jag med. Är detta sån bruksrap du snackade om att du gillar just nu Sanna (i avsnitt 61 av vår pod som kom idag). 

Detta är på inget sätt fantastiskt, men asså jag älskar det just nu denna minut och i eftermiddag kommer jag leta upp tapet i livemixtpaes-appen pga detta. Även att Kevin Gates är med på några sånger. Ni kan ju streama det direkt är istället om ni så vill:
 

 

Av: Hugo

61.2.jpg

 

Halloj!

Välkomna till avsnitt 61! Denna veckan var Sanna och Petter i studion och delade med sig av bra musik. Petter avslöjar sin verkliga ålder (grattis i efterskott), Sanna spelar lite lagom bra trap, Petter har hittat en helt sjuk låt på soundcloud som samplar Laffy Taffy och Sanna typ brinner upp för det är så fett. I avsnittet kan ni också höra ett smakprov på hur Travis Porter bytt sound, ny musik från killarna med världens bästa gruppnamn (Slutty Boyz) och en astung låt om att squirta. Petter får dessutom premiärlyssna på Benz Friendz, och lyckas mot slutet av avsnittet blir *lite* packad. Inspelningen är från Radio Skanstull där vi sände live i måndags på radioskanstull.fm.

 

Whatever?! xoxo

 

 

Klicka här för att lyssna på Soundcloud.
Klicka här för att lyssna i iTunes.
Klicka här för att nå RSS-feeden.
Klicka här för att komma åt vår Spotify-lista med alla sånger (som finns på Spotify) från alla våra avsnitt.

Avsnittet är precis som de tre senaste inspelat på Radio Skanstull och vi kommer spela in där igen hela våren. Det är samma tid som gäller nästan varje måndag, 19-20. Alla lyssnare är hemskt välkomna att komma dit och lyssna live, titta på oss i radioburen och ta sig nåt att dricka och äta, det är mycket trevligt och gott, kolla på radioskanstull.fm.

 

Sånger från avsnittet:

Young Thug – Eww

Future – Benz Friendz (Watchutola) feat. Andre 3000

DT Blanco – Flexa$

Slutty Boyz – I Swear feat. Fat Trel

Slutty Boyz – Dinner feat. Wale & Rich Homie Quan

Big Momma – Throwing Shade (Rambow remix)

Shyst Red – We Up feat. Ca$h Out

Ana Baby – Sprinkler

Travis Porter – Hundalay

Jaffar Byn – Vi bor inte som er feat. Kaybee

Wiz Khalifa – We Dem Boyz

Nästan all musik finns strömbar på youtube.com!

Kontaktinfo till oss osv finns i högermenyn. Vi har snygga tröjor och sånt här: vbdfr.tictail.com och de ser ut så här: