DO YOU FIT IN I VÅR SAMTID?

13:01 2013-09-23

Ser att det cirkulerar blogginlägg om nya webbutiken ”MISS SKINNY” här i cyber world. Jag själv fick i morse en pressinbjudan till företaget som vänder sig till den ”allt växande marknaden med size zero” (som butiken själva uttrycker det). Jag tänkte först att det var en smaklöst skämtsam PR-grej, men då företaget har pressvisning på Berns i veckan och fysiska annonser ute på stan i Stockholm så verkar hela grejen alltså vara på riktigt. En kan tycka att ”SKRIV INTE OM SÅNT HÄR FÖR DÅ FÅR DET MER UPPMÄRKSAMHET” …men det sista jag tror på är att en inte ska prata om problem för att lösa dem, det funkar ju precis tvärtom. 

 

Ja hörrni, DO YOU FIT IN? Inte bara i storleken 32 (som är den enda storlek butiken säljer), utan också i den här samtiden. En samtid där socialstyrelsen räknar bulimi och anorexi till folkhälsosjukdomar, en värld där sjuåringar tar sig på magen och vill banta, ett samhälle där vi samlar på kvinnokroppar i datamappar som ”inspiration” och där varenda tidning riktade just till kvinnor handlar om kroppen.

DO YOU FIT IN? Ja, vi försöker ju. Det är ju därför vi har ätstörningar och sjuåringar som bantar.

I det stora hela är jag nog inte trött och ledsen på bara just den här typen av butiker. De är ju i alla fall, precis som Kakan skriver, ”ärliga” med sitt budskap. Det är inte inlindat i en massa lullull och dubbla budskap om att ”starka kvinnor bär klackar och powersuits”, när allt egentligen bara handlar om utseende. Eller bara tysta kring sina smala retuscherade modeller. Som t.ex. stora klädkedjorna Gina Tricot och h&m.

Jag tror att jag har utvecklat en allergi mot det där lullullet och dubbelmoralen sen jag jobbade på tidningen Egoboost. En allergi mot när saker förpackas i något som säger att ”vi vill bara väl mot alla kvinnor” och så sätts en naken kvinna på en tidning med ett budskap om att vi inte ska ha fokus på kvinnors utseenden. Allergi mot dubbelmoralen och förvirrande budskap som säger sig bekämpa patriarkatet men gör det bara på patrarkatets regler.

Men även om Miss Skinny saknar dubbelmoralen, så beror det på att de saknar moral över huvudtaget. Vilket kanske är lättare att se och provoceras av. Hela konceptet spelar ju på patriarkatets planhalva och efter dess regler. Konceptet tjänar patriarkatet och spelar ut korten mot kunderna de vänder sig till; kvinnorna. Aldrig att en kvinna ska få vara nöjd i vår samtid, och om vi håller på att hamna där måste vi hela tiden påminnas genom att ställa oss frågan ”DO I FIT IN??????”.

Och svaret? Det kommer alltid bli negativt i en värld som denna. 

22 kommentarer | “DO YOU FIT IN I VÅR SAMTID?”

Skriv kommentar
Tillbaka upp
  1. ebba skriver:

    jag är helt hundra pa att det här är ett reklamtrick med ”twist” ala studio total eller tommy black nilsson. man kan ju hoppas att det är för nagot som i alla fall har en fin kärna, typ anti-ätstörnings kampanj, eller synen och fördelningen av mat, och inte bara ett sätt för ett pissigt företag att rida pa en vag (size zero är daligt! ätsörningar är daligt!) utan att ta ngt ansvar för sin egen del i det (typ egoboost.)

  2. Lovisa skriver:

    Men vad ÄR det här för sjukt?? Är helt chockad! Hoppas verkligen det är som Ebba säger…

  3. Nina skriver:

    Jag tror precis som dig Hanna att man faktiskt behöver ta upp och prata om dessa saker. Visst får då detta mer uppmärksamhet men all uppmärksamhet är ju inte positiv. Jag tycker att det är kränkade att en affär bara tar in size zero och på något sätt försöker basunera upp att det är storleken som gäller. Visst kommer det alltid att finnas tjejer och killar som inte vill eller faktiskt inte kan gå upp i vikt och behöver ha mindre storlekar på kläder men varför måste vi skilja dessa åt i olika butiker? På samma sätt som jag tycker att det alla kedjor bör ha större storlekar. Vi är alla människor och våra kroppar ser olika ut. Varför sträva mot att alla se likadana ut? Jag tycker att det skulle vara otroligt sorgligt om alla vackra kurviga kvinnor skulle få för sig att de inte längre passar in. Själv orkar jag knappt titta på löpsedlarna som varje dag skriker om 5:2-dieten och alla andra ”supertips”. Hälsa framför allt och nej till all typ av hets. Vi ser olika ut och det är bra. Var snälla mot era kroppar.

  4. Steena skriver:

    Naomi Wolf satte huvudet på den berömda spiken när det gäller att hålla kvinnor i schack genom att tuta i dem att de måste se smala ut – se länk.

  5. Jonna - illustratör och te-narkoman skriver:

    Jag tycker självklart att man borde ta upp och prata om detta.
    Tror säkert att dom kan komma med svar eller kommentarer i stil med att det finns ju butiker som enbart säljer stl 46 och uppåt osv. Och det gör det ju, saken är ju bara den att size zero är något som många strävar efter på ett sjukt sätt… jag hoppas att dom förstår vad dom gör…

  6. Elina skriver:

    Här följer en kommentar som inte alls har något med inlägget att göra, utan din blogg. Tänkte att du ville veta att det står att du är 24 år fortfarande. Dags att ändra?
    Grattis till en fjärdedels hundra förresten! ;)

  7. Erika skriver:

    Alltså. Ja, det är smaklöst och det uppmuntrar till ett dumt ideal och ALLT sånt. Men det finns en annan sida som många inte ser. De ”vanliga” affärerna i Sverige har tagit bort storlek 32 just för att inte uppmuntra till allt som denna nya kedja gör. Men när dessa storlekar togs bort fick jag en väldigt ledsen kompis. Hon är en storlek 32 naturligt, väldigt kort och smal (dock inte så smal att det ser konstigt ut utan normalt smal liksom). Var ska hon köpa sin kläder? På barnavdelningen? Nej, iställer får hon köpa för stora kläder och alltid gå och dra upp linnen och sätta gummiband i midjan osv. Nu när jag flyttade till London och skrev till henne att hennes storlek existerar här blev hon ÖVERLYCKLIG.
    Detta är på många sätt också helt fel. För det är ungefär som om vi ska ta bort de stora storlekarna bara för att vi inte vill att svenska folket ska bli överviktiga och uppmuntra till fetma. Detta görs inte, istället skapas affärer för de som är större. Affärer där bland annat min mamma har fått handla och älskar pga det är snygga kläder till större människor.
    Jag tycker att alla affärer ska ha storlekar till alla. Det denna kedja gör är smaklöst, men det är exakt lika smaklöst som att ta bort storlek 32 för att inte uppmuntra till viktnedgång.

  8. vera skriver:

    jag fucking älskar dig

  9. Filippa skriver:

    Är fortfarande övertygad om att detta är ett pr-trick!

  10. Yv skriver:

    Tjejer är så sjukt jävla instabila i dagen samhälle så det är fan skrämmande.

  11. n skriver:

    Så jävla bra och vettigt skrivet. Och detta kommer från någon som i vanliga fall inte brinner för feminism. Du har verkligen ändrat min syn på feminism, Hanna. Glöm inte det när bloggen suger – DU GÖR SKILLNAD. <3

  12. Hanna skriver:

    Är nästan säker på att det är en pr-grej. In fact, tror att det handlar om precis det du skriver om.

    HANAPEE SVARAR: Ja, vi får väl hoppas det.

  13. alicia skriver:

    Blir arg och hinner inte kommentera mer pga tentaångest(!!)- men.. diggar gärna till denna som känns på många sätt underbar och tror att du gillar den!
    Du är grym!

    Robin Thicke – Blurred Lines [Feminist Parody] ”Defined Lines”
    http://www.youtube.com/watch?v=tC1XtnLRLPM

  14. Anna skriver:

    Tycker det är så tråkigt när det blir en diskussion kring vad som är normalt/hetskrig från smala vs tjocka, smala som känner sig påhoppade och så är man där igen, vi och dom. Konstigt nog verkar det mest vara hos tjejer som vi och dom tänket ska finnas, antingen om det handlar om smala som blir upprörda över att samhället blir upprörda av denna butik. Jag är överviktig och bryr mig inte det minsta om hur andras kroppstyper är och tycker det är befängt att tro att alla med små storlekar har ätstörningar. Däremot så målas det i och med den här butiken upp som nåt som är bättre än något annat, tvivlar på att det är ett plumpt försök att egoboosta smala människor. Kan inte alla affärer ha alla storlekar och folk sluta bli så jävla upprörda över andras upprördhet.

  15. Natalie skriver:

    Det måste ju vara ett PR-trick? Tror inte att Berns är så dumma att göra det här annars. Inte med tanke på all kritik de fått det senaste året. Sjukt tråkig bild dessutom.

  16. Ella skriver:

    Det här MÅSTE vara ett skämt! Fy bubblan alltså!

  17. Sara skriver:

    Hoppas det ändå är ett PR-trick, annars blir jag ännu mer ledsen ögat än vad jag är på att samhället ser ut så här. Grattis i efterskott förresten, ser ut som att du hade det grymt!

  18. fanny d skriver:

    HANNA har du sett sista avsnittet av ”Top of the lake”? VAD TYCKTE DU, måste veta! för att 1) du tänker smart kring saker. 2) det var dig jag fick höra talas om serien av. Snälla skriv ett litet inlägg eller något, markerat spoiler såklart för att inte förstöra för någon. Själv tyckte jag slutet var för .. kort, och lite för otydligt.

  19. Sofia skriver:

    Nej men gud, detta måste vara ett skämt? Det får inte vara på riktigt.

  20. Fredrik Åström skriver:

    Smala människor behöver kläder också.

    HANAPEE SVARAR: Haha men va? Jag själv är en S i storleken, men den här kampanjen handlar inte om att smala människor ”behöver” kläder. Snälla du.

  21. Therese skriver:

    Jag känner bara att kan det inte öppna en butik som säljer alla storlekar, från 32 upp till ..vad nu folk har. Utan att dela in det i ”tjockis- & spinkisavdelningar”. Gärna där storlek 32 är anpassad efter en kort människa så jag slipper sy upp mina byxor 2-3 dm.

    På ett sätt låter det här ju som drömmen. Tänk att gå in i en butik där alla kläder passar! Just nu finns det många butiker där jag vet att det inte ens är lönt att gå in, för min storlek finns helt enkelt inte. Däremot så är ju budskapet och hela size-0 idealet helt stört, så jag skulle ju aldrig sätta min fot i den butiken. Och helt ärligt så känner jag väl inte riktigt att den riktar sig till mig heller. För det är nog inte oss tjejer som är ca 150 som dom syftar på, utan alla ”normallånga” som vill vara lika smala som mig. Jag har ju faktiskt mage, lår och former trots min blygsamma storlek. Jag skulle nog förresten behöva sy upp byxorna även där…

    Jag har alltid varit/är för smal enligt dom flesta och jag har egentligen inte brytt mig så mycket om hela den här smal-hysterin eftersom jag kämpat åt andra hållet. Men efter att ha tittat på den där planschen ett tag så känner jag mig nästan mullig i jämförelse och det är en läskig känsla! Jag vill inte ens föreställa mig hur alla med ätstörningar eller bara allmän kroppsnojja känner sig… Snacka om wake up call…=S

  22. A. skriver:

    Jag tror typ det är Konstfack eller dylikt. Hoppas iaf. det…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp