Har ni missat att Bingo Rimér har gjort en makeover på sitt lifestylemagasin Moore, och att han nu återlanserar den med ett nytt koncept och varumärke? Det är slut på svällande tuttar och styva bröstvårtor nu, och Bingo satsar istället på ”en rockig DI Weekend” för framgångsrika unga män. Sverige är ju verkligen i skriande behov av fler medier som skildrar unga killar som det går bra för. Känns som en lucka som är viktig att täppa till! Gärna med t.ex. en intervju med den coola uppstickaren Avicii!
Till att börja med så känns det suicidalt att över huvud taget investera i en papperstidningsverksamhet riktad till en yngre målgrupp 2015. Det låter rent spontant som en lika dålig affär som att investera samtliga av ens besparingar i grekiska statsobligationer, men vad är det Bingo har för vision egentligen? Jo det här:
”Min ambition är att Moore ska vara en rock n’ roll-version av DI Weekend. Om de har en mer gubbig, träig och ibland lite förlegad syn så vill jag att Moore ska vara en kaxig uppstickare. När jag startade Moore i 25-årsåldern var det mycket lättklätt. Men nu ser inte min vardag alls ut så. Tidigare bodde jag i studion med modellerna, men nu är jag trebarnsfar och byter blöjor och är en ansvarsfull och mogen person – någorlunda”.
Smaka på det, ”en rock n’ roll-version av DI Weekend”. Om det är något jag har lärt mig så är det att man ska passa sig för saker som beskrivs som en ”rock n’ roll-version” av något annat. Det brukar oftast inte sluta speciellt lyckat, det räcker ju bara med att kolla på ett ”Gör om mig”-inslag i Go’ kväll på SVT där en valfri 55-årig landstingsanställd tant får en ”ny, rockig stil” och drar på sig en ”fräsig” skinnjacka och en riktigt opraktisk frisyr hon aldrig kommer orka fixa själv. Bingo fortsätter att berätta om sin vision:
”Det finns en efterfrågan på den här typen av produkt om entreprenörer och människor som lyckas.
Tidningens devis lyder: ”10 procent business, 100 procent pleasure”.
– Om DI pratar aktiekurser så pratar vi om vad du kan spendera pengarna på när du har lyckats.”
Wow vad spännande och fräscht med en tidning som har som koncept att ge läsarna tips på saker att köpa! Det har jag aldrig sett förr i något livsstilsmagasin! Tur att Bingo Rimér har sett detta skriande behov av tips på saker att konsumera.
Sen så ställer jag mig faktiskt även frågande till hur mycket svensk media egentligen behöver en till ”produkt om entreprenörer och människor som lyckas” och hur stor efterfrågan egentligen kan vara? Det är ju typ det enda svensk lifestylemedia rapporterar om? Man kan ju knappt slå upp en tidning utan att läsa om Spotify och Avicii och Zlatan och Minecraft-miljardärer blablabla i all evighet. Om det någon gång rapporteras om misslyckanden istället så är det alltid en del av en större berättelse, där slutet blev lyckligt till sist ändå och där den intervjuade personen säger att motgången gjorde hen starkare och att det var tufft men att hen nu har ett hus i L.A. och en skidstuga i Verbier. Ja ni vet ju själva hur det brukar låta!
Behövs det verkligen EN TILL tidning där journalister ska intervjua framgångsrika killar och ställa exakt samma frågor som tusen journalister redan har ställt tusen gånger tidigare? Svaren är ju alltid likadana. Jag vet inte alltså.
Vem är det som ska få tidningen då? Dagens Media rapporterar följande:
”Tidningen, som är gratis, har en upplaga på 30 000 exemplar. Nytt är också att den delvis ska distribueras per post till unga män på vd-poster”
Tur att de valt en specifik målgrupp att rikta in sig på iallafall. Äntligen någon som tänker på alla unga män på VD-poster som aldrig blir uppvaktade annars! Riktigt omtänksamt. På bilden ovan verkar det dock som att tidningen ska kosta 179 kronor? Låter rimligt! En Café kostar ju typ 79 kronor, så då blir det ju bara 100 kronor mer! Lagom!
Naturligtvis så hade jag inte förväntat mig att Bingo Rimér skulle producera något samhällsnyttigt, men om man ska starta en tidning idag kan man väl iallafall bemöda sig med att komma med NÅGOT nytt koncept iallafall? Typ se ett behov som inte redan är uppfyllt av tjugo andra etablerade tidningar sedan tidigare. Men aja, vad vet jag, jag är inte marknadsansvarig på något mediebolag!