9:31 26 Jun 2014

I recensionen av nya, svensproducerade Wolfenstein parafraserar jag Rust Cohle. Tiden är en platt cirkel. Michael Gill 30+ är samma person som Michael Gill 10+. Samma saker ligger mig varmt om hjärtat oavsett om året är 1990 eller 2014. Drakborgen eller Dark Souls 2. En gång bågman, alltid bågman.

Och med det vill jag presentera spelsidan från Nöjesguiden #6, i digital form.

Recension av Mario Kart 8, ba(r)nracing som gör dig till Michael Douglas en varm sommardag.

Överraskande gripande nyrendering av klassisk dudebroshootern Wolfenstein.

Intervju med Sebastian Eriksson från Gone North Games, om deras debut A story about my uncle

11:16 25 Jun 2014

A song for Viggo är ett spel om ett föräldrapar som förlorar ett av sina barn.

Depression är ett ämne som sällan avhandlas i spel. När det väl skymtas i något manus är det snarare som katalysator för något annat. Sorg omvandlad till våldsam hämnd, till exempel. I ett medie som är så pass tredimensionellt i praktiken tillåts känslorna sällan bli mer än bara endimensionella.

Men det finns undantag. A song for Viggo är ett spel som handlar om sorg på ett annorlunda sätt. Det här är sorg så där som den är i verkligheten. Lamslående mörker för tungt för att kokettera med. Det finns inget romantiskt i det här. Den där sortens sorg som gör dig till den sämsta formen av du. A song for Viggo är ett spelprojekt som svenske Simon Karlsson försöker crowdfunda ihop ett startkapital för. Simon är sistaårsstudent på Future Games, en utbildning för den som vill bli spelutvecklare. Innan Simon började här pluggade han konst, och efter det arbetade han som modefotograf. Men det var med spel han kände att han ville uttrycka sig.

När jag får tag på Simon är klockan strax efter lunch och han har inte varit utanför sin lägenhet på fem dagar. Han låter nyvaken. Som indieutvecklare räcker det inte med att bara göra spel, du måste själv marknadsföra det också. Och med alla inflytelserika spelmedier i andra tidszoner tär det arbetet lite extra mycket. Men det är inte bara arbetet som tär på Simon.

– Jag har själv varit deprimerad i två år. Livet är jävligt tråkigt, liksom. Och… jag fick rådet av min psykolog att jag ska använda ångesten till att göra något kreativt av det. Typ subliminering. Och då har jag gjort det här spelet. Jag försöker verkligen gå in i ångesten när jag gör det här spelet. Det låter kanske lite väl Bergman, men det är någon slags självterapi nästan.

Spelutveckling som självterapi. Simon berättar för mig om handlingen i A song for Viggo. Om föräldraparet som förlorar sitt ena barn. Om hur deras vardag splittras på ett ögonblick. Men också om det överlevande syskonet som glöms bort i processen.

Jag måste erkänna att jag blev oerhört provocerad när jag först hörde om spelet. Tanken på att använda förlusten av ett barn som en slags känslogimmick berörde mig, som själv är småbarnsförälder, fruktansvärt illa. Men efter att ha talat med Simon en lång stund känner jag mig något lugnad. Han berättar om sin situation, men också om hur han intervjuat människor som själva förlorat barn. Bland annat en kvinna som själv råkade köra över sin son. Jag inser att med allvaret i att göra ett sånt här spel så kommer också ett enormt ansvar.

A song for Viggo är helt byggt i papper och animerat med stop motion-teknik. I formen liknar det därför spel som The Dream Machine, ett annat svenskutvecklat äventyrsspel – som också delvis handlar om det mänskliga psyket.

– Jag gör det här spelet för att jag är helt jävla inkompetent på programmering och 3D, liksom. Men jag vill göra ett spel ändå.

Det vita papperet och den styltiga animationen blir dock mer än bara ett bevis på Simons brister som traditionell spelutvecklare. Det vita, oskrivna bladet låter spelaren själv tolka in sina upplevelser, istället för att få allt serverat.

Experimentiella spel öppnar för annorlunda spelupplevelser. Och Simon tror att många kan relatera. Han har själv blivit kontaktad av deprimerade spelutvecklarkollegor som redan känner sig hjälpta, bara genom att problemen uppmärksammas.

– Jag kan ju inte säga att spelet är någon slags medicin, men om folk kan spela det och se att de inte är ensamma i sin situation så tror jag att det kan hjälpa.

Med fyra dagar kvar på Kickstarterkampanjen fattas knappt fyra tusen dollar för att projektet ska gå i mål. Det är tydligt att det är många som vill hjälpa att Simon hjälpa andra.

11:32 24 Jun 2014

spelskapetclean.jpg

Den 12 juli ska en av spelbloggens bästisar, Kawa Zolfagary, strömma datorspelande i 24 timmar – och skänka intäkterna till tjej- och kvinnojouren Terrafem. Nöjesguiden ställde fem heta frågor till Kawa om #Spelskapet.

Ok, först: spela spel i 24 timmar i sträck – och låta andra titta på – varför vill du göra det här?
– För att jag älskar att slösa min och andra människors tid. Gärna om det går att kombinera med att tränga in femton chipsätande galningar på min soffa. Men om jag ska vara allvarlig så handlar det om två saker. Först handlar det om min kärlek till spel, för mig har spel varit en räddning. Det har varit mitt sätt att koppla av när jag nästan gått under av stress, och det har skänkt mig så mycket nöje över åren. Det handlar också om hur världen och kulturen kring och i spel kan vara exkluderande. Jag, och de andra som hjälper till att arrangera Spelskapet, vill visa att det inte behöver vara så. Vi kommer göra vad vi kan för att få bra representation bland spelare, gäster och även i spelen. Jag vill att så många som möjligt ska kunna ta del av spelen jag älskar.

Hur valde du vad du skulle skänka pengarna till? 
– Jag samtalade med andra och tog in en rad olika förslag. Just tjej- och kvinnojourer är oftast överbelastade, har ont om resurser och svårt att hinna med detta otroligt viktiga arbete som de utför. Jag landade i Terrafem för att de sticker ut lite från andra jourer och att de har haft det väldigt tufft, de behöver verkligen all hjälp de kan få.

Vilka spel kommer ni köra?
– Det kommer vara allt ifrån moderna fightingspel till visual novels, åttabitsklassiker och skräckspel. Några av spelen på listan är Gone Home, Amnesia, Long Live The Queen, Wolfenstein: The New Order och Super Contra. Vi kommer kommer även ha ett simulatorblock där vi spelar Goat Simulator, Surgeon Simulator och Euro Truck Simulator 2.

Vad är du mest orolig för inför sändningen? Tekniken? Joltcolatillgången? 
– Jag har testat tekniken och kommer fortsätta testa den innan det är dags för strömmen så det ska förhoppningsvis fungera som det ska. Sen vet man aldrig om strömmen går eller internet plötsligt dör, men jag håller tummarna för att vi slipper det. Jolt Cola är lite svårt att få tag i, och jag har ingen kaffekokare hemma så koffeintillgången kan bli ett rejält problem. Jag får försöka hitta en lösning på det.

Sist, men inte minst, om du var en spelkaraktär, vem skulle du vara då (gärna ställt i relation till vem du skulle VILJA vara)? 
– Vi är alla goombas i kampen mellan Mario och Bowser. Men jag skulle gärna vilja vara Megaman, inte nog med att han har massa coola verktyg som kan hjälpa honom lösa problem, han kan när som helst få fram en hund att klappa och gosa med också.

Sändningen går att följa på twitch.tv/dodsmaskinen

Jon Jones mot Alexander Gustafsson. Möjligen den mest efterlängtade UFC-fighten just nu. Om du tankar demot på Electronic Arts kommande UFC-spel kan du uppleva den innan alla andra. Så där som den mest troligt kommer se ut när den väl går av stapeln där i slutet av september.

Studsa som en badboll, stick som ett bi.

Kanske ska en inte bli förvånad, i och för sig. Det här är ju ändå samma Electronic Arts som givit oss så många FIFA-skratt genom åren.

 

2:51 23 Jun 2014

Vi som vurmat för indiespelgrejen sedan dag ett pratar ofta och gärna om alla de nya verktygen, som gör spelutvecklande så mycket lättare. Hur det låter nya personer uttrycka sig i mediet, utan att ha mångårig erfarenhet av maskinnära programmering. Till exempel. Det här är ju någon slags idealbild, men ibland ser vi också verkliga exempel. Istället för att lägga dyra pengar på samma verktyg som de riktigt stora spelföretagen använder sig av, söker sig indieutvecklarna till nya material.

Som The Dream Machine och The Swapper, som använder sig av lera. Eller A Song for Viggo (mer om det spelet snart!), som använder sig av papper.

Och i Lumino City har någon slags trollkarl gått lös på ett dockhus och skapat något av det vackraste jag någonsin sett i spelväg. Lite som något ur Little Big Planet, fast med verkliga material, skärpedjup och enorm stilkänsla.

Omöjligt att inte bli kär i.