3:08 15 Sep 2014


Och så var det klart och bekräftat då. Microsoft köper Mojang, företaget bakom Minecraft, för 2,5 miljarder dollar. Markus ”Notch” Persson, som skapade Minecraft på fritiden (samtidigt som han arbetade på King – skaparna av Candy Crush Saga), blir med det ungefär 12,6 miljarder kronor rikare. De två andra ägarna av Notch Development får 3,7 respektive 1,4 miljarder kronor. Hyfsat bra med tanke på att de blev delägare förra året.


Xbox-chefen Phil Spencer kan inte på något sätt dölja sin lycka över Mojang-köpet

I sammanhanget är den lilla spelstudion Mojang naturligtvis sekundärt, och inte särskilt unikt alls. Vem känner ens till kortspelet Scrolls, till exempel? Det är Minecraft som är det centrala här. Och det GÅR inte att överdriva storheten i Minecraft. Men för att till fullo förstå den måste en också förstå vilken otroligt viktig roll gräsrötterna spelat i Minecrafts explosiva utveckling från hobbyjobb till branschledande miljardprojekt. Och därför är det lätt att förstå varför många av spelarna nu känner sig besvikna. Den genomskinliga, öppna och stundtals nästan naiva syn som Markus Persson och Mojang stått för har varit uppfriskande i en bransch som annars frossar i PR-strategier och tidsbundna hemligheter. Microsoft kommer förstås att behöva vara enormt försiktiga för att inte rasera allt det Mojang byggt upp nu – men oavsett vilket tror jag vi kommer se ett rejält tapp i tilltro från communityt. I klippet ovan intygar Spencer att Minecraft kommer fortsätta utvecklas också på de plattformar som inte är Microsoft-ägda (så som iPad, Playstation osv).

På förhand har snacket handlat om att Microsoft vill ha en killer app till sin (Nokia-relaterade) windows phone-satsning. Det ska bli väldigt intressant att se hur det utvecklar sig.

Den kanske sorgligaste biten, i mitt tycke, är att Mojangs ambition att hjälpa och stötta mindre spelprojekt nu med största sannolikhet kommer att försvinna. Med Microsoft som övergripande ägare finns inget sådant svängrum.

Anledningen till att Persson vill sälja företaget är att han helt enkelt tyckte att allting blev för stort. Ett lyxproblem månne, men frågan är om det är något han kan köpa/sälja sig fri från. Det är förstås väldigt svårt att döma honom, särskilt som vi inte vet alla detaljer, men det är inte utan att en undrar vad hans nästa steg blir.

Med de pengar han tjänat på den här affären skulle han, potentiellt, kunna starta en storskalig trippel-a-spelstudio och ha hundratals anställda under lång tid framåt (är Dice till salu, till exempel? Inga problem för Markus). Han skulle också kunna fortsätta förläggarverksamheten, om det var vad han önskade. Och han skulle verkligen kunna knalla tillbaka till sovrummet (som ligger i Stockholms dyraste lägenhet, om du undrade) och trycka på resetknappen för sin utvecklarkarriär.

Inget kommer ju naturligtvis vara sig likt. Nu är Persson Notch med hela världen. Om Cliff Horse, Notchs senaste spel, är något att döma av kommer den framtida spelutvecklarkarriären bli fullständigt ointressant. Men som institution i spelvärlden kommer Notch fortsätta vara högintressant att följa.


Cliff Horse. Är det här framtiden för Markus Persson?

Eftersom även verkligheten verkar glitcha sönder idag tänkte jag att det kunde vara passande med en roliga bilder på temat. NHL 15. Inte optimalt hockeyface.

Påminner lite om Madden NFL-glitchen som träffade internet för några veckor sedan. Den gången plockade EA upp bollen och sprang med den – och gjorde en ny trailer baserad på den fruktansvärt roliga pyssling-glitchen. Det är hysteriskt roligt att Christian Kirksey själv ställde upp.

9:30 12 Sep 2014

1.jpg
Ett otroligt oansenligt och knappt hållbart paket landade på min tröskel här om dagen.

2.jpg
Selma var väldigt intresserad av det här med Xbone

3.jpg
Bubbelplast i mängder. Samt konsol som är nästan ett år försenad i Sverige. Plus en vecka för min.

4.jpg
En rätt fin launch-lineup ändå. Eller bättre än Perfect Dark Zero, iaf.

5.jpg
Ett tag var det oklart om jag köpt en tv med inbyggt Win 8…

6.jpg
…men det blev snart tydligare.

7.jpg
Ljusförhållandena barkade (vi har sol dygnet runt på sommaren i Umeå. Det är inte sommar längre). Bjuder på en tå som plåster på såren. Observera att handkontrollen levereras med två batterier. Det vill säga vi måste ÅTERIGEN köpa till uppladdningsbara batterier. Skandal.

8.jpg
Storleksskillnad. Xbox One – Playstation 4. Markant skillnad.

9.jpg
Storleksskillnad, del 2. Selma ville vid det här laget visa en roligare leksak.

10.jpg
Xbone-handkontrollen, längst upp till höger. Jämförs med PS4- och Xbox 360-kontroller.

11.jpg
Jag hörde att jag gillade rörelsekameror, så jag la min Playstation Eye på min Kinect. Och skrattade högt över hur absurt stor Kinecten är. Åas är den ju sjukt mycket mer avancerad…

12.jpg
…men eftersom Kinect dömts till ett liv i osäkerhet och jag kanske aldrig ens kommer få nöjet att testa ett nextgen-Kinect-spel, blir kameran endast ett hjälpmedel för att jag ska kunna logga in snabbare. Det och att jag kan röststyra den. På engelska. Har redan tappat räkningen på hur många gånger jag sagt ”You’re drunk Xbox, go home” för att komma till startskärmen. Olyckligtvis(?) verkar också röststyrningen funka bättre när jag lajvar cockneybritt än pratar min klassiskt skolade svengelska.

10:02 11 Sep 2014

Jag förstår hur dumt det här låter, men kan samtidigt inte låta bli att peppa igång på Segas senaste satsning. En sandlåda för 2000-talet. 

Arkadmaskinen heter E-deru Sunaba och är just nu under utveckling. Tanken är att kidsen ska forma saker i sanden och sedan se hur en videotextur realtidsprojiceras på sanden. Projektionen ändras beroende på vad du gör med sanden. Det är så jävla coolt. Och ja, det är nu du ska säga saker som ”det var annat på min tid” och börja vifta med kottdjur och NES-kontrollers.

Det enda jag känner kan bli ett problem med det här är ju vilken enorm bakteriehärd det skulle kunna bli. Barn är ju äckliga på det sättet.

12:49 10 Sep 2014

Dagens stora nyhet i spelvärlden är att Markus Persson och hans Mojang, ni vet dom som gjort Minecraft, tydligen är intresserade av att låta Microsoft köpa företaget. För två miljarder dollar. Vi väntar förstås på officiella uttalanden, en förklaring till VARFÖR Notch skulle vilja göra sig av med Mojang – och den helt unika sits företaget sitter i som oberoende maktfaktor.

Under tiden listar vi de nio främsta anledningarna till varför Microsoft vill köpa Mojang.

9. Eftersom kidsen hatar ergonomi

Minecraft-legot finns ju redan. Microsoft tar det bara till nästa nivå.

8. Eftersom vanan att lägga ut sjuka summor

</random bild på gamle MS-höjdaren Steve Ballmer för han var rolig>

Microsoft betalade 8,5 miljarder dollar för Skype och 1,2 miljarder för Yammer och bjöd drygt 50 miljarder dollar för Yahoo – och nu har de chansen att investera i ett ett företag som faktiskt tjänar pengar.

7. Eftersom Red Ring of Death…

…låter som en asfet portal till ett ännu värre ställe än The Nether.

6. Eftersom Zune

Helt orelaterat egentligen men bara sjukt roligt att ta upp pga felsatsning från Microsoft sida.

5. Eftersom Windows 8:s överlevnad

…hänger på att Markus Persson slutar snacka skit om det

4. Eftersom Microsoft har börjat skissa på sin nästa Xbox…

…och det blir en Gamecube! Eller vänta nu.

3. Eftersom kapitalismen

Eftersom Mojang kan släppa snabbutvecklad skit (som Catacomb Snatch, Endless Nuclear Kittens och Nuclear Pizza War) och ändå tjäna pengar. Dvs precis vad alla företag drömmer om. (Med skillnaden att Mojang skänkt bort pengarna de fått för de där spelen till välgörande ändamål). Microsoft har verkligen gjort sitt bästa för att tjäna pengar på skit. Det har inte alltid gått vägen. Comic Sans, till exempel, är skapat av Microsoft. Case closed.

2. Eftersom marknadsföring

Mojang la typ 500 spänn på marknadsföring för Minecraft – och drog in 800 miljoner kronor under 2013. Samma år som Microsoft spenderade 2,5 miljarder DOLLAR på marknadsföring – och begick PR-mässigt självmord inför releasen av Xbox One.

1. Eftersom Minecraft är den största sedelpress du någonsin sett.
notchpengar.jpg