9:20 25 Nov 2013

ga-gurlz-pic1.jpg

Detta är den enda vettiga bild som går att hitta på GA GURLZ, den är hämtad från Petters gamla blogg :)

Jag har ägnat mycket tid i mitt liv åt att tjata prata om underskattade och bortglömda kvinnliga rappare. Ämnet ligger mig varmt om hjärtat mycket på grund av att alla guldkorn som går att hitta så starkt motsäger bilden av att ”det finns inga kvinnliga rappare”, jo det gör det visst, det finns tusentals och det har alltid funnits, men många kvinnliga rappare har kanske inte alltid fått den shine de förtjänat och alldeles för ofta har sjukt grymma kvinnliga rappare fallit i glömska*.

Det kanske sjukaste exemplet är GA Gurlz, något så ovanligt som en kvinnlig rap-kvartett. Gruppen kommer från Atlanta, och består av Miss Hollywood, Jolly Mac, Phat Gurl the Massacre och Big Manda. Asså ursäkta men Phat Gurl the Massacre är kanske världshistoriens bästa rapnamn!!! Gruppen har släppt två mixtapes, ett 2011 och ett 2012 och bägge dessa har skamligt få lyssningar och downloads. Girl Groups Are Dead från 2012, som enligt mig är ett fantastiskt mixtape, har i skrivande stund 69 downloads och 107 listens på DatPiff. Det är ett sant mysterium, och jag har väldigt svårt att förstå varför… tjejerna har exempelvis samplat Beyoncé och gjort det klassiska marknadsföringstricket att skriva ut Bey som featuring på den här dängan:

Jag har lyssnat extremt mycket på Girl Groups Are Dead, och med tanke på hur dåligt det verkar ha gått för det mixtapet (och deras debutmixtape) så hade jag mer eller mindre gett upp hoppet på att få höra något nytt från GA Gurlz, MEN så upptäckte jag en ny låt på deras soundcloud och jag FULLKOMLIGT gick i taket!!!

Okej, B.W.A.2.0 kom för över en månad sedan, och kanske säger det något om GA Gurlz PR-maskin att den når mig först nu, men SKITSAMMA! Älskar BWA-titeln, tänker att det är en fin homage till den här! Efter lite efterforskningar på GA Gurlz twitter kan jag konstatera att de verkar jobba på ett nytt mixtape med titlen Dirty Peaches och om de jobbar vidare i samma takt kommer vi väl få höra det nån gång mot slutet av 2014 MEN DET SKITER JAG I, huvudsaken är att GA Gurlz lever och gör musik!

Så, dags för er kära läsare att göra er läxa. In på DatPiff och ladda ner GA Gurlz två mixtapes Girl Groups Are Dead och G.R.I.T.S. och så förenas vi alla i en ödmjuk bön om mer musik från denna fantastiska kvartett kvinnor!

*JAJAJA jag vet, detta gäller såklart många manliga rappare också, men där finns inte motsvarande ”det finns inga manliga rappare”-klagosång att ifrågasätta :)

11:49 21 Nov 2013

 

I förrgår fick jag se Zlatan och landslaget spela fotboll LIVE när Sverige förlorade mot Portugal. Det var den viktigaste matchen jag sett live och känslorna var ner och upp. Eller det var mycket frustration men det var också extremt uppåt ett kort tag. Det var när Zlatan gjorde 1-1 och 2-1 som hela arenan vrålade och kaosade. Inklusive de kanske 4-5 rikskända svenska rappare + den legendproducent som satt på samma del av läktaren som mig. Stockholms-rapparen Ivory On The Beat var dock inte på plats. Han avslöjade i en sms-intervju genomförd under matchen att han såg matchen framför TV:n. 

Just den informationen kanske inte är jätteintressant för de rapintresserade läsarna av bloggen ‘Vad blir det för rap?’, ni kanske snarare vill höra lite mer om Ivorys rapmusik? Tur då att VBDFR igår spelade in en telefonintervju med Ivory! Intervjun kommer komma med i avsnitt 49 (först kommer avsnitt 48 med Meron Mangasha) nästa vecka. Vi pratade bland annat om hans rappande, hans beats och han pratade upp sitt kommande album Molnfällan (30 november). Så håll koll när avsnitt 49 kommer. Ni hör de första smakproven av Molnfällan nedan, överst här är Andreas Kleerup – kanske årets bästa sångkoncept?

 

 

Missa inte heller de andra läckta låtarna från Molnfällan: Trappadons choppade och skruvade mix av Gamla Känslan Nya Soundet och singeln Pengarna (som ni även finns på itunes/spotify).

 

 

Av: Hugo

4:27 19 Nov 2013

sadatay.gif

Okej, säg hallå till Sugg Savage, ena halvan av gruppen AKOKO som gör nån sorts fusion-genre som de själva kallar ”indie rock hiphop soul”. Jag brukar ju inte vara den som gillar att sväva ut genremässigt, allt som inte är rap eller R&B är ”annan musik” för mig, och även inom rap och R&B brukar jag ha svårt för musik som flörtar för mycket med andra genrer. MEN det finns alltid undantag, och mitt senaste undantag är Sugg Savage fantastiska Scorpio Season som jag helt ärligt först lyssnade på enbart på grund av det gif-animerade omslaget ovan + att den har Pootie Tang som featuring. SA DA TAY!!!

Visst är den fin? WA-DA-TAH!!! På riktigt jag vet inte ens vad denna genre skulle kallas, men jag gillar det! Sine your pitty on the runny kine!!

Såhär låter det när Sugg gör musik tillsammans med Sloane Amelia i AKOKO:

För mer kul från Sugg följ henne på twitter och soundcloud + kolla in AKOKO!

 

Självklart var det ”produced by DJ Mustard” som gjorde så att jag och kanske 95% av alla som lyssnade på TeeFliis juli-mixtape Fireworks ens gav Fireworks en chans. Det är så många av oss som gillar att lyssna på bra musik gör när vi vill lyssna på ny bra musik, vi noterar att en person som gör extremt bra musik (DJ Mustard) har producerat alla sånger på ett projekt och vi tar chansen/risken. Det var t ex så jag fastnade för Ty$ tidigt förra sommaren, när det helt DJ Mustard-producerade tapet Whoop! av Ty$ och Joe Mo$e$ dök upp på indylivemixtapes (långtida VBDFR-lyssnare minns hur begeistrad jag var i avsnitt 12). Whoop! är ett fantastiskt tape som jag rekommenderar alla att gå tillbaka till/besöka för första gången, men det är inte det vi ska prata om nu. Anledning till att jag tar upp det är det tapet i detta blogginlägg är att Whoop! tog lite samma plats i mitt huvud sommaren 2012 som Fireworks gjorde sommaren 2013. 

Med andra ord: TeeFlii har för mig varit 2013 års Ty$ – de var båda för mig nykolimngar som sjöng fint över DJ Mustard-beat.

Det började med att jag blev kär i Rotating från Fireworks, sen upptäckte jag att jag missat Sprung när den var på YGs januari-mixtape, sen upptäckte jag att jag missat This D*ck när den kom 2012:

 

 

Nu är jag beredd på att lyssna på låtar av TeeFlii även om de inte ens är producerade av DJ Mustard!

Sanningen är att jag inte ens visste att TeeFlii var mer av en sångare än rappare när jag började lyssna på Fireworks den där gången. Det finns nämligen ett relativt stort gäng okändare artister i DJ Mustards gäng, INTE ens jag har lärt mig definitivt höra skillnad på Reem Riches och TeeCee4800s röster. Jag har precis lärt mig hur Joe Mo$e$ låter för bövelen, så jag visste inte vem som sjöng/rappade, förlåt då. Hursomhelst lyssnade jag på Fireworks hela sommaren pga så bra, skrev till och med lite om det på en gammal blogg. Nu är det helt plötsligt november det är orimligt att lyssna på ens sommarfavorit fortfarande va? Jag känner att det finns en chans att fler än jag vid olika tillfällen under året fastnat för hans musik, och kanske har några av er likt mig helt missat att hans nya tape kommer på torsdag!!!???

Nu kan han bli en höstfavorit också! Vem vet, kanske är ANNIERUO’TAY 3: Who the Fuck Is Annie? ok musik. Lyssna på det sprillans nya smakprovet, Brand New med västkustens bästa röst Problem:

Av: Hugo

 

 

Då och då skrattar jag högt för mig själv, alla gör det eller hur så det är inget konstigt. Omkring hälften av gångerna det händer mig är det för att jag har sett nån nämna @lupefiasco på twitter, varpå jag klickat på hans profil och upptäckt att den är LÅST!

Om det är nog info för att få er att skratta till så behöver ni inte läsa mer. Om ni undrar varför en och annan skrattar till av denna info så får ni gärna ta del av det scenario som formuleras i mitt huvud varje gång jag ser @lupefiascos låsta profil på twitter.  

Det var en gång en dag i Lupe Fiacos liv:

1. Lupe Fiasco vaknar.
2. Han sätter sig i badkaret med tända luktljus och en kopp te. 
3. Han får syn på en schampoo-flaska med en ”för” lättklädd kvinna på. 
4. Han skriver en text som han VET att alla läger kommer hylla honom för. 
5. I sin Toyota Yaris på väg till studion sätter han refrängen. 
6. Han får stånd av tanken på hur mycket folk kommer hylla honom, ”han är så bra på musik och bryr sig om kvinnorna + barnen” kommer de säga.
7. Han myser i flera månader, videon spelas in. MYS!
8. Bitch Bad släpps och han tar en dag ifrån mobilen och nätet för att kunna samla in all kärlek samtidigt en söndagsmorgon med scones.
9. Han blir chockad och ledsen för att han har så mycket negativa mentions. 
10. Han låser sin twitter för alltid och blockar 1.500.000 användare.

Slut.

Av: Hugo