11:08 24 Sep 2014

Vad har Starzinger att göra med svenskdubbade tv- och datorspel, frågar du dig? Precis ALLT, berättar jag.

6. The Legend of Mana
Annika Ljungberg har inte alltid bara varit hon som sjöng(/sjunger?) i inlandstechnobandet Rednex, hon har gjort annat också. Till exempel introlåten i Legend of Mana. En svensk, disneysmäktande introsång, i ett spel som aldrig släpptes i Europa. Låt den sjunka in.

5. Black and White
Det är kanske svårt att föreställa sig nu, men för sisådär 13 år sedan var Peter Molyneuxs Black and White ett av de mest imponerande spelen, rent tekniskt. Men det hade sina brister. Till exempel gjorde en bäst i att aldrig zooma in särskilt långt. Eller lyssna på den svenska sången, från båtbyggare som förhoppningsvis var bättre på att snickra båtar än rim.

4. Resistance 2
Resistance 2 gick också att få på svenska. Tyvärr. Här känner vi igen några av dubbnings-Sveriges allra mest kända röster. Typ halva Starzinger-casten, till exempel. Och ALLT ANNAT NÅGONSIN.

3. Den Längsta Resan.
Regina Lund gör kanske inte en av sina vassare rolltolkningar (och nej förlåt, jag kan inte komma på en bättre) när hon spelar huvudrollen i The Longest Journey. Men namnkunnigt i alla fall! Lite som när David Bowie var med i Omikron. Typ.

2. Little Big Planet
Stephen Fry gjorde berättarrösten i den engelskspråkiga versionen av Little Big Planet. Det var, så klart, helt fantastiskt. Så, vem fick det ärofyllda uppdraget att göra den svensköversatta versionen? Adam Alsing. Vem annars?

1. Diablo
Sagan om den korrupta prästen Lazarus och The Lord of Terror, Diablo, är ju på inget sätt en barnsaga. Men i den svenska översättningen, som bara släpptes på Playstation 1, låter det ändå så. Men frågan är om det går att göra något annat än att älska när dubbningsgeniet Gunnar Ernblad utbrister ”Jag är ingen mjölkkärring” när spelaren klickat på kossor för länge.

11:26 23 Sep 2014

Quinnspiracy spann ju tidigt långt ut ur kontroll, det vet vi. Men nu har den också nått nästa nivå inom akademien. Och den här gången handlar det om en forskare vid namn Christina Hoff Sommers, som uttalat sig angående framför allt Anita Sarkeesian. Enligt Sommers finns det inte fog för kritik av spelbranschen – eller ens den internetbaserade spelkulturen.

Dr. Christina Hoff Sommers har en PhD i filosofi från tidigt 1970-tal, och hon verkar ha gjort till sin livsuppgift att tänja på gränserna för vad begreppet ”feminist” kan inbegripa. Hon framstår som otroligt konservativ och som en fullfjädrad biologist. Sommers kamp är främst riktad mot den ”radikala” feminismen, den som hävdar att det finns ett faktiskt förtryck. En av hennes mest kända böcker heter ”The War on Boys: How Misguided Feminism is Harming Our Young Men”. Jag tror du fattar.

Sommers har uppenbarligen ingen insyn i spelkulturen eller -industrin heller. Och hennes forskardiplom på väggen gömmer inte på något sätt det faktum att hon använder sig av samma ihåliga argument som en alltid stöter på i sånna här sammanhang. ”Det där är ett extremt exempel!” skriker någon när jag visar bilder från en av världens största mainstream-spelmässor. ”Det är bara en liten grupp uttråkade 12-åringar” skriker en annan när jag skriver om det kvinnohatande trollnätverk som kampanjat mot Zoe Quinn.

Så är det inte. Sexism är ett omfattande problem för spelbranschen, precis som det är för hela samhället. Och de här männen som viger sina liv åt att hata på de som försöker göra något åt problemen, de är inte oskyldiga barn. Tvärtom.

Som tur är har Sommers fått svar. Bland annat från en man vid namn Jonathan Mann.

Tipstack till Marcin!

10:42 19 Sep 2014

Ah, spelmässor. Spelbloggen Kotaku har besökt Tokyo Game Show och upplevt vad de kallar 2014-års mest pinsamma spelupplevelse. Och inte för att spelet i sig, OneeChanbara Z2: Chaos, är värre än något annat. Fast alltså det handlar om bikinisamurajer med cowboy-hattar. Men det är ju vardagsmat i spelbranschen, du vet.

Nej, det pinsammaste är istället hur spelbåset ser ut där mässbesökarna kan testa spelet. För att kunna spela får du sätta på dig tjocka hörlurar, greppa handkontrollen och sedan sjunka in (bokstavligt talat) i det lugn som bara en ENORM byst kan erbjuda. 

Sekundärskammen slår i taket… nu. Heja oss.

9:52 18 Sep 2014

Feministisk kulturkritik är det största hotet mot USA sedan Hitler. I alla fall om en ska tro ett av de hot som Anita Sarkeesian får ta emot dagligen. ”Hon hittar bara på”, skriker någon som kränkts av Sarkeesians redogörelse för hur kvinnor framställs i tv- och datorspel. Och samtidigt framkommer uppgifter om att spelkonferensen GDC, som hålls i San Francisco varje vår, bombhotades när Sarkeesians skulle ta emot pris för sitt arbete.

I lördags gjorde gänget bakom P3 Spel en slags översikt över det här som kallas Quinnspiracy och GamerGate. Eftersom jag skrivit om det hela här på bloggen ringde producent-Anton upp och intervjuade mig om läget. Här kan du lyssna på programmet. Under lördagen fick jag sedan ett gäng mentions på twitter, där engelskspråkiga anhängare av #GamerGate och #NotYourShield uppmärksammades på och varnades för mig. Enligt dem var jag  en av de där konspirerande speljournalisterna som ville sopa undan den faktiska skandalen här och enbart måla upp indieutvecklaren Zoe Quinn som ett offer. Mitt ställningstagande i den här frågan har, från dag ett, varit att det är omöjligt att diskutera den journalistiska integriteten och pressetiken utifrån det här fallet. Dels för att det grundar sig i en svartsjuk och sårad ex-pojkväns utsago. Dels för att det helt uppenbart, väldigt tidigt i händelseförloppet, kidnappats av manliga internettroll som ser det som sin främsta uppgift att krossa alla försök till feministisk analys i spelkritiken.

Så här är det. Jag har jobbat heltid som speljournalist i åtta år nu, och har skrivit om spel på olika sätt sedan ännu längre tillbaka. Under hela den här perioden har jag varit en av de som försökt föra en diskussion om vad svensk speljournalistik egentligen är – och vad det borde vara. I forum, på mer eller mindre obskyra bloggar, i tidningar. Jag är inte ensam, vi är ett litet gäng. Vi som VILL tala om speljournalistisk etik. Och vi är samma personer som anser att vi som kritiker har ett större ansvar – en spelrecension är inte bara ett ändlöst rabblande av tekniska specifikationer. Vi är i minoritet i vår bransch. Och faktum är att vi stundtals får ta oändliga mängder skit för det vi försöker göra. Vi vill att vi som speljournalister ska bli tagna på allvar, men framför allt vill vi att spelen ska bli tagna på allvar. Vi kritiserar föråldrade könsstereotyper i spel. Vi diskuterar vad våldsförhärligandet har för effekter. Ibland tar vi kanske oss själva vatten över huvudet, sätter oss på en lite för hög häst – men ambitionen att bidra till något större finns alltid där.

Och för det här får vi alltid skit. I varierande grad, förstås. Hur mycket skit du får beror på var dina texter publiceras. Och, som vanligt, om författaren är kvinna eller man. Majoriteten av alla kommentarer är hatiska. Vi har inget med spel att göra så länge vi inte tycker och gör exakt som alla andra. Faktum är att det till och med händer att vi får skit från våra chefer och beställare. Vi gnäller FÖR mycket, är FÖR kritiska. Det beror på att vi har en journalistisk ambition, att vi inte helt köpt tanken att vi bara är gravt underbetalda PR-personer. Men vi fortsätter ändå. Eller försöker i alla fall. Jag har en handfull otroligt talangfulla kollegor som ofta ger uttryck för att de snart inte orkar mer. Jag förstår deras känsla. Och jag förstår också att spelkritiken – och i förlängningen spelmediet – skulle förlora så otroligt mycket om de här personerna slutade skriva.

Mina kollegor överväger att sluta arbeta som speljournalister för skiten de får. Anita Sarkeesian mottar dödshot av folk som vill att hon ska knäckas. Samtidigt slutar Phil Fish att utveckla spel för av samma anledning. Markus ”Notch” Persson säljer Mojang för att han inte orkar med ansvaret och skitstormarna. Det finns massvis att diskutera när det kommer till speljournalistik. Ett av de största problemen just nu är att journalister, forskare och utvecklare hotas till livet – för att de gör sitt jobb.

Så, min fråga till alla de som hört av sig, oroliga för speljournalistikens framtid (eftersom vi försöker förhindra häxjakten på kollegor som Sarkeesian, eller utvecklare som Zoe Quinn och Jennifer Hepler) är: var har ni varit de senaste tio åren? Varför vill ni diskutera pressetik NU, när ett par utpekade kvinnor ligger på huggkubben? Var var ni när vi diskuterade köpta recensioner, mutor och fester med glamourmodeller inhyrda för att socialisera med (manliga) speljournalister? Var var ni när vi försökte problematisera förhållandena mellan speltidningar och spelföretag?

Var var ni när speljournalistiken behövde er?

2:00 17 Sep 2014

Det enda som egentligen är säkert om framtiden är att vi alla kommer se väldigt mycket dummare ut. I alla fall om hela den här virtual reality-grejen slår igenom. Det är ju lätt att föreställa sig slimmade Daft Punk-hjälmar eller video-kablar rakt in i frontalloben, men vägen dit kommer vara kantad av idioti.

Det vill säga mindre så här:

…och mer så här:

Oculus har ju börjat samarbeta med Samsung nu, och tanken är att du bara ska fästa din mobil i ditt lilla pannband och köra (toppbilden).

AirVR är det senaste crowdfundade projektet. Här är tanken att du ska fästa din iPad framför ansiktet och bara kliva rakt in i sajberspejs. Plus för att det kommer bli väldigt lättillgängligt, minus för att det ser ut som den där snubben som är på konsert och fotar med sin iPad. Fast tiotusen gånger töntigare. Och förmodligen inget en borde göra ute i det fria. Alls.