9:19 24 Apr 2014

”Äntligen är det torsdag igen”, säger ni. ”Dagen då du visar nya speltrailers för oss och vi tävlar om att tindra mest med ögonen”.

Yup.

Omori

Ta en del Earthbound, en del indieserietidning, blanda med lite lättare rollspelsinslag och något som betecknas som skräck – och du har vad Kickstarter-trailern för Omori lovar. Allt baserat på konstnären och serietecknaren OMOCATs arbete. Jag har ingen aning om vad det här kan tänkas bli, men jag älskar (och backar) det redan. Gör det du med, eftersom all them feels.

Lords of the Fallen

Egentligen var det väl bara en tidsfråga innan alla de där spelen som vill vara Dark/Demon’s Souls skulle börja dyka upp. Mörk och gritty fantasy och tung betoning på hur otroligt svårt allt är. Huruvida polska CI Games och tyska Deck13 kan göra konceptet rättvisa återstår att se, men för en som gillar förebilden känns det viktigt att poängtera att Souls-spelen ju är oändligt mycket mer än bara ”ett svårt spel”. Lords of the Fallen kommer iaf till current gen-konsoler (samt PC), och det känns ju lite roligt.

Sid Meier’s Civilization: Beyond Earth

Tillhör du den där skaran som spelar Civilization-spelen och alltid önskar att det fanns en fortsättning efter att du lyckats ta ditt folk ut i rymden? Eller kanske är den en av de där som alltid får något drömmande i blicken när du minns Alpha Centauri? Då kan Firaxis kommande Civilization: Beyond Earth mycket väl vara grejen för dig.

10:22 23 Apr 2014

A total of 1018 fucks were given.

10:49 22 Apr 2014

Jag firade annandag påsk bland annat genom att köpa Hotline Miami till ännu en plattform, äta en glass i solen OCH vara med i Umeå Studentradio – närmare bestämt i programmet Matriarkatet, som grymma Johanna Nordström ligger bakom. Vi snackade om våld och datorspel, om representation i spelen och i branschen och en massa mer. Lyssna här!

10:29 15 Apr 2014

I söndags avgjordes Politikerstarcraft, en tävling där representanter för olika svenska partier gör upp i Starcraft 2. Trevlig stämning, billiga politiska skämt och en jävla massa scifi-krig. Inte alls vad vi kan förvänta oss av den riktiga valrörelsen, alltså?

Jag tog ett snack med Jonathan Rieder Lundkvist, som arrangerar Politikerstarcraft, samt Kalle Markus Pietiläinen, som vann tävlingen.

Jonathan Rieder Lundkvist.
Hur startade egentligen Politikerstarcraft?
– Det hela började med att jag och några andra piratpartister med intresse för E-sport helt enkelt bjöd in folk från andra partier till en turnering 2010. Det hela sändes på nätet, men ingen av oss visste något om det, så det var en rätt dålig produktion. Tanken var då att göra om det, att göra det rätt och jag började snacka med Living on the Ladder för nära två år sedan om att göra något av det. Valåret verkade vara det perfekta tillfället.

Hur är egentligen stämningen mellan spelarna? Första matchen i årets Politikerstarcraft gick ju till exempel mellan Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet – något som i sportvärlden skulle ha betecknats som ett ”hatmöte”.
– Stämningen mellan spelarna var väldigt artig och skämtsam faktiskt. Vi skulle faktiskt inte tolererat någonting annat – vi är inte ute efter E-sportsvärldens motsvarighet till firmor. Chatten behövde några extra moderatorer ett tag, men allvarligare än så blev det aldrig. Det var väldigt mycket sportmannaanda i hela turneringen, något jag är mycket glad över.

Gensvaret från publiken verkar väldigt glatt och lättsamt, många ganska snälla politiska skämt syntes ju i både chatten och på twitter. Men finns det något allvar bakom ”leken”?
– Jag anser att alla turneringar har något slags allvar. Man spelar ju faktiskt om någonting – även om det bara är en titel. Det är därför väldigt trevligt att se att att både publiken och partierna är med på noterna. Det sagt så bör det hela inte tas på blodigt allvar. Det är en tävling, och halva poängen med att låta politiker spela starcraft har alltid varit de skämt som folk kommer på.

Tror du de politiska partierna har något att vinna på att placera sig bra i Politikerstarcraft?
– Jag tror inte de har något att vinna på att placera sig bra, men jag tror de har något att vinna på att delta. Tävlingen har visat vara sig mycket uppskattad och detta i en tidsålder då man anser att partierna förlorar kontakten med väljarna.

Kommer Politikerstarcraft trappas upp ytterligare under supervalhösten?
– Det har vi inte bestämt ännu.

Det finns vissa som menar att det är normalisering av farliga åsikter att låta SD vara med i politikerstarcraft. Vad tycker du om det?
– Jag anser att även om jag förstår motiveringarna bakom argumentet så anser jag att det är viktigare att man inte ger SD tillfällen att leka martyrer genom att inte låta dem vara med. SD överlever på att deras världsbild bekräftas och det vill inte jag bidra till. Vidare så tror jag på att föregå med gott exempel, nämligen visa att det inte alls är farligt att alla får vara med, oavsett om det gäller samhället eller en spelturnering.

**

Kalle Markus Pietiläinen, vänsterpartist och vinnare i Politikerstarcraft
Hur kommer det sig att du ville ställa upp i Politikerstarcraft?
– Jag fick ställa upp då jag blev tillfrågad detta av mitt förbund eftersom jag tidigare hade uttryckt en önskan om att representera förbundet (Ung Vänster) och Partiet i Starcraft. Jag såg det som en sjukt kul grej att få kombinera två av mina största intressen på det här sättet.

Vilken var din svåraste motståndare?
Piratpartiets representant ”max” tyckte jag spelade riktigt bra Starcraft, även om han ska ha varit riktigt nervös då matcherna spelades. De två games vi spelade tyckte jag var ganska spännande, åtminstone ut ett spelarperspektiv. Jag har lagt in en rekommendation för att max ska få gå med i akademin för laget som jag spelar för, Team Darkstar, om max nu skulle vara intresserad av detta vill säga.

Hur kändes det att inleda turneringen med att möta Sverigedemokraterna?
Det kändes riktigt bra, även om det medförde en hel del nerver för min del. Jag har hört från många kompisar att jag absolut inte fick förlora den matchen på grund av den politik som SD bedriver, så man kan säga att jag hade ganska stor press på mig att vinna. När jag så också vann serien mot sverigedemokraten var detta en enorm lättnad, och jag nästan flög ur stolen när han skrev sitt sista GG.

Kommer du fortsätta satsa på Starcraft-spelandet i framtiden – eller är du mer intresserad av en karriär som politiker?
Jag älskar eSport och mitt lag, och därför kommer Starcraft alltid att vara något jag håller på med, men just nu tar skolan, politiken och jobbet upp väldigt mycket av min tid, vilket leder till att jag inte har mycket tid till spelet. Politik är något jag började med ganska sent, och det finns så många som är så mycket mer pålästa än mig, så jag tvivlar på att jag någonsin kommer kunna göra en karriär inom detta.

Finns det en ideologisk tanke bakom att spela som Zerg?
– Sedan en ung ålder så har saker som jämlikhet, självuppoffrande och solidaritet varit självklara för mig. Detta spelar ju lite ihop med att Zergs enheter i sin ensamhet kanske inte kan göra mycket, men att de tillsammans, enade, kan åstadkomma otroliga saker. Så här tror jag utan tvekan att det finns en korrelation mellan valen av Vänsterpartiet och Zerg.

**

För den som vill se någon, eller samtliga, av matcherna från i söndags finns VOD:arna uppe här.

 

11:30 14 Apr 2014

wide_banner.jpg

Mobil- och läsplattespel är något jag skrivit om lite för lite här på spelbloggen. Mycket på grund av att pengahungrig ondska är främsta drivkraften hos många av de företag som tar mest medieutrymme. Men ibland kommer det spel som sticker ut ur mängden lite. Som anstränger sig, inte för att blåsa tonåringar på pengar – utan för att ge spelarna en unik upplevelse. Monument Valley är ett sådant spel. Med lika delar matematiska synvillor, mysigt pusselplattformande och printvänliga screenshots är det här ett av de spelen du kommer använda när du vill övertyga oinvigda om varför läsplattor visst är ett bra spelmedium.

Monument Valley skapades av ustwo, som egentligen är en stor digital designbyrå med kontor bland annat i Malmö. Men i London finns en åtta personer liten spelutvecklargren. Innan Monument Valley släppte de Blip Blup och Whale Trail. Jag tog ett litet snack med Ken Wong – artist och designer på Monument Valley.

Det första som slår en i Monument Valley är ju det fantastiska utseendet. Vad har inspirerat er?

– Vi har inspirerats av arkitektur från Mellanöstern, Indien och Nordafrika, berättar Wong. Vi har också undersökt ”little worlds’” – former som flyter runt i negativ rymd. Typ skulpturer, arkitekturmodeller, bonsaiträd eller typografiaffischer. Brian Eno har varit vår största inspiration för musiken.

 

– Utseendet har egentligen förändrats väldigt lite från de första konceptbilderna vi gjorde. Det har alltid handlat om att vara isometriskt, rent och ha massor av trappor och torn. Varje skärm måste fungera på tre sätt samtidigt – med interaktion, arkitektur och grafisk layout.

Så hur har designprocessen sett ut?

– Vi börjar oftast med en idé om ett hinder, en väg eller ett speciellt pussel som behöver lösas. Vi bygger sedan arkitektur runt den kritiska vägen. Det känns ganska mycket som att bygga Lego, faktiskt. Sen alternerar vi mellan att göra allt snyggare och testa det på vänner och främlingar för att vara säkra på att flowet är bra.

– Varje bana tar enorm tid att göra. Till en början kämpade vi på för att överhuvudtaget göra banorna roliga. Vi har lärt oss och är både bättre och snabbare nu, men vi lägger fortfarande massor med tid på att testa det vi gör tills det att vi uppnår elegans. Just elegansen har varit en central konceptprincip.

Vad har M.C. Escher lärt er?

– Den viktigaste lektionen vi lärt oss från M.C. Escher är hur matematik och geometri kan förmedlas till en bred publik, genom konsten. Och det är något som är riktigt svårt.

Hur kommer det sig att ni valde att ha en kvinnlig huvudkaraktär i Monument Valley?
– Det var aldrig riktigt ett medvetet val. Undermedvetet tror jag att kvinnliga karaktärer bjuder in till empati. Oavsett vilket har jag alltid gillat idén med att ha kvinnliga hjältar, i alla fall. Och tv-spel kan verkligen behöva fler sådana.

Bakom kulisserna med ustwo: