2:27 13 Apr 2016

Emballage2_lav

Emballage låter så lyxigt. Men är det så lyxigt egentligen?

7:06 13 Mar 2016

e-mail

Tog en kaffe tidigare i dag med en kompis som också är pr-konsult. Han introducerade mig för ett begrepp som han själv nyligen uppfunnit: gubbmejla. Att skicka mejl i all hast med knapphändig information, ofta innehållandes ofullständiga och svårtolkade instruktioner om det ena eller andra, inte sällan till en yngre kollega längre ned i hierarkin. Förstår mottagaren inte innehållet så anses det vara dennes eget fel. En term med viss igenkänningsfaktor i alla mejlintensiva organisationer.

Jag kommer allt oftare på mig själv med att gubbmejla. När man har korta tidsfönster att jobba i och många saker i huvudet är det skönt att få iväg saker till allehanda mottagare för att få dem ur huvudet men med möjligheten att utveckla och konkretisera vid senare tillfälle när motparten återkommer och undrar vad man egentligen menade.

Samtidigt är det många gånger ett ganska ineffektivt arbetssätt. Generellt kan sägas att det är bättre att överinformera än att underinformera från första början. Men det är lättare sagt än gjort i verkligheten. ”Everybody’s got a strategy until they get punched in the face” som Mike Tyson en gång sade. Och ett gubbmejl är i alla fall bättre än inget mejl. Folk mejlar i allmänhet alldeles för lite.

3:39 17 Feb 2016

Screen Shot 2016-02-17 at 16.32.52

Den svenska reklambranschen är snårig och fragmentiserad.

För den som inte ägnar väldigt mycket tid åt att bevaka reklambyråer är det svårt att veta vilken som är bäst. Det är att skjuta på rörliga mål, så att säga. Men kanske blir det lite lättare med hjälp av denna byråvalsguide som går i genom de flesta stora reklambyråer och deras mest utmärkande drag.

King
Byrå med Göran Grosskopf som ordförande. Kanske mest känd för ICA-reklamen, men har också kunder som Gizmondo, Boo.com och Jens of Sweden. Vann silverägg för kampanjen ”Hedvig (h)jular” där byråns copywriter Hedvig Hagwall Bruckner hjulade för uppdragsgivaren Jula.

Forsman & Bodenfors
Den som säger att kommunism inte fungerar i praktiken kan inte känna till Forsman & Bodenfors, Sveriges enda kommunistiska byrå, tillika den mest framgångsrika. Bland annat känd för den antifeministiska reklamfilmen ”Världens bredaste manspread” för Volvo Lastvagnar, som blev populär bland lastbilschaufförer världen över. Byråns kreativa process går ut på att man samlar alla 200 medarbetare i deliberativa samtal och ur dessa reser sig så småningom vad som internt kallas för Den Stora Idén. Står i dag för över 20 procent av Göteborgs bruttoregionalprodukt.

DDB Stockholm
Byrå vars senaste kampanj, ”Rolighetsteorin” för Volkswagen 2009, fått mycket uppmärksamhet internationellt. Chockade hela branschen häromåret genom att anställa en medarbetare som inte har gått Berghs.

Åkestam.Holst
Nyligen värvat Magnus Jakobsson från DDB som har tagit med sig sitt eget Facebook-konto (ett av Sveriges största konton) till sin nya byrå. Reklambranschens enda både etiska, men också etniska, byrå – i och med att man dels anser att reklambyråer har ett samhällsansvar och nu även har anställt människor av annan etnisk bakgrund på prov.

Volt
Ligger bland annat bakom butikskampanjen ”Korv med mos 49:-” för Sibylla. Byråns kreativa modell utgår från tre pelare som tillsammans skapar vad byrån kallar ”den elektriska idén”. De tre pelarna är:
1. watt = effekt
2. volt = spänning
3. ampere = ström
På byrån arbetar både Lisa och Daniel Vaccino som i hemlighet är gifta men på arbetet hävdar att det är ”en total slump att vi har samma efternamn” och att de ”inte känner varandra överhuvudtaget”, följt av långa haranger om Jungs teorier kring synkronicitet som förklaring till det ”osannolika sammanträffandet”.

Garbergs
Sitter i samma hus som Gondolen och har ungefär samma karaktär: ett trevligt ställe att ta sin tråkiga familj till en gång om året. Byrån var tidig med att låta en designer designa kontoret.

MullenLowe Brindfors
Tidigare Lowe Brindfors och innan dess bara Brindfors. År 2025 förväntas hela namnbytet, som alltså sker steg för steg, vara fullbordat till Skadden Molly MullenLowe Brindfors Hansson. Markerade en kreativ nystart häromåret med den fantastiska kampanjen ”Provkör en BMW – annars får ett barn cancer”.

INGO
Sveriges första Montessori-byrå. Den bygger på en övertygelse att medarbetarna strävar efter att utveckla sig själva. Projektledarens roll inom Montessoriskolan är att observera medarbetarna (på INGO kallade ”elever”) och ge dem handledning. All verksamhet bedrivs i klassrum. I ett Montessori-klassrum ska det finnas flera olika inlärningsmedel för eleverna, olika leksaker som ska utveckla deras sinnen. Men det ska bara finnas en av varje, så medarbetarna får dela och turas om att leka med alla leksaker, och ska på så sätt lära sig respekt och att dela med sig. Klassrummet ska även i sig självt vara inbjudande, med färger och mönster och annat tilltalande, eftersom det underlättar lärandet och gör det mer intressant och roligare. Problemet är att inget av detta, av INGO att döma, verkar ge önskvärt resultat. Har tagit fram varumärkesplattformen ”Lidl – fördomen säger att vår mat inte går att äta men joråserduattdetgördenvisst!”.

TBWA
Känslan i TBWA:s lobby är en blandning av Hongkongs bordeller och Tyskland 1939 (Viggo Cavling är nog den enda förmodade läsaren som fullt ut kan relatera till båda dessa referenser). Det kan inte nog understrykas att detta är en väldigt kreativ byrå! Ett bevis för det är att man i stället för att bygga en egen webbplats bestämde sig för att köpa loss Kommunals gamla och använda den i stället. Ett grepp som är helt unikt i branschen.

Volontaire
Sveriges mest finstämda byrå. Det märks redan i det eleganta namnet med sina dubbla konnotationer om dels frivillighet, dels den stora franska 1700-talsfilosofen Voltaire. På byrån arbetar David Orlic, som bland andra Noam Chomsky har kallat för ”något av en nutida Voltaire”. Uppfann den digitala plattformen Twitter.com för svenska staten år 2010.

Läs även pr-byråvalsguiden.

11:11 12 Feb 2016

Edelman Deportivo. Den enda renodlat muslimska byrån på den svenska pr-marknaden. Anordnar varje år ett stort event som kallas ”hajj” i Mecka i Saudiarabien och har vunnit många priser för det, bland annat i Dubai Lynx och SABRE Awards.

Prime. En av få svenska byråer som har kritiserats av FN:s kommitté för mänskliga rättigheter för sin behandling av juniorkonsulter.

Gullers Grupp. Statligt ägd pr-byrå som uppfunnit en intelligent robot som deltar i offentliga upphandlingar, inte sällan med framgång.

JMW. En av två byråer i Sverige som ägs av druser (den andra är Doberman).

Kreab. En byrå som inte tvekar. På kundlistan återfinns bland annat Halliburton och Radovan Karadzic. Definitivt den byrå med högst snittålder på sina juniorkonsulter (57 år).

JKL. En byrå som prövar franska ostar och calvados mot betalning. Den byrå som är bäst i Sverige på att ta betalt. JKL ligger närmare McKinsey och BCG än de direkta konkurrenterna i byråintäkt per anställd, men kritikerna hävdar att det är mycket oklart varför det är så. Vissa hävdar att nyckeln till framgången ligger i den klädkod som tidigt inrättades på byrån, att man genom stil och uppträdande snodde renommé av advokater, ekonomer och managementkonsulter. Detta tydliggörs inte minst av en av grundarnas stöld av Klas Eklunds glasögon.

Cohn & Wolfe. Hette tidigare Kjell & Ulf. Den enda svenska byrån som är uttalad anhängare av Assad-regimen.

Mindmakers. Ägs och drivs av Christina Saliba som varje år ifrågasätter varför det inte finns någon VIP-garderob på pr-branschens gala Spinn. Detta är också byråns största uppdrag; att inrätta den i dag obefintliga VIP-garderoben på Spinngalan.

Geelmuyden.Kiese. Ägs av den norska motsvarigheten till Sida som varje år skickar över ett antal miljoner till GK Sverige som bäst kan beskrivas som ett arbetsmarknadspolitiskt program.

Juno PR. Den enda byrån i Sverige som ägs av kvinnor. I övriga branschen tasslas det mycket om i fall detta ”experiment” verkligen kan tänkas fungera.

Hallvarsson & Halvarsson. Som man kan ana av namnet är detta Sveriges enda renodlade skämtbyrå. Ligger bakom många av de senaste årens mest uppmärksammade aprilskämt för diverse kända varumärken, men skriver också material åt komiker som Babben Larsson och Kringlan Svensson.

Jung. Den enda byrån som är uppbyggd enligt en DJ-baserad modell i stället för en konsultbaserad. Byråns ledning består av före detta DJ:s som just sålde byrån till ett större pr-företag när det började bli dags att kakla om badrummet hemma.

Brunswick. Sveriges hemligaste byrå. Skickar sina advokater på alla som ens nämner dem vid namn. Brunswick är som en djupshavsfisk, ljusskygg och anskrämlig.

Westander. Hjälper företag och organisationer att skapa publicitet, bilda opinion och påverka politiska beslut. Vill bidra till att fler deltar i samhällsdebatten. Men vad som inte är lika känt är att byrån också arbetade för Hitler under andra världskriget och har ägnat all tid sedan dess åt att försöka gottgöra det genom ”goda” debattartiklar i branschpress.

Narva. Efter en kreativ process bestämde sig grundarna för att döpa byrån efter Estlands tredje största stad. Alla medarbetare är ester för att hålla nere kostnaderna. Många av dem har bakgrund inom den estniska varvsindustrin.

Diplomat. Kristen byrå med Ulf Ekman som creative director. Bra på storytelling, men lösningen landar påfallande ofta i en variant av skapelseberättelsen.

10:18 26 Jan 2016
 
Det ska motvilligt erkännas, min egen matpreferens kan inte beskrivas som något annat än eurocentrisk. Inte minst på Nöjesguiden kan denna antiexotism betraktas med oblida ögon av såväl redaktion som läsare. Säkert kan man hitta någon patologisk intersektionalist i denna läsarskaras undervegetationer som skulle hävda att en preferens för europeiska kök gränsar till rasism. Men trots detta är det inget jag tänker sticka under stol med. Faiblessen för det franska, italienska och spanska betyder emellertid inte att jag helt missat vad som händer i matvärlden utanför det gamla Europa. Man försöker följa med även där efter bästa förmåga.
 
En sak som jag har sett och hört om allt oftare är ”ramen”. För något år sedan uppfattade jag detta begrepp för första gången – någon Facebook-incheckning här, ett restaurangtips om något ”nytt ramenställe” där. Som det fungerar med trender ackumuleras dessa små intryck här och var så småningom till ett intresse, en nyfikenhet, på vad detta nyupptäckta mönster kan tänkas betyda. ”Vad är egentligen ramen?” blir förr eller senare frågan som den utan förkunskaper måste ställa sig.
 
När dessutom ett ”ramen”-ställe vann på DN:s kroggala Gulddraken i går, samtidigt som flera andra liknande ställen var nominerade, blir man inte direkt mindre nyfiken på vad ramen egentligen innebär. Man kanske till och med borde testa?
 
Men efter att ha gjort en del efterforskningar har jag kunnat konstatera att ”ramen” inte innebär något annat än nudlar, eller nudelsoppa. Det är helt enkelt en neologism för att markera avstånd från de nudlar många av oss känner från Överskottsbolaget eller kanske ICA Maxi. Liksom i fallet ruccola behövdes ett nyord för att omdefiniera något som tidigare upplevts som tråkigt och fattigt.
 
Ja, det är trist när förhoppningar raseras. Men nu vet vi i alla fall sanningen om ramen.