3:55 28 Nov 2013

 

Baton Rouge i Lousiana har för mig länge varit den musikscen som är bäst på att blanda ratchet-party-rap med vemodig gangster-rap. Två genrer jag har mina 10.000 timmars träning inom, jag borde va expert på något vid det här laget. Jag har en ambition att på den här bloggen försöka förklara vad som är så speciellt med just den scenen, jag har behövt ge utlopp för det rätt länge. Ett tydligt tecken på det är till exempel att jag inte kunde hålla mig från att skriva om Baton Rouge-rap några gånger ens på min gamla blogg fast än att Bayonnaise uttalat enbart skulle handla om rap från San Francisco-bukten och dess omnejd. Till exempel skrev jag för nåt år sen om hur mycket jag hoppades på att Kevin Gates skulle nå lite framgång efter sitt fängelsebesök (det har ju gått rätt bra!), och precis ett kort tag innan vi började blogga på NG så skrev jag om min relation till BR-rap och om BRs ungdomsscen.

Jag har alltså tänkt skriva mer om det här, men idag börjar vi med två relativt nya smakprov. Ovan hör ni min favoritproducent Mouse On The Track med Thug Brothers med den Mr Watson. Precis som alla hits av okändare grupper är låten de pushar som en hit (Mr Watson) egentligen några år gammal, men den officiella videon ni ser ovan är från i somras. Det här låter exakt som Baton Rouge-rap framvuxen ur jiggin-rappen som dominerade BR typ 2002-2008. Jiggin handlade enbart om att festa hög på ecstasy (ecstasy är en äldre form av molly, jag säger det igen så alla hänger med i referenserna: ecstasy är för pillertrillarvärlden vad mjöd är för ölvärlden). Skillnaden mot äldre jiggin är att det låter rätt uppdaterat, som om att Mouse använder bättre datorer typ. För att höra mer av genren kan ni t ex följa 3WayStreetRadio på SoundcloudJiggin är ju även en dans så klart, jag har inte fattat exakt hur den går till men det är nån blandning av detta:

 

Det andra smakprovet hör ni nedan. Det är den unge Spitta som rappar rakt och rått om livet, typ inga metaforer och knappt några glädjeämnen. Låten kommer från hans september-mixtape Fresh Out of Jail. Skivan består av klassik helt rimlig bruksrap, allt i samma dystra stämning. Allt påminner om Kevin Gates, allt påminner om Lil Boosie. Det låter väldigt mycket Baton Rouge. Lyssna på Trust Dat: 

 

 

 

Av: Hugo

3:22 27 Nov 2013

 

Vad Blir Det För Rap?! firar två år! Hammertime firar ett år! Vi har slagit ihop våra påsar och bjuder på En FET JVLA FEST med LIVE-framträden av 3D Na’Tee (US), Grillat & Grändy, Mack Beats & Jaqe och Rawda!!!

Vi är oerhört stolta över att presentera det vi tror kommer bli årets fest! Förutom att boka några av, för att inte säga de flesta av, Sveriges mest intressanta rap-akter kommer vi även att flyga in den rappare som enligt Sanna är den absolut bästa just nu, 3D Na’Tee från New Orleans. Vare sig ni håller henne så högt eller inte så kan vi garantera att det kommer bli en otroligt fet jvla konsert den 5 december, 22-03, på Solidaritet Arena!

Vi är ju alldeles nya som bloggare på Nöjesguiden, många av er hörde säkert talas om oss för ca en minut sen första gången. Men vi har alltså funnits som podcast i två år nu (och snart 50 avsnitt!). Vi tycker det vore extremt fantastiskt om ni ville komma och fira med oss, oavsett om ni ens hört ett enda avsnitt eller om ni varit med sen dag ett. Vi älskar er och vi älskar att vi har möjlighet att ha en så här fet fest. Tillsammans med superduon Hammertime dessutom, bestående av Nöjesguidens egna Amat Levin och vår kära vän Hasan Ramic. Ett stort tack till världens överlägset bästa klubbokare Julia Frändfors, den bästa nån nånsin skulle kunna tänka sig att jobba med!

Kvällen inleds med musik, mingel och drinkar i samband med Lilla Namos popup-koncept Nagelbaren mellan 21-22. Efter det brakar årets fest igång!

Lineup:
3D Na’Tee
Grillat & Grändy
Rawda
Mack Beats & Jaqe + hemliga gäster

Den 5 december på Solidaritet Arena, Arenavägen 75 i Stockholm, 22-03 är det dags. Inträde: 130 kr inkl garderob. 23 år, maila gastlista@solidaritetarena.se för under 23-lista. Attenda på Facebook-eventet för löpande info och uppdateringar. Välkomna!

Vänligen, Sanna, Petter & Hugo – VBDFR?! och Amat & Hasan – Hammertime

3D NA’TEE kommer hela vägen från New Orleans och har de senaste åren vuxit till en av de mest lovande osignade rapparna just nu. Med mixtapet The Coronation från 2012 visade hon på stor bredd med en grym mix av hård street rap, klassisk story telling, poppiga hits och mer introspektiva texter, allt levererat med extrem skärpa och mycket humor. Hon har jobbat med bland andra Lex Luger, Keri Hilson, Melanie Fiona, Trina och Birdman, och chockade senast rapvärlden (och Kendrick Lamar!!) med denna extremt tunga freestyle:

 

 

Vi är extremt stolta över att presentera hennes första spelning någonsin utanför USA. Na’Tee kan vara the next big thing, så detta vill ni inte missa!!! Mer info: 3dnatee.com och @3DNATEE.

GRILLAT & GRÄNDY var skämtprojektet av bröderna Filipe ”Fille” och Pablo ”Sabo” Leiva Wenger, båda fixstjärnor på den svenska raphimlen, som blev viralt. En ep och en sträng hits senare och förändrade duon sättet vi talar. Från 2011 och framåt vill alla som lyssnar på rap i Sverige veta ”Vafan Händz” och ”finns d gäris”. Läs mer i Nöjesguidens intervju.

 

 

MACK BEATS är demonproducenten som har levererat hits till Sveriges rapgiganter i flera år. Det var först i år han gjorde sig ett namn för den breda publiken genom släppet av hans kritikerrosade debutalbum ”Centrum”. Få svenska producenter, om någon, kan mäta sig med hans katalog av hits. Med sig har han Sveriges senaste stjärnskott i Malmörapparen JAQE.

Jaqe blev känd för en bredare publik med sin förkrossande vers på remixen av Labyrints megahit Ortens favoriter, och har sedan dess bland annat samarbetat med Mack Beats på spåret ”Centrum” och släppt dunderdängan ”Oprah” tillsammans med Marcus Price.

 

 

RAWDA gjorde sig ett namn redan som 16-åring då hon 2011 chockade radiolyssnarna med sin freestyle som gäst på SRs ”En kärleksattack på svensk hiphop”. Sedan dess har legenden om hennes kommande släpp vuxit och vuxit och förra veckan fick vi äntligen höra hennes två första officiella singlar i den On-Ree-producerade ”Bli inte sur” och Mack Beats-producerade ”Backspegeln”.

 

 

Hoppas alla kan komma! Det kommer bli så ursinnigt fantastiskt fett!

5:30 25 Nov 2013

 

I helgen började både jag och PMOG på olika orter skriva om nya GA Gurlz ny fantastiska sång BWA 2.0 (som ni hörde på bloggen imorse). Vi skrotade mitt inlägg pga onödigt med exakt samma inlägg. Vi hade t ex båda snott bilden på GA Gurlz från petter417.wordpress.com och pratat om hur kriminellt ohörda de är. Just den lilla infon (nämn inte googles anpassade algoritmer nu) att Petters flera år gamla blogginlägg innehåller det översta sökresultatet när en (mitt chrome) bildgooglar GA Gurlz säger väl ändå en del om hur jävla försvunna de har varit de senaste åren.

Hursomhelst, i min research inför inlägget började jag lyssna på en lika ohörd grupp (dock mer förtjänt ohörd) som också släppt en sång med namnet B.W.A. Chicagos GCG Gurls har till och med släppt ett helt mixtape med namnet B.W.A., helt N.W.A.-inspirerat omslag och allt. Min reaktion på denna info under fredagsnatten var en enorm lycka. GA Gurlz har ju varit så sjukt saknade. Men men, jag hade läst fel. Jag trodde att GA Gurlz släppt ett hemligt mixtape 2012 som alla på något sätt missat, och att den nya GA Gurlz-sången B.W.A. 2.0 var uppföljaren till deras egna ohörda B.W.A. Jag hann till och med bli missnöjd när jag lyssnade och insåg att standarden inte var vad jag väntat mig. Det tog faktiskt chockerande lång tid innan jag insåg att jag blandat ihop GCG Gurls och GA Gurlz (ingen av dem ska heller blandas ihop med 90-talets GA Girlz).

 

 

Men! Men nu så här på måndag tycker jag inte längre att GCG Gurls var så där oerhört mediokra som jag kände under helgen. Antingen är det måndagsmusik eller så är det videon här under som vann mig över helt enkelt. Refrängen klickar fortfarande inte med mig helt, men Desire som har första versen gör ändå något jag gillar. Jag tror ändå detta kan bli nåt, så snälla GCG Gurls hoppas ni gör några hits och att det blir nån sorts synergieffekt där GCG Gurls och GA Gurlz ger varandra massa mer lyssnare. Ni kan åka på turné tillsammans med GA Gurls. Turnén kan heta GA/GCG/GA rapping ass Gurlz/Girlz/Gurls. Det skulle vara den näst-mest efterlängtade samarbetet efter Coco Brown, Coco Kiss, Coco Jones och Coco Chanels förhoppningsvis snart verkliga projekt Hot Coco. Lyssna och titta på Clear Cups-n-Henny nedan, och lyssna på B.W.A.-tapet här.

 

 

Av: Hugo

 

 

För det gäng som lyssnat på vår podcast de senaste månaderna är detta knappast förvånande: idag, dagen Beatkings Club God 3 släppts, har jag endast enbart lyssnat på Beatkings album Club God 3. Jag kommer antagligen inte vilja höra något annat på hela vecka 27 eller 35 eller vilken vecka det än nu råkar vara just nu. För det lilla gäng som ibland festar och dansar när VBDFR spelar musik på lokal kanske det inte heller kommer som en chock när jag berättar detta: ni kommer få höra några av dessa Beatking-sånger nästa gång vi spelar musik på lokal (vilket råkar va vår 2årsfest den 5 december). Inte lika ofta som jag spelar hans twerk-hit Miley Cyrus, men nästan.

 

Fan vad taggad jag är på denna skiva. Har ni mot förmodan aldrig hört Beatking innan så kan vi väl säga så här: han är Texas svar på Solnas Ivory On The Beat. Lyssna på Club God 3 stremat på thafixx.coms audiosmack här nedan eller gör ett försök att lista ut hur ni tillförskaffar er mp3s från googles butik här (av nån anledning finns inte skivan på datpiff eller livemixtapes som normal musik).

 


 

Bonus!! Här nedan kan ni kolla på den supertunga videon till den supertunga U Aint Bout That Life från 2011 typ:

 

 

Av: Hugo

Hej alla!

I kvällens avsnitt pratar vi med podcast-legenden Meron Mangasha. Avsnittet inleds dock med att vi pratar om ett visst album… Avsnitt 48 spelades nämligen in ett par dagar efter den stora Abidaz-dagen åttonde november 2013, då Abidaz solodebutalbum In & Ut släpptes. Abidaz röst var (och är fortfarande) ständigt i våra hörlurar, så vi kunde inte hålla oss ifrån att prata om skivan. Vi inleder till och med avsnittet med att ringa till den fantastiska Cherrie som sjunger på En dag. Cherrie berättar om hur det var att spela in den känslosamma sången där Abidaz rappar om sin relation och sina känslor till sin dotter. Vi vill höra mer av dig Cherrie!

Meron Mangasha faller in i hyllningskören och avslöjar att han förutom att vara poeten ni hört på album från bland andra Ison&Fille och Lilla Namo och förutom att vara en grundsten i (R.I.P.) Menage a tugg även var med och gjorde videon till On Rees superdänga Ba! Ni minns va? Det är musikvideon där vi första gången såg Abidaz, videon vi spenderade en kvart på att prata om i avsnitt 47. Nu får vi höra massa spännande om inspelningen.

Samtalet fortsätter och Meron berättar om sin poesi, om videon och om omslaget till det han kallar ”en grej jag gjort”: Blått blod. Meron berättar även om hur det gick till när han tillsammans med ett gäng vänner grundade podcasten Menage à tugg flera år innan någon knappt visste vad en podcast var. Visste ni till exempel att Menage har intervjuat bland andra Mohammed Ali, Aleks, Stor och Lilla Namo i begynnelsen av deras karriärer?

Mot slutet får Meron precis som alla våra gäster välja en sång han lyssnade på mycket när han var 14. Det visar sig att Meron hade orimligt bra musiksmak när han var 14. Lyssna och ha det trevligt, det hade vi!

Whatever?! xoxo

PS. Mot slutet av avnittet avslöjar vi lite extremt spännande nyheter om vår tvåårsfest. Vi ska tillsammans med Hammertime ha En fet j*vla fest (fb-event här) med LIVEspelningar från New Orleans 3D Natee, Grillat & Grändy, Mack Beats & Jaqe och Rawda! + hemliga gäster! 

 

 

 

 

 

Klicka här för att lyssna i iTunes.
Klicka här för att nå RSS-feeden.
Klicka här för att komma åt vår Spotify-lista med alla sånger (som finns på Spotify) från alla våra avsnitt.

 

Sångerna vi spelar i avsnittet:

1. Abidaz feat. Cherrie – en dag
2. Abidaz feat. Ozzy & Piraterna – Stänger ner
3. Meron Mangasha – Blått Blod
4. Meron Mangasha – För Evigt (outro)
5. SWV – Can We feat. Missy Elliot