2:37 10 Feb 2016

Jonas Örtemark, AFFIRMATIONERNA – RESAN IN I HJÄRTAT ÄR VÅR FRAMTID (Holmstrand Böcker)

affirmationerna

Jag har läst Jonas Örtemarks nya ”prosalyriska arbete”. En skitjobbig självhjälpsbok? Jobbig för att den är så vacker, kanske. (Eller för att den leker med hjärnan.) Här är en text om den.

Jag möter nya moderaternas skickligt approprierade (från vem?) blå ton i hamrande VERSALER SOM TAR SIG IN, GRÄVER SIG IN, IN SA JAG, IN NERÅT, NERÅT, NERÅT IN, IN I SJÄLENS ALLRA HELIGASTE KONCENTRATIONSSVÅRIGHETER. Jonas Örtemark och koncentrationssvårigheternas kammare, skapandets och kärlekens äckliga sten som osar av kognitiv beteendeterapi. Ibland kommer tempot, kugghjulet, den löpande textens rytm, helt fel; det hackar upp sig i skallen, det uppstår en läsning som ”känns fel” eftersom den inte följer det ”mönster” som jag som läsare ”vaggats” in i, eller lurats in i! Läsningens mani är en liten jobbig fest.

Vissa rader glöms bort direkt andra fastnar (så är det i alla böcker, det är en självklar utsaga), jag kan välja den aktiva läsningen med ett sorts löjligt fokus som tar evigheter och jag kan välja den slarviga som fångar upp ”KATTGULD” och ”KLISTER” och ”DEN MÖRKA LILLA FOSTERHÅLAN”. Båda sätten är fina och löper parallellt mest på grund av min veliga karaktär och bokens fysiska tystnad! (För att vara så uppfordrande i sitt tilltal är boken förvånansvärt samarbetsvillig och inkännande). Den är evig, min veliga karaktär, diktens fysiska tystnad, men en dikt finns ju kvar så man kan läsa den igen, man kan göra det annorlunda. Hjärtat är väldigt viktigt i den här (så är det i alla böcker, det är en självklar utsaga).

En affirmation är en bekräftelse, en bekräftelse är något positivt, det är ett positivt påstående. AFFIRMATIONERNA rusar runt och är obehagligt positiv, läskigt positiv. Sandstranden och horisonten och den blåa himlen och de lugna molnen och det väna vattnet finns här som omslag, baksida och visuell dikt (färgbild) bredvid dikten, fager färg, virtuell illusionssemester, vilseledande filter. Allt är uppmaningar som repeteras och muteras i rasande fart, order, de blåa orden skriver och tjatar om de vita orden, om att fatta pennan, om att rista, rista in i något drömmen nära hjärtat, om att skriva som en galning, andas, nypa sig själv i armen. Det är en läsning som magpumpar hjärnan långsamt som ett passivt aggressivt tidvatten. En poetiskt vild, retorisk, eventuellt animerad, figur är vad jag ser framför mig, en animerad retorisk figur med en liten eller stor mun som håller i en megafon och skriker lagom tyst så att hen kan hålla på riktigt länge. En reseguide, en helig dåre.

Jag läser Jonas Örtemarks AFFIRMATIONERNA extremt sporadiskt, till och med för att vara mig, under en period där jag känner mig både stressad och deprimerad. Det är en skitjobbig självhjälpsbok, jag blir varken mindre stressad eller deprimerad, tvärtom, och det är vackert. För det är en dikt. Jag blir affirmerad (?), bekräftad, utmanad, kanske utvidgad, definitivt lite utmattad.

Jonas Örtemarks AFFIRMATIONERNA är sjukt positiva, sa jag det, och jag är jättetrött, de är elakt positiva, och jag mår inte särskilt bra. Jag läser in det rituella räknandet, jag noterar och tycker det fungerar. Ibland blir typsnittet större, men frågan är om det intensifierar tonen eller bara visar på en sorts skön godtycklighet i det mässande materialet. Det står att jag ska göra min egen müsli, du ska göra din egen müsli, den här boken borde bli en storsäljare i Vegorätts mardrömslika efterskalv. I den bästa av världar och så vidare, den här boken borde inledas med den desperata brasklappen ”jag är ju ingen talare men”. Det tjatigt pumpande orerandet, det som naturligtvis är späkt och tyglat, det som skiftar mellan självhjälpsklyschor och halbsbrytande nybyggen eller låt oss säga kombinationer, urvattnar kanske insisterandet poetik med flit.

När jag var liten (jag gör detta fortfarande) försökte jag ofta att inte tänka. Att rensa huvudet fritt och ”rent” från tankar, alla tankar. Varje gång, jag lovar varenda gång, fylldes jag av en enorm, nästan berusad lycka, ett barnsligt jubelvrål, när jag tänkte att jag lyckats. Jag hann alltid tänka att jag lyckats och detta hände senast igår. När jag sen insåg att jag tänkte att jag lyckats, att det därför också var en tanke, ja då blev jag såklart förkrossad eftersom det skänkte mitt misslyckande en sådan banal ironi som jag vägrade förknippas med. Jag lärde mig aldrig av misstaget eftersom hjärnan bevisligen är dum i huvudet.

Att försöka att inte tänka var ett knep, ett sätt att luras in i sömnen. Jonas Örtemarks AFFIRMATIONERNA slutar kanske med denna enda misslyckade tanke, den när man tänker att man inte tänker, den där tanken som är så löjligt enkel och fruktansvärt fel, den som man först tar för lyckad, det vill säga icke-existerande, det vill säga död. På det viset är det en positiv bok, en skitjobbigt positiv självhjälsbok, fram tills slutet, det felaktigt lyckliga slutet. Om vi ser hjärndöd som något negativt.

Nu handlade detta för lite om hjärtat och resan in i det. Nu landade jag i sömnen istället för framtiden. Jag får väl läsa den igen en annan gång.

Holmstrand Böcker går, för övrigt, i graven med denna utgivning. I graven på en obestämd tid? Jag hoppas på en återkomst. Hursomhelst, Holmstrand Böcker är död, länge leve Holmstrand Böcker. Hoppas förlaget roterar lite oregelbundet i sin kista.

/Elis

CayaSryW8AEk87o

Tyckte den här som Anna gjorde och la upp på Twitter var rolig och träffande! 

Här är för övrigt min jättelata och oproffsiga recension av Steve Roggenbucks framträdande i Stockholm i måndags:

Jag gillade att han sa att han inte tycker om att läsa romaner eftersom han blir uttråkad. Jag gillade att han verkade tycka om det han själv skriver. Jag gillade när han interagerade med Hanna Rajs Lundströms mamma i publiken. Han borde skriva mer om människor, eller fokusera lite mer på de dikterna i sina läsningar, eftersom de är lite bättre.

Såhär skrev jag och Anna i chatten:

Anna: hur va steve roggenbuck?
eller steven eller vad han heter
haha
Elis: det var okej!
han är så ojämn!
ibland rolig, men efter ett tag så kör han bara samma absurda grej
han borde skriva mer kärleksdikter
och prata mindre om kiss & bajs & djur

Anna: han borde sluta va vegan

Elis: verkligen

Anna: tycker inte man är trovärdig som person om man är vegan!

Elis: åh nej

 

En annan grej jag har tänkt lite på är att Rosmarie Waldrop är ett DJ-namn från himlen! Skaffa nya numret av Kritiker!

 

/Elis

5:51 8 Feb 2016

HEJ!

Åter till Oslos poesifilmsfestival.

På fredagen visade Beate Grimsrud lite poesifilm! Jag kom försent så hann inte göra nån egen poesifilm men när vi skulle äta middag så snodde jag platsen bredvid henne. Beate Grimsrud är ändå en av våra största konstnärer vi har i Norden. Egentligen tror jag att nån annan ville sitta där, nån som kände henne bättre eller som anordnade festivalen men det sket jag i. Så god mat fick man. Såhär såg den ut:

 

Screenshot 2016-02-08 at 16.37.24

Hahaah, tog cirka 1 timme att få in denna bild på mat… pga dålig dator och min mobilkamera tar tydligen så stora bilder att bloggen inte kan hantera dem?! Plus jag är sjuk. Löste det iaf genom att printscreena och hålla på.. Förlåt men trodde vi levde på 2000-talet… aja, om jag låter förbannad i resten av inlägget så vet ni varför. Tycker inte om när praktiska saker slösar min tid!!

Jag är så ovan vid att vara inbjuden på saker/så van vid att vara ”underlägsen” så jag typ tackade de andra vid bordet för maten och såg jättetacksam ut när de hällde upp vin till mig. Sen slog det mig att jag var lika mkt värd som dem, det kändes bra.

Jag hade ju lite svårt för Steve Roggenbuck pga jag tyckte att han snodde uppmärksamheten från mig på festivalen. Men efter att ha hört nån slags föreläsning med honom på lördagen så var jag sååå inspirerad och STÄRKT! Ja, stärkt! Han har liksom satt ord på massa saker som jag har velat säga/tänk/försökt säga fast inte riktigt kunnat. Vart ska jag börja? Han har ett publishing house som hetter boosthouse där han tex. säljer boken I’m alive / it hurts / i love it av av Joshua Jennifer Espinoza.

Screenshot 2016-02-08 at 16.52.20

Sen visade han en poesifilm ( :) :) ) med henne som var såå fin

<3

Sen pratade han om sin ideologi typ, som är att boosta andra till att må bra och skriva bättre och bättre poesi. Älskar detta, pga är så trött på att allt som har individfokus måste vara motsatsen till socialism/kollektivism, alltså alltid tolkas som nyliberalistiskt. Vi snackar om poesi liksom, hur nyliberslistiskt kan det bli. Tänk om det är både och – dvs både individualistiskt och kollektivistiskt?? Pga botten i mig är botten också i dig osv…

Screenshot 2016-02-08 at 17.02.01

 

Han har en egen boost-ordlista, det är ganska roligt.. olika boosting-strategier. LVL^ betyder att levla upp, alltså att nå en ny nivå i sitt poesiskrivande vilket jag tror att vi alla behöver göra då och då.

Screenshot 2016-02-08 at 17.13.09

Här är en video om det. Triggervarning: ”rolig amerikansk vegan-kille” som säkert är ett svin :)

 

Screenshot 2016-02-08 at 17.06.57

 

 

Screenshot 2016-02-08 at 16.58.36

Steve Roggenbuck kan du se i Sthlm ikväll !! Obs det börjar om 30 min :P

 

Jag hade förresten ett samtal på lördagen också, med nämnda Steve Roggenbuck och Kenneth Pettersen på AFV Press. Det handlade om våra publishing houses! Haha visst är publishing house roligt att säga, låter som man äger en stor industri i Paris, typ Chanel! Var så intressant samtal, även fast jag var helt lost i huvudet och hade glömt hur man snackade engelska! Måste komma ihåg allt som sades, det är typ framtiden!!!

/Anna

 

P.S.

jag och Elis har en ny bok ute på vårt publishing house. De 66 aarstider (home alone together) av Jonas Reppel och Adrian G. Waldenström. Ladda ner den här. Och gilla Fame Factory på Facebook om du vill ha bra böcker i ditt flöde att ladda hem gratis. Ur Elis förord: ”För mig kretsar urvalet kring misslyckad, panisk likgiltighet som brutalt fint sorgearbete. Att desperat fylla dikten av ”bla bla bla” och skicka sms till sin döda vän när man ligger i badet. Vad är människan, eller männen bra för? Nu pratar jag inte om norska eller danska män utan generellt. Av dessa 66 årstider att döma: de runkar och gråter och är inne på internet. För att sedan dö.”

Screenshot 2016-02-08 at 17.36.32

Screenshot 2016-02-08 at 17.38.47

Screenshot 2016-02-08 at 17.40.02

10:40 6 Feb 2016

Jag har varit i Oslo hela dagen och hela dagen har jag längtat hem till mina Bodil Malmsten-böcker, nu är jag äntligen hemma. Jag kände inte Bodil personligen men jag kände släktskap, jag var lite rädd för henne personligen, eller jag hade respekt kanske man ska säga, och för övrigt fick jag aldrig chansen att träffa henne. Så jag beundrade på håll, Elis brukade klippa ut delar ur mejl och klistra in i facebookchatten. Elis gav mig Det här är hjärtat. Den är så bra, det står: kärlek är att jag vill att du finns. Det är en redan klassisk rad. Jag har tänkt på den ofta. Som nåt som slår i bakhuvudet. Det är så vackert, hela boken handlar om att ropa på ett väldefinierat du, att skrika, att skriva istället för att skrika, om en förlust helt enkelt. Hur kan den då vara så hoppfull, Bodil har sagt nån gång att hon inte vill att man ska läsa hennes dikter och känna hopplöshet, och det gör man inte, fast de handlar om hopplöshet ibland. När jag läser Ingenting får hända dig / nej vad säger jag / allt måste hända dig / och det måste vara underbart, då känner jag hopp, framtidsutsikt (säger man så?), jag tänker på alla mina vänner som det måste hända något underbart med, oavsett sjukdomar, bråk, avstånd, ångest, krig eller olyckor. Jag får en känsla av Livet snarare än döden och att livet och kärleken, det underbara, står över småsintheten, ensamheten, egoismen, ångesten – och döden. Även fast det kanske inte är så. Det kanske inte är så. Bodil Malmsten har alltid skrivit om döden, men nu är det så på riktigt, att när kastanjerna blommar är Bodil Malmsten redan långt härifrån.
Sigrun gav mig Nästa som rör mig, det var när vi gick på Skurup. Hon tyckte att jag skrev så. Jag blev så glad så att om jag inte redan skrev så så började jag försöka skriva så, ett tag i alla fall och det sitter kvar i mig än, nån har sagt att bli en bra konstnär så måste man måla sig igenom vissa konstnärskap och jag har skrivit mig igenom Bodil Malmsten. Inledningen är så rapp: ”Vad rör det mig vad gatorna i den här staden heter, de rika butikerna i Paris – skit i Chanel”.
Bodil Malmsten var ett sånt 1900-talsgeni, en sån som det känns som det inte finns längre. I stil med Lena Nyman. Att lyssna på Ett Bloss för Moster Lillie med Lena Nymans röst och Bodil Malmstens text är nästan för mycket, för mycket glädje och sorg. För mycket att se upp till, för mycket helt enkelt.
Tack för att ni finns. Fanns.

Man kan också lyssna på Blues för Bodil Malmsten, där sitter Plura och dricker vin och spelar TP med Bodil, alltid när jag lyssnat på den så har jag sett framför mig Elis när han dricker kaffe med Bodil och känt avundsjuka men också glädje, vad stor hon var som tog sig an yngre kollegor, i den här branschen där konkurrensen och missunnsamheten är så stor, tyvärr. Hon lämnade över sitt mod och sin egensinnighet och i handboken ”Så gör jag” lämnade hon över sin erfarenhet. Den finns att hämta där, ta av (även fast hon skriver på Twitter: ”Att man inte kan testamentera sin erfarenhet till de efterlevande när man dör. Vilken enorm mängd misstag som skulle sparas in”). Bodils geni finns kvar, hennes dikter, ord, finns kvar – att lyssna på och att läsa och leva av. Det är det. Ord som man kan leva av. Bodil skriver på Twitter den 18 augusti 2015: Att vara frisk är att vara lycklig. Synd bara att jag inte visste om det. Till dig som är frisk – vet om det! och jag tog till mig det, i realtid när det skrevs, och jag tar till mig det ännu mer nu, förstår att det är sant. Men kommer jag kunna fortsätta veta att det är sant om inte Bodil finns där och dör varje dag och påminner mig? För hon dog bara idag, hon dör aldrig mer, och det är väl i och för sig bra. Ta ett bloss för Bodil Malmsten, ett halsbloss och ett glas rött, ett bloss för Bodil Malmsten för Bodil Malmsten har dött. Jag hade lite ångest för att jag igår twittrade att jag önskar jag var död och var i himlen, men Elis sa att det var profetiskt, och att Bodil var rå. Hon var rolig. Ja. En komiker. ”Jag vill inte bli tröstad, jag vill bli frisk. Så många böcker att skriva, så många tv-serier med våldsbenägna psykopater att se”. Jag tror hennes ord kommer leva kvar länge, bli sådana där som man citerar för evigt. Jag kommer i alla fall göra det hela mitt liv, som förhoppningsvis blir långt. Skål!

/Anna

ämne: jag svarade i telefonen, jag tittade i chatten, jag mailade försent

bodil,
du var så jävla fin och fantastisk och vass och rolig och bitter och osentimental och kärleksfull och indignerad och generös och hård och öppen och hungrig,
i princip sveriges bästa poet,
jag minns när du kom på vår läsning på rönnells och hade ett inslaget exemplar av nästa som rör mig till alla i klassen,
jag minns när du gav mig julie hechts do the windows open?, det var det bästa jag läste den sommaren, såklart,
ingen kunde skriva så underbart syrliga mail med olika typsnitt om dagens nyheters litteraturkritik som du, ingen var fan skarpare än du, helvete, (jag minns din litteraturenkät, du skrev: jag älskar enkäter),
att du orkade vara mentor, att du brann och brydde dig, läste,
jag skickar ett till mail imorgon, jag lägger en grön groda i din brevlåda,
jag älskar hur du skickade skärmdumpar från texter signerade kritiker som missförstått ditt geni,

jag gör det fortfarande, älskar,

(jag älskar att du blev upprörd på maria schottenius recension av blå blixt-antologin eftersom hon inte nämnt min dikt, det var så snällt, så befriande)
när vi pratade cellgifter, att du förstod allt men bara höll med ibland,
vem ska jag skvallra, raljera, konspirera med,
jag skickar ett till mail med några varsamt insprängda referenser och desperata versaler i ämnesraden, jag skickar det imorgon,
du hade hjärtslitande sylvassa citat för allt,
att det finns så mycket mer att läsa, jag skriver det här på mobilen i ett centrum, på väg mot ropsten, sorgecoachen är för dyr,
att du skrev det här är hjärtat är helt sjukt, den boken,

jag tänker på din pamflett,

jag är på systemet och stirrar på ett vin som ska smaka ungdomligt (hur ska jag lyckas svälja nåt),
du var nästan den första som läste min diktsamling, den är din, du var så rak, det där ska bort, du måste sluta nu, nu är du klar,
det var så fint när du ville läsa med oss på heart broken poetry tour,
det var så hemskt att du inte kunde, hur du förbannade det,
du skrev så vackert,
jag hatar mig själv att jag inte skrev det här mailet när du fortfarande fanns

jag skriver ett nytt mail imorgon

igen
e

12631434_10153888244257370_8940468293540492741_n