11:29 7 Maj 2014

 

I nästa inlägg kommer det intressanta som förklarar bilden ovan (det handlar om YEET som är nya NAE NAE).

Nu ska vi snacka lite mer om YIKEN aka det nya TWERKIN så länge. Som ni läst på bloggen så muterade ju twerkin förra året i bay area. Nya dansen yikin verkar fortfarande leva för fullt och jag har väl inte så mycket att tillägga till min reaktionstrappa från oktober/januari. För er som inte orkar klicka på länken (här är den igen) och läsa hela reaktionstrappan så kan jag kort förklara yiken så här:

det är det yikearen gör mot twerkarens rumpa när hen twerkar (oftast manlig yiker och kvinnlig twerker, never mind att twerkin i sin ursprungsform är relativt unisex holla new orelans bounce). Det som är intressant med yikin är att det inte behöver vara en twerkare där, det går alldeles utmärkt att hålla på med yikin för sig själv. Dvs juckdansens egna luftgitarr.

Återanvänder min gamal gif för att illustrera:

 

 

Det jag har att tillägga om yikin idag är att det finns lite ny go yikin musik. Dels finns D-Mac (Sage The Geminis brorsa!) och MillaWhoa. Den spelade jag i Jenny & Vänner #59 och den är fortfarande tung. Sen har oturskillen Kafani gjort en yiken-sång tillsammans med E-40. 40 Water och The Ice King är nog närmare 75-80 år gamla tillsammans, men de kan fortfarande välja bra beats och hänga med i ungdomstrenderna. Båda streamas nedan, Whoa först pga chock-mycket bättre än den ändå rätt goa Yikin Party:
 

 

Jag jobbar parallellt här på att få lunchminuterna till att räcka till att förklara YEET och bilden länst upp här. TO BE CONTINUED

Av. Hugo

 

Rae Sremmurds hit No Flex Zone har missat cutten precis i säkert två VBDFR-avnsitt och i ett Jenny & Vänner-avsnitt. Det visste ni kanske inte? Det visste nog bara jag egentligen och kanske Sanna och/eller Petter om de verkligen noggrant lyssnade när jag nån gång svammlade om vilken hög av sånger som klarat sig till kvalet när det gäller vad jag spelar i showen. 

Naturligtvis hade jag nästan glömt bort att de fanns eftersom jag hörde sången för flera månader sen. Men! Nu finns det en video, som jag visserligen inte ens tittat på ännu men men jag minns starkt att jag gillar sången så jag chansar på att videon inte förstör precis allt. Sången är producerad av Mike Will Made It och medlemmarna i duon heter Slim Jimmy och Swae Lee. Självklart är de från Atlanta.

 

 

Av: Hugo

2:42 6 Maj 2014

 

Haaaaaalllå o välkomna till avsnitt 63! Denna gång får Sanna o Petter klara sig utan Hugo, och även utan Radio Skanstull utan är istället tillbaka i gamla goa Planka.nu-studion. Det blir en hel del riktigt bra ny musik och #StarkaTeser, bland annat om sex mot betalning och Nicki Minaj nya bög-mainstream-moment med Soulja Boy. Sanna uppdateras oss även på det senaste i den numera i princip fasta inslaget ”Young-Thug-Nytt”. Mot slutet släpper Petter på #BASED-garden och rantar loss om en grej han är jätte-irriterad på. Så get into this: Mycket skratt, starka känslor och svinbra ny rap!! WHATEVER?!? XOXO

 

Whatever?! xoxo

 

 

 

Klicka här för att lyssna på Soundcloud.
Klicka här för att lyssna i iTunes.
Klicka här för att nå RSS-feeden.
Klicka här för att komma åt vår Spotify-lista med alla sånger (som finns på Spotify) från alla våra avsnitt.
 

 

Sånger från avsnittet:

Nicki Minaj feat. Soulja Boy ”YASSS BISH!!”
Lil Wayne feat. Trina – ”Wowsers”
Rome Fortune feat. Junglepussy & Relly Jade – ”Paying for it”
Snootie Wild ”Stackin & Flippin It”
Young Thug feat. Ola Playa – ”Dont Move”
 

På fredag är det öppning på Trädgården (Under bron) för sommaren och VBDFR spelar musik 01-02 i Röda Rummet. Kom förbi och lyssna på/dansa nae nae, yeet och annan go klubbmusik.

Nästan all musik finns strömbar på youtube.com! Riksgatan går att höra direkt på hans Soundcloud. Följ honom även på Facebook.

Kontaktinfo till oss osv finns i högermenyn. Vi har snygga tröjor och sånt här: vbdfr.tictail.com och de ser ut så här:

 

11:11 5 Maj 2014

(haha kolla vilken kul bild)

Det kan faktiskt vara så att Lil Wayne är den rappare jag älskat mest intensivt av alla rappare. Jag vet inte, men det kan vara så. Därför lyssnar jag ganska sällan på Wayne nuförtiden eftersom det gör så ont att bli påmind om ”livets förgänglighet” osv, alltså att vi alla blir äldre och att allt har ett slut o så vidare och även den bästa blir sämre till slut etc. Lil Wayne nu är väl inte direkt dålig men oftast tråkig och Lil Wayne var inte tråkig en enda sekund mellan ca 1996 och 2008. Vilket är en längre karriär som kul, och under andra halvan också genialisk, rappare än ca alla andra rappare men.. Hursomhelst, har en känsla nu: Kanske är Wayne just nu inte helt tråkig? Exempel 1: Den här nya låten med Drake, den är bra! Drake till exempel rappar om att han gör ”One Direction-numbers” lol. Jag respekterar även vad som händer i beatet mycket, det blir nedsaktat men utan att rösterna blir sådär falskt screwade made-popular-and-then-outhärdligt-by-asap-floppy (#shade, S/O till ”Fashion Killa” tho, fortf supermysig), och slutet är fett. LISSSSSEN (*DJ Khaled röst):

 

Lil Wayne & Drake – ”Believe Me”

Ett annat exempel på den här ”wayne – inte helt tråkig just nu”-tesen som jag lite halvhjärtat driver i det här inlägget är ”Senile” med Tygzzzzzzz oj förlåt somnade akut av att ens försöka skriva hans namn (iofs hans porrfilm va… eh skitsamma) och Nicki ”U B****S IS BITTER MY TITTIES IS BIGGER” Minaj. På den här versen rappar Wayne som att han 1, bryr sig, 2 har kul???? ”Do a drive-by on you n****s, make a U-turn for survivors / Take a newborn from his momma, stick a shoe horn in vaginas” vänta WHAT lol go off Wayne!!!

Tyga, Nicki Minaj & Lil Wayne – ”Senile

Videon: inte heller tråkig, faktiskt inte en enda sekund av tråk i denna videon. Tyga e ju iaf söt, o koreografin på hans del är mkt bra. Nicki i Moschino på en lekpats ger mig nog med liv för att inte behöva äta på tre och en halv dag och Wayne är på sin gevalia-när-du-får-oväntat-besök-skit. JAG VET att sånna här videos vet exakt hur tumblr-screenshot-kompatibla dom är men fuck it kolla detta:

hahaha kolla Wayne. Det är kul.

 

PEACE

 

/Petter 

(bild från Kumbas insta)

Förra söndagen var det så dags för Så Mycket Bättre: The Latin Kings edition på Hamburger Börs i Stockholm där stora delar av den svenska rap-scenen samlats för att framföra TLKs kanske mest beydelsefulla album: 1997 års ”I Skuggan Av Betongen”. Dogge var inte där, däremot så hade alla som var där antagligen sett honom på ”Cykel på köpet”-reklamen på vägen dit. Stämningen var kärleksfull, publiken var blandad, ridån var av sammet. Två tredjedelar av Vad Blir Det För Rap, Sanna och Petter, samlar sina tankar om kvällen såhär en vecka senare.

 

Sanna :

Jag visste verkligen inte vad jag skulle förvänta mig, det kändes som att det kunde bli hur fan som helst, men det var extremt fett! Jag tyckte inledningen satte tonen med Petter, Kumba och Silvana Imam som körde ”Passa micken”. Först var Petter ensam på scen, och jag tänkte ”kul” sen kom Kumba in och jag slutade andas typ. Hon var så grym. När sen Silvana kom in också så tänkte jag typ ”okej, det här kommer bli hur bra som helst”

Petter:

Silvana och Petter Alexis får ursäkta men jag såg typ bara Kumba när hon va på scen.

Sanna:

Hehe, samma här. Jag blev helt mållös. Hur kan man komma typ från ingenstans och vara så grym? Jag tyckte hon var bäst på hela kvällen, helt ärligt. Jag blev helt golvad typ.

Det här är tredje versen jag hört från henne någonsin, vilket gör det så extra imponerande att hon är med och inleder en av årets största svenska hiphop events och fullkomligt slaktar.

Petter:

Japp, vi är överens. En sak jag tänkte på var hur Petter och sen Timbuktu, som ju är superstora i ”vanliga” världen, bara var två i raden av rappare under kvällen. Alla, veteraner som nykomlingar, var på samma nivå, det kändes som en så kollektiv grej hela tillställningen.

Sanna:

Kan du välja någon favorit från kvällen? Bortsett från Kumba alltså.

Petter:

hmmm typ inte? Linda Pira och Dani M var definitivt en av highlightsen dock.

 

(bild från Sallas insta)

 

Sanna:

Ja. Och Joy och Namo!

Petter:

Både Linda o Namo körde camo, väldigt 90-tal Operation Desert Storm. Det var överlag mycket bra styling under kvällen.

Sanna:

Verkligen! Men det jag slogs mest av under kvällen var nog ändå att helvete vad svensk hiphop är bra just nu. Vi har ju pratat mycket om det där, är det en överdriven hype? Efter igår kan jag säga rakt ut att svaret på den frågan är nej.

Petter:

Varning för #StarkTes: Att vara i publiken igår var som att vara svenskt rap-fan i allmänhet 2014: man var totalt bortskämd, det bara kom in fett på fett på fett non-stop.

Sanna:

Ja, och NYTT! Jag är överlycklig över att det kommer så många nya rappare, att dom alla är så sjukt grymma, och att många av dom är tjejer. Jag är egentligen lite trött på hela ”äntligen tar tjejer plats i svensk hiphop”-diskussionen, men det blev så tydligt igår. Det finns så många grymma tjejer, och det har det nog alltid gjort, men dom har inte alltid synts på det sätt dom gör nu. Jag älskar det.

Men Petter förlåt, kan vi prata om Jenny Wilson?

Petter:

LOL ja strax. Men bara för att stanna på ämnet lite, OCH på tal om fet styling, vem var den tjejen i helvit outfit som körde med Femtastic? Hon var ju CHOCK-bra. Trots att hon körde på engelska som jag ju hatar vanligtvis :)

Sanna:

Det var Sabina Ddumba! Herregud, kanske det fetaste någon gjort? Jag visste inte ens att hon rappade. Årets bästa överraskning! Nu förväntar jag mig att hon släpper ett helt rapalbum.

Petter:

Ok Jenny Wilson, jag vet inte… hon ”tappade texten”…? Kvällens enda skämskudde-moment!

Sanna:

Vad gjorde hon ens där?

Petter:

Visa på ”bredd”? Annars är jag nöjd med att det var så lite sånt, att man verkligen höll det inom den svenska rap-familjen. Väldigt skönt att slippa nån typ Mikael Wiehe-person som skulle visa att rap är ”accepterat” nu. Det var en show full av eget självförtroende. Och det var fint att just Mohammed Ali körde ”Shuno”, passade perfekt. Ska man ta in ”inte-rap” i ett sådant här sammanhang så var det så mycket fetare att man också hade med Revolution Poetry, som ju gör en grej som är något annat än rap men med väldigt stark koppling. Det kändes helt logiskt och som någonting som skulle passat in på original-skivan nästan.

(bild från Revoultion Poetrys insta)

 

Sanna:

Verkligen! Du vet ju hur jag känner inför poesi (utan beats) men det var fett.

Petter:

På tal om dina känslor: jag vet också hur du känner inför Promoes skägg.

Sanna:

LOL. Ja. Han och skägget var där. Varje gång han rappade om att åka tunnelbana tänkte jag på när Promoe åkte med ett tåg jag jobbade på när jag var konduktör på SJ. Men det kanske är en annan historia

Petter:

”Rackade” han nått?

Sanna:

Hahahaha. Nej. Men jag gillade att dom körde ”Top Dogz”, som jag älskar, synd bara att inte Stor, Linda Pira, Natty Silver och Dani M kom in och körde ”Mitt folk” efter det, det hade jag verkligen tyckt om. Top Dogz-produktionen är så tidlös. Så himla himla bra.

Petter:

Ja det var en chans dom missade, precis som dom missade att köra någon slags allsång på slutet när alla var på scen. Till exempel ”Fint Väder”, hade kunnat bli en trevlig ”We are the world”-stämning!!

Sanna:

Vem saknade du igår?

Petter:

Rosh.

Sanna:

SÅ SNABBT SVAR! Jag hade tyckt det varit kul om någon från So Blue hade varit med.

Petter:

Kvällens gulligaste: DJ Taro, Mack Beats och Nebay som körde ”Snubben” tillsammans med Adam Tensta. Du kände inte igen honom va? Det är han som är med på ”New Shit” från Ison o Filles senaste album tillsammans med Rosh. Han kändes bara så peppad o full av energi, plus hans jacka var skitsnygg.

Sanna:

Kände inte igen honom, men jag har ju hört honom. Han är grym, och var väldigt bra på scen!

Petter:

Ja kände ju i o för sig inte igen Allyawan i skägg och jag är ju ändå göteborgare.. Japp Göteborg claimar Allyawan, även om han e från Jönköping…

Sanna:

Jag tänker att det är helt ok av Göteborg.

Petter:

Ok men vad tycker du i allmänhet om den här typen av hyllningskonserter? Ändå något ganska nytt för genren?

Sanna:

Jag är helt klart FÖR sådana här grejer så länge det utförs på ett såhär proffsigt och snyggt sätt. Men jag brukar ju vara ganska mycket emot nostalgi….

Petter:

Jag är ju automatiskt skeptisk till allt som liknar det som rockmusik håller på med men ja håller med om att så länge det görs såhär bra så är det fett. Plus att det ju faktiskt inte ens kändes särskilt nostalgiskt?? Mer som en lägesrapport om hur svensk rap är just nu.

Sanna:

Men i allmänhet hoppas jag verkligen att nostalgin inte eskalerar i svensk rap. Historien är viktig, och vi måste hedra alla föregångare, men historien får inte bli en låsning. Man måste blicka framåt. Vi har ju pratat massor om detta, och jag gillar att vi har en så stark hiphophistoria i Sverige och att den uppmärksammas, men ibland kan jag undra hur scenen sett ut om det inte varit så.

Petter:

Jag säger som Stockhausen: en dag om året ska man lyssna på gammal musik, de andra 364 ska man lyssna på ny musik. Känns som att vi valde helt rätt dag i söndags.

 

(bild från Grandsmacks insta)