13:29 11 Maj 2017

Hej alla hungriga och mätta. Jag vill rekommendera läsning.

Sedan något år tillbaka tycks gatorna vimla av män på cykel med stora lådor på ryggen. Stora, kantiga, med varierande logotyper: tyska Foodora, finska Wolt, amerikanska Uber Eats. Bolag som levererar restaurangmat till dörren, alltsammans koreograferat genom en tillhörande telefonapp.

Foodora och Wolt var först, sedan kom Uber Eats, och nu senast svenska Hungrig.se. Precis som i den affärsmodell de använder sig av i sin taxiverksamhet handlar det om att krossa konkurrensen med betydligt lägre priser, och långsamt ta över marknaden tills de är ensamma herrar på täppan. Efter en strid ström av tidningsartiklar där Uber Eats-anställda anonymt berättar om de usla vilkor, låga löner och osäkra arbetsförhållanden som är förenat med jobbet tog Breakit-reportern Erik Wisterberg värvning som cykelbud, först hos Uber Eats och sedan hos Foodora, för att genom en slags wallraffig tvåveckorsinfiltration kunna berätta hur verkligheten som anställd där ser ut.

”Kan man beställa mat till dörren med gott samvete?” frågar han sig, eller mig och dig snarare, i inledningen. ”39 mil och 86 leveranser senare har vi ett svar på den frågan.”

Läs hela Erik Wisterbergs artikel här.

Förra veckan hakade hamburgerkedjan Max på ett samarbete med flera leveransbolag. Däribland Uber Eats, som i samband med lanseringen med buller och bång utlovade kunderna tjugo procents rabatt på sina Max-ordrar. Efter Breakits granskning säger Max att samarbetet är något de nu ”ska se över”.

/Slaktarn

PS! Vid lanseringen i oktober i fjol av Uber Eats Sverige skrev jag en notis om det här på bloggen, och fick då relevant kritik för min egen uteblivna kritik mot bolaget genom ett gäng läsvärda kommentarer (läs inlägg och tillhörande kommentarer här).

Killmaterskan! Hört talas om henne? Naturligtvis har du det, i alla fall om du med någorlunda regelbundenhet lyssnar på P3, eller lyckades pricka in när hon blev grundligt utfrågad av Nöjesguiden för en dryg månad sedan.

Har du inte hört talas om henne så är du så att säga in for a treat. Bakom aliaset finns nämligen Linnea Wikblad, som är journalist och programledare i PP3, men också en person som lagar mat, fotar den, och blottar alltsammans i en strid ström av Instagramposter. Det är hon inte ensam om att göra, men just Linnea Wikblads usp är att hon dels är mycket fyndig, och dels att hon lagar mat som man själv gärna vill laga (eller åtminstone äta).

Nu har boken Killmaterskan – en kokbok för dig som har ett kök kommit, utgiven av förlaget Rabén & Sjögren. En go bok fullpackad av recept (med tillhörande bilder av fotograf Sima Korenivski), samt textbaserat nedbrytande av nervositetsframkallande matlagningspekpinnar, fördelat på 124 sidor.

killmaterskans kokbok
killmaterskans kokbokTvå smakprover ur boken. Bilder av Lina Forsgren, som stått för det grafiska.

Jag ska unna mig ett exemplar på en gång. Sådär ja.

/Slaktarn

15:16 9 Maj 2017

Instagram-mattrender kommer, instagram-mattrender går. Lycklig den som instagram-mattrender på sin tallrik får. Eller?

Frågan alla foton föreställande mat ställer sig själva i uppladdningsögonblicket: Hur går man från att förvandlas från simpel matbild till viral superstjärna? Det räcker nämligen inte bara att vara jättegod, och sanningen är ju att det aldrig har räckt, varken om man är en matbild eller människa. Nej. För att lyckas med receptet krävs två ingredienser: för det första bör du besitta ett element av överraskning, ha en oväntad twist, och för det andra bör du vara snygg. Är du sedan också god är det förstås ett plus, men som sagt, inget måste. Rätter som når ”Instagram food trend”-status blir inte bara mer eller mindre lyckade tillägg i privatpersoners brunchrepertoarer, utan plockas ofta upp av livsmedelsföretag eller restauranger och blir dragplåster för att locka kunder, så som i fallet med Starbucks unicorn-frappuchino, för att ta ett exempel.

elefanten babarEn bild av en sida ur boken om elefanten Babar, som uppenbarligen var före sin tid 

Sista skriket är så kallade ”cloud eggs”, en äggrätt där gulan lämnas orörd och trind i ett moln av uppvispad fluffig äggvita, ibland uppblandad med vårlök eller någon annan smaksättare, som ofta men inte alltid placeras på en skiva bröd innan det hela bakas av i ugnen.

cloud eggs

Innan dess var det en viss macka med blå- eller grönmarmorerat färskostpålägg som var den starkast lysande virala stjärnan på Instagrams mathimmel, en så kallad ”mermaid toast” eller ”watercolour toast”. Bakom påhittet låg Miamibaserade matstylisten Adeline Waugh som driver det instagramkontot Vibrant and pure, vilket i stort sett en samling matbilder och recept i den växtbaserade kategorin som är så neonigt färgglada att de ser ut att komma ur direkt ur en svamptripp.

vibrant and pureFrån Instagramkontot Vibrant and Pure

En ytterligare variation på det färgglada temat är den regnbågsfärgade varma ostmackan som vars superhjältenamn är ”Unicorn grilled cheese”, som jag skrev om i april förra året.

Alla tycker dock inte om när man leker med maten på det här sättet, och naturligtvis öppnar den här typen av virala mathittepå upp för irritation och hån. ”It looks like food you make for spoiled brats”, ”Unicorn toast is cream cheese and food colouring, honestly what is wrong with you all”, ”I am sick and damn tired of unicorn themed anything, please evaporate”, haglade omdömena på twitter. Upphovskvinnan Waugh uttryckte förvåning över all negativtet, och försvarade sig med att hon ju bara har skoj och vad sjutton är det för fel med det egentligen.

Att vara pastellfärgad är inte det enda sättet att nå stor spridning. Skulle den avocadorosprydda mackan nått sådan framgång utan Instagrams hashtaggade draghjälp, och vinner inte så som seden bjuder snygghet över godhet även i fallet med spiraliserade grönsaker istället för spaghetti?

Ibland är det inte ens maten i sig som är showens stjärna, utan sättet den serveras på – som i fallet med syltburkarna. Plötsligt skulle allt vätskeintag ske genom en burk, allt som oftast också med ett bredrandigt sugrör i papp som långsamt blöttes upp av ditt egna saliv och matchateet du sög i sig. Jag måste erkänna att jag avskyr den där syltburkstrenden, nu är jag väl något sånär härdad och reagerar inte nämnvärt över att tvingas dricka ur en burk längre, men i trendens linda var det verkligen en förnedring att tvingas sitta och dricka sin hundratjugotvåkronors-whiskey sour ur ett så otymplig och minst sagt oglamouröst kärl.

jam jar and paper strawDjävulens påfund

Lika opraktisk som cocktail hour med en syltburk i näven är insta-trenden att servera kaffe i glasstrut. Under hashtaggen #CoffeeInACone arkiveras mänsklighetens försök att slå knut på sig själva i fråga om nya, gulliga och mumsiga sätt att få i sig den dagliga koffeindosen.

coffee in a cone

Hjärnan bakom påhittet är Dayne Levinrad från The Grind Coffee Company i Johannesburg. ”I needed to create a product that would bring people through the door of a new concept coffee shop to create a buzz, the logical idea was to leverage off social media, and so Coffee in a Cone was born.”, förklarade han i en intervju. Planen verkar ha gått i lås, speciellt efter att självaste Jennifer Lopez delade en bild av strutkaffet på sin facebooksida. Att dricka kaffe ur en strut är ju inga problem (kaffe och fika i en och samma produkt – check), i alla fall så länge vätskan är någorlunda sval. Du har nämligen inte lång tid på dig innan struten börjar desintegrera och alltsammans faller ihop framför dina ögon. Men, för att köpa dig en extra minut innan du står med en trasig strut och armen täckt i slabb bör du se till att använda dig av den mer robusta, våfflade strutsorten, samt att strutens insida är täckt av ett chokladhölje innan kaffet hälls i. Vill man vara instagram-fin får man lida pin (eller vara väldigt snabb).

En ytterligare kategori bland instagrams mattrendtoppskickt är hybriderna, det vill säga att laga en rätt men efterlikna en annan, eller att helt enkelt slå ihop två var för sig vinnande koncept. Vi har tillexempel den omåttligt populära sushiburgaren med sitt sammanpressade ris istället för bröd, och i samma anda: ”the sushi donut”, där själva ”munken” utgörs av sushiris, och ovansidan dekoreras med fisk och annat som hör sushi till. Ett annat mycket framgångsrikt exempel är ”the cronut”, ett bakverk ursprungligen signerad New York-bageriet Dominique Ansel Bakery, som kort kan beskrivas som resultatet av den eldiga kärlekshistorien mellan en donut och en croissant.

instagram food

En cronut och en sushidonut

Många exempel har vi hunnit med, och då är inte ens den grönsaksbaserade charkuteribrickan, den hysteriska bowl-trenden, rå-kakdeg-istället-för-glass-trenden med.

Har ni egna mattrender på instagram som ni älskar, eller för all del som ni älskar att hata? Bring it. Jag är nyfiken i en kaffefylld strut.

/Slaktarn

I kategorin jättekul nyheter: Malmöbaserade dessertkungen Joel Lindqvist öppnar glassfabrik i Stockholm i juni!

Min kollega Hateff Mousaviyan skriver om det hela här (där finner du dessutom den åtråvärda infon om releasekalaset).

I sann Joel-anda blir det nordiska smaker och hantverksskicklighet, alltsammans under namnet Nordic Fauna Ice Cream. Sedan tidigare kan man avnjuta Joel Lindqvists skapelser i egna butiken och matstudion på Amiralsgatan i Malmö, och det är också dit den Malmöbo som är nyfiken på Nordic Fauna-glassarna bör bege dig, för de kommer att finnas till försäljning även där under sommaren.

/Slaktarn

PS! Läs också Hateffs halvårsgamla intervju med Joel Lindqvist här, och min egen (mer uråldriga) här.

07:00 5 Maj 2017

När vi ändå kacklar på som besatta om vegetariska hamburgare kan vi lika gärna nämna detta: Hamburgerkedjan Max har teamat ihop med Fontana och gjort en halloumi för burgare som ska säljas i dagligvaruhandeln.

Invändning: hade inte Fontana redan en halloumiprodukt som var rund och platt som en biff och ämnad just för burgarbruk? Jo! Det hade dom! Så vad är nu detta, eller för att tala ur skägget: vad är skillnaden, utöver en Max-logotyp?

”Intresset för halloumiburgare har ökat markant och på Fontana är vi marknadsledare inom kategorin. Därför är vi glada över att samarbetet med Max fortsätter och att vi nu får en chans att erbjuda samma unika storlek på halloumiburgaren till våra konsumenter, så att fler kan upptäcka den cypriotiska nationalosten” säger Fontanas VD Loizos Papadopoulos i ett pressmeddelande.

Det är alltså storleken som är skillnaden. Storleken spelar roll. Den här nya Fontana/Max-hybriden kommer att säljas i paket om fyra stycken á sextio gram vardera, och för en upphostad femtiolapp kan du gå hem och grilla, steka, eller fritera dig till dina drömmars halloumiburgare.

/Slaktarn