6:01 21 Dec 2013

Matte Caliste, Keya & Vic Vem – ”Bränner Bilar”

Är det här andra gången totalt som Keya är med i en riktig musikvideo? Det är för lite. Keya är en stjärna, det har vi vetat sen Maria. Kommer ni ihåg när han körde live på vår fest på Vardagsrummet i oktober? Det var fett.

Vic Vem asså, vilken vers han gör här ändå. ”Moralen är begraven i kanalen mitt i staden” är enkelt men effektivt om en som jag är från Göteborg, ”Känner många drottningar/ingen av dom heter Silvia” är bara enkelt och snyggt och starkt och

”skriver texten på breven med kronofogdskraven/er ränta är mer än hela min lön/vi står utanför Systemet, som alkisar gör”

är helt enkelt perfekt socialrealism-rap på göteborgska precis som jag vill ha den.

Det tog förresten mer än tre lyssningar för mig att inse att förutom det Matte gör innan han drar igång sin vers så finns det ingen hook på den här låten. Det är bra tycker jag, det kan va trixigt med refränger på den här typen av låtar. Här är ett exempel på det:

Sebbe Staxx och Adam Kanyama  – ”Färger” (2012)

Beatet är Stress version av en Jay-Z-beat från Roc-A-Fellas storhetsperiod runt The Dynasty-albumet, vilket är en väldigt bra sak för en beat att vara. Sebbe hittar en rätt perfekt balans mellan innehåll och flow här, multistavelse-rimmet ”Olof Palme sa nått tjockt soft/om att inte mäta människor efter nån måttstock” är MVG i kul politisk rap och hur han uttalar ”rrrrriks-ghetto” är ba så jävla gött.

Sen kommer refrängen. Wtf. Inte nog med att den e rikslökig, va betyder ens ”integration”? Adam Kanyamas vers handlar ju om rasism och typ väpnat motstånd? Hade vart bättre om Stress bara fått lägga på en extra skrik-sample eller nått. Aja låten e fet ändå. Whatever?!?! xoxo

Av: Petter

blanca.jpg

Blanca Whiite är en av de mest spännande rappare jag upptäckt under 2013. Hon gör klassisk trap och rappar om droghandel på ett sätt man sällan hör kvinnliga rappare göra. När hon nu är tillbaka med ny musik är det inte direkt en chock att hon döper sin låt till Cocaine Cowgirl och rappar om att hon är som Griselda Blanco, med ett omslag prytt av oidentifierat vitt pulver och en bild på YUP Griselda. Cocaine Cowgirl når inte riktigt upp till samma nivå som Blancas senaste mixtape Destined 2 Reign Vol 1 men jag är jävligt glad att hon fortsätter göra musik. Lyssna på nya låten här:

En av mina Blanca-favoriter är den här… ehrm… ”matlagningslåten”. Jag älskar sånna här lågbudget trap-produktioner som verkligen låter fattiga, det finns något i det där opolerade som gör det så jävla bra. Och jag ÄLSKAR Blancas lite gnälliga röst, hur extremt hårt hon rappar, och det faktum att hon rockar inte två utan EN kindpiercing!

1:01 20 Dec 2013

m.o_lucid_0039_bw.jpeg

Säg hej till framtiden hörrni! Tjejerna på bilden heter Annie, Nadine och Frankee (ingen aning om vem som är vem) och utgör r&b gruppen M.O. De kommer från London, men har helt klart ett mer amerikanskt r&b-sound. Mitt första möte med M.O var på den här supermysiga akustiska covern på The Boy Is Mine där också favvon Lady Leshurr rappar lite.

Känner ni igen gitarren? Den är hämtad från Lil’ Waynes Tie My Hands (SÅ FIN LÅT, Petter spelade den i podden för inte så länge sedan). Okej, jag kan inte svära på att inte den är samplad någonstans ifrån på Tie My Hands, men jag tror inte det. Så himla fin kombo av den gitarren + M.O + Leshurr!

Men! Den låt som verkligen fått mig att fastna för M.O är GENIALISKA On Ya, som lyckas låta både throwback och framtid på en och samma gång. JAG ÄLSKAR DEN och har lyssnat på den flera gånger om dagen de senaste veckorna, verkligen verkligen min sorts R&B!

Min enda invändning mot M.O är att deras namn är förbannat svårt att googla. Även när jag jobbar med citationstecken och lägger till typ ”r&b trio” så är det svårt. Jag får upp en jävla massa info om Lil’ Mo, och alltså jag älskar ju henne också men det är inte riktigt det jag är ute efter nu. Förhoppningsvis kommer googlingen bli enklare ju kändare London-tjejerna blir, och jag är verkligen övertygad om att det kommer gå bra för dem!

Alltså jag har en sån extrem soft spot för kvinnliga R&B-grupper, och tyvärr känns det ju som att den eran lite dött ut. Vi har inga TLC, Destiny’s Child eller Cherish längre, och många av de grupper som funnits under sent 00- och tidigt 10-tal har mer eller mindre totalfloppat till exempel RichGirl och Sophia Fresh. Jag kan verkligen bli rånostalgisk och sakna den eran, det var något fint i att kvinnor gjorde musik tillsammans och dansade runt i galna koordinerade outfits i sjuka färgkombinationer. Vem vet, kanske är M.O bara början på en ny våg att kvinnliga r&b-grupper, jag hoppas i alla fall på det!

 

I onsdags gick jag igenom alla åtta trappsteg på Sage The Geminis karriärtrappa här på bloggen. Trappsteg 9 kom idag, från ingenstans. Ja, informationen på bilden ovan stämmer: Justin Bieber gästar på remixen! 

Justin rappar om sin ferrari bland annat. Av texten att döma är han nu gammal nog att köra andra fordon än segways. Sage och Iamsu har också varsin ny vers (mycket goda nyheter att detta inte blev tredje gången Iamsu blev bortsparkad från en sång han gjort till en hit, tidigare tillfällen var Loverance Up! (utbytt mot 50 Cent) och Jonn Harts Who Booty (utbytt mot Frensh Montana)).

Om allt går som det ska kommer vi få se trion twerka i videon som jag antar kommer (troligare är att vi får se dem yiken men men…). Lyssna på Gas Pedal-remixen nedan och/eller köp den på iTunes.

 

 

Av: Hugo

4:02 19 Dec 2013

Hej och välkomna till VBDFRnB, alltså Vad blir det för RnB?

Att universums drottning Beyoncé chocksläppte ett album på lucia skapade ett stort behov hos Sanna av att i grupp få ventilera upplevelsen av albumet och dess 17 videor, hon bjöd därför in Beyoncé-fansen Judith Kiros och Rebecka Hedström till studion för att ta ett gött snack om skivan och upplevelsen av den.

Tillsammans går Sanna, Judith och Rebecka igenom albumet. Vad är bra och vad är mindre bra? Vem är Beyoncé på den här skivan? Hur i helvete lyckades hon genomföra det här sjuka projektet utan att någon info läckte? Trion pratar även om Beyoncés feminism och kritiken mot den, samt om hur Beyoncés ghetto-lajv funkar på skivan.

Mycket känslor och mycket skratt utlovas!

Klicka här för att lyssna i iTunes.
Klicka här för att nå RSS-feeden.
Klicka här för att komma åt VBDFRs Spotify-lista med alla sånger (som finns på Spotify) från alla våra avsnitt.