Hannah & Amanda:
Ni är MÅNGA som reagerat på Hannah och Amandas podd och hur den i princip BARA innehåller reklam för duons egna märken, kanaler och projekt.
Jag hade inget bra svar till er om vad som gäller – jag gissade på att det här forumet skulle falla mellan stolarna då poddar inte fanns då lagen stiftades men jag hade fel.
Jag ställde min fråga till Otto som är jurist på Konsumentverket och både fråga och svar kan ni se här nedan.
Läs det så fortsätter vi efteråt.
Mitt mail till Konsumentverket:
Hej!
Vilka regler gäller för reklam i poddar? Om man pratar om varumärken med avsikt att markmadsföra dem blandat med vanligt prat – alltså inte de raka samarbetspartners som brukar komma i början och slutet.
Om du vill ha ett exempel – lyssna på fredagspoddens senaste avsnitt.
Bästa,
Camilla
Svaret från Konsumenrverkets jurist:
Hej!
Marknadsföringslagen är teknikneutral, vilket innebär att samma regler för marknadsföring gäller oavsett kanal. All marknadsföring ska utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är marknadsföring. Dessutom ska det framgå vem som står bakom marknadsföringen.
Vid marknadsföring i podcasts ska det alltså, precis som vid marknadsföring i andra kanaler, tydligt framgå att det rör sig om marknadsföring och vem som står bakom den. Det spelar ingen roll när under podcasten som marknadsföringen förekommer.
Vänliga hälsningar
Otto Johansson Hansson
Jurist/ Legal Adviser
Så det Hannah och Amanda håller på med i sin podd – Fredagspodden – bryter alltså mot marknadsföringslagen!
Att anmäla en podd är kanske aningens svårare än att anmäla en blogg/instagramkonto men jag kommer testa att – med Ottos hjälp – göra ett första försök.
Men egentligen borde det vara glasklart, eller hur? Ett blogginlägg eller en post på Instagram kan alltid redigeras i efterhand men det ter sig aningens svårare för en podd.
Du kan anmäla direkt till KO häääär!!
Vad ska jag nu sätta tänderna i? Världsfreden?