3:42 13 Jan 2016

 

Petra Mölstad, Omloppstid, Trombone (Svavelserien), 16 sidor (2015/2016)

Petra Mölstad, Införsel, Förlaget Glas, 121 sidor (2013)

 

fc7f1b8220-Mölstad.web1

Jag läser Omloppstid både snabbt och långsamt. Petra Mölstad bidrag till skriftserien Svavel, den vars uppsatta kreativa begränsning lyder 16 sidor koncentrerad litteratur, gör något häftigt med språket, hela tiden. Jag måste liksom läsa väldigt aktivt och vara på min vakt hela tiden och stanna upp när texten förrädisk vill rusa i väg med mig. Eller förrädiskt kanske är ett för värderat ord, men ni fattar… Det är en långdikt där jag som läsare själv måste bestämma när det är dags att andas, och jag får verkligen passa mig så att det beslutet inte blir godtyckligt! Jag kommer skriva hela tiden mycket i den här texten, upprepa mig, vara lite ”pratig”, för jag känner mig lite yr (ett ord som för mig nästan alltid haft positiva konnotationer). Den stundtals frustrerande/”förrädiska” läsningen är givande, eller den ger!, det är fett när Mölstad skriver fram sina dikter så, som ett koncentrat kryddat med väl avvägda koncentrationssvårigheter, mörkt men oftast skavande vackert. Att läsa Mölstads diktsidor i Omloppstid, de som dignar av densitet i dallrande kompakta sjok (spefullt kompletta med punkt och stor bokstav), är alltså en angenäm utmaning, för att vara lite tjatig. Alla utmaningar är inte bra (inget är per automatik ”bra”), men Mölstads utmaningar är utsökta. Fräna? Alltså inte fränt som i ”fräckt” utan fränt som i att ett dött djur luktar fränt, eller en annan kropp som kanske är ett sorts lik i min hjärna. Det är så taktila grejer, ganska barbariskt, men det blir platt att återge detaljer för det måste liksom upplevas genom läsning och omprövning och blandas med självinsikt och annat jobbigt. Man anar en subtil nationskritik som inte direkt skriker (”En nationsvisa hummas.”), men sakta växer fram mellan satser som ett litet monster (man är jag). Man anar en skenande ”flora” och ”fauna” samt en aura av ”dystopi” eller motsatsen, för det slutar väl kanske i köttig kollektiv lycka? Mölstad utnyttjar skenbart enkla grepp men vrider till (”kniven”?) tills det luktar och vrålar precision! Hon härdar orden, snabbar upp meningarna, tuktar, hela tiden, i Omloppstid, rycker undan alla kommatecken, skapar en sorts stammande poetik. Ett styrt späkt stammande, ett riktat. Jag tänker på naturlyriken, sexlyriken, remixen. En kör i skogen, en sekt, en kropp som är ett kollektiv, som är farlig, en hybrid; en hydra, bland flicksländor och könshår? Tuggandet, jag tänker på tuggandet, verbet tugga, när jag läser. Och på mörkret i skogen. Börjar det verkligen om? Det är ruttet, det är mäktigt, man försöker hänga med när Mölstad gör något häftigt med språket, hela tiden, eftersom man vill. Jag menar jag, vill. Det är viktigt att läsaren (jag) vill följa/ryckas med trots motståndet, trots att jag måste ta ansvar för min egen andning. Jag tänker på allitterationerna och nyorden (de är nya för mig) absolut, men mest imponerande är kanske lyhördheten för språkets farliga klanger, avtäckandet och upptäckandet av skeva, glömda, absurda ord från det svenska språkets skrymslen. Mest anmärkningsvärt med de 16 sidorna är kanske framskrivandet av kropp och själ, haha.

 

23 januari är det release för Petra Mölstads Omloppstid i Malmö! På Östervärns antikvariat & bokhandel. Gå dit! Där presenteras också Svavel nummer 10, Genom eldslågorna av Lawrence Ferlinghetti!

Foto: Fadi Khattab.

Petra Mölstad. Foto: Fadi Khattab.

 

Jag har också läst Införsel som gavs ut på Leif Holmstrands underbara förlag Förlaget Glas, 2013. Förlaget Glas har en beskrivning på Facebook som är väldigt fin så jag klistrar in den här: ”smal utgivning för alla. Vi ger ut de udda böckerna du inte visste att du behövde. Den viktiga litteraturen är den perifera.” (Arg/förvirrad parentes: varför recenseras inte Förlaget Glas eller Holmstrand Böckers böcker i större utsträckning? Det är dåligt. Om det är nepotism som är problemet så kan väl några kritiker/redaktörer på större tidningar skaffa sig fler vänner som sysslar med/distribuerar/skriver spännande litteratur? Det finns en story som går ut på att bandet The Embassy i början av sin karriär alltid skickade med sedlar i recensionex-kuverten… jag gillar den storyn, hoppas jag inte hittat på den själv… ska försöka övertala CLP Works att skicka med hundralappar när de skickar ut min diktsamling… det kanske är enda vägen att gå för att de ”större kultursidorna” ska uppmärksamma utmanande skönlitteratur från mindre förlag? *lägger över den naiva bollen på ”deras” planhalva*)

omslag_inforsel_framsida

Men, Införsel alltså! Det är Petra Mölstads debut från 2013 och ett mycket större verk än Omloppstid om vi pratar omfång, spretighet, osv. Dikterna här bråkar mycket mer med varandra (kanske för att det är just en samling olika dikter? den här parentesens funktion: idiotförklara mig själv), skiljer sig formmässigt, följer inget tydbart konsekvent koncept när de brer ut sig över sidorna, även om mycket känns igen från Mölstads språkvärld för den som bestämt sig för att envist läsa hennes författarskap baklänges (jag, snart du?). Jag tycker ofta att det är fint att läsa författarskap baklänges, by the way, men det kan vi ta en annan gång (det var så jag läste Duras, t.ex., rekommenderas)! I Införsel är skillnaden mellan språk/stil tydlig, en sorts ”vardagliga” (ibland obehagliga) nätforumsrader som luktar generiska readymades ställs mot Mölstads hisnande känsla för skeva/bortglömda/egensnickrade ord vilket ofta skapar en humoristisk eller makaber effekt, allra oftast båda effekterna samtidigt. Det är just mycket som händer samtidigt och det är kanske därför det tar mig flera dagar att läsa Införsel, och då brukar jag ändå läsa poesi snabbt eftersom jag inte hakar upp mig på att det ”känns svårt” när det ”känns lite svårt”. Jag är inte rädd när jag inte förstår allt, oftast kör jag bara på, om jag tycker det är bra/ger mig en känsla, jag tänker enfaldigt att jag ska komma på det så småningom, fatta galoppen, men ”nöjer mig” om det finns frenesi/skönhet eller nåt annat man kan njuta lite med- eller motvilligt av längs vägen. Men, med Införsel vill jag trots allt sakta ner på tempot… försöka skönja, ja dechiffrera en underliggande och sorgsen känsla av politisk desperation? Jag tror det. Jag kan inte skaka av mig att bokens alla vilda skrattspeglar är där av en tragisk anledning, men att textens depression knyter näven utanför fickan.

 

Jag läser om, backar, speedar på och repeterar. Införsel vecklas ut till en stor diktsamling där jag snappar upp en makttematik, sexet och naturen. Ständigt denna kropp. En diktsamling där de ”konventionella” raderna som smyger sig in blir abrupt komiska i bjärt kontrast mot skulpturala, melankoliskt hårda motståndsmeningar. Ett exempel: ”sätter mig här på ett jättekonstigt ställe”. En rad som jag inte lyckas hitta nu när jag ska dubbelkolla, men visst känns det både festlig och hemsk?

 

Bland de utmejslade, sammansvetsade orden, de tysta yxorna och skogens alla köttiga kroppsvätskor dunkar nåt som hela tiden springer iväg, som är under attack, ett sorts utsträckt, undflyende, kanske krampaktigt tillstånd. Om det så är undertrycka/framsipprande sånger om hatbrott, mobbning, gränser, kartor, infiltratörer (trickstern fanns såklart innan Hackers). Diktsamlingen är en numrerad (första, andra, tredje, fjärde, femte, sjätte, för att avslutas med dikter utan siffra) och inkräktande, krängande parasit som än far dit än far hit och plötsligt ner i diket parafraserandes Lennart Hellsing. Införsel ordvitsar aggressivt eller sorgligt, maniskt eller melankoliskt – samtidigt, av en framskriven nödvändighet. Här finns inmixade mäklarfraser och räksallad. Här samsas olika skepnader på olika villkor. Den fragmentariska och uppbrytande läsarten som uppstår känns väldigt inkluderande, trots att ”viet” naturligtvis luras.

 

Att följa Petra Mölstads författarskap, om det så är i bok- eller i Facebookstatusform, är en ynnest med tillhörande intellektuellt tuggmotstånd. Det ger väldigt mycket, hela tiden, att få vistas i ett sådant språkarbete. Det är vackert och det skaver, men nu upprepar jag mig igen.

/Elis

6:06 12 Jan 2016

Jag tyckte att det var så himla fint igår att se alla internethyllningar till David Bowie (vilket jag skrev om här), men kunde inte låta bli att le brett när jag såg Brian Jonestown Massacre-mannen Anton Newcombes svar till David Cameron:

993852_10153520542516032_7389700563815643128_n

Tur att Margaret Thatcher inte lever, hade varit typ som att få spott i ögonen att se henne hylla en ”edgy” favoritartist? (Annan grej jag tänker på: hur stort kändisskap krävs för få en sån där ”officiell symbol” på Twitter? Måste man ha en revisor? Har nån poet en sån symbol?)

Tydligen är Anton Newcombe i Stockholm ikväll, han ska ”spela skivor” i lilla baren på Riche (*hallå klubbguiden*). Vilket fick mig att tänka på en rätt ojämn/omogen dikt jag skrev om honom efter att ha sett dokumentären Dig! på youtube i höstas. Jag gjorde inget med den dikten eftersom den kändes lite patetisk (jag läste bara upp den på ett bord), men jag kan ju lägga upp den här som jag brukar göra med andra refuserade grejer, patetiska eller ej (för ”accepterade” ickepatetiska grejer; här är lite nytt som jag hade med i fjolårets sista nummer av Flamman). Gör om och gör rätt!

 

dikt till Anton Newcombe

 

är det där blod

på dig

ja

från var

från människors

ansikten

 

jag vet inte varför jag tänker

på en utbytesstudent

ett sprututbytesprogram

utbyte av tjänster

som vandalism

 

jag ligger i soffan

och översätter

och tänker på din frisyr

det är en liten svart soffa

det är en väldigt bra frisyr

orättvist våldsam liksom

oberoende graden kaos

i ditt liv

tänker jag och

fnissar förstulet

jag är

hemma hos mig

det skulle jag kunna säga

på skämt

om jag sysslade med skämt

och min bara överkropp är

precis ovanför filten

som sticks lagom om lagom

är lite för mycket

 

du hade kunnat bära

upp den här filten

och det räckte alltid

med en liten förolämpning

för att du skulle

sparka någon

i huvudet

 

det fanns en trygghet där

en förutsägbarhet

som jag nu tänker på

som lagom vacker

om lagom

är lite för mycket

 

varför är det vackert

när det sticks lite

för mycket

 

det motsatta är också sant

när du klär in dig

i utanförskapet

med flit

med filt

 

en klassiker

sprungen ur

klassamhälle

och en sorts

tjatig grimas

 

du kan välja en grej

att skylla på

och

du visste att du var

en självuppfyllande profetia

på två ben

i pälsmössa

i ironisk poncho

 

du gjorde allt

ändå

 

så fint när du

får din bror

att börja

gråta

 

att det ändå är så attraktivt

för mig

det är mitt problem

det är så konstigt

jag undrar varför

jag tycker det

är attraktivt

jag undrar varför

jag tycker det

är konstigt

trots att

jag vet

varför

 

jag undrar varför jag inte

sett den här dokumentären

tidigare

det känns inte särskilt coolt

att se den nu

 

det känns försent

att se den

nu

 

och fnissa

och tycka synd

 

jag har typ inte gått ut på tre dagar

och jag tänker på sånt här

jag gråter inte alls

 

gud hatar synden

men älskar syndaren

det lärde jag mig när

jag såg på Sopranos

 

när du gjorde ett hånfullt collage om han

sångaren i The Dandy Warhols

på din dator

kanske 1996

var det världens första

meme

 

jag vet inte

sångaren i The Dandy Warhols hade också

en bra

frisyr

eller hade och hade

han lever nog

och

det räckte alltid med en liten

förolämpning

för att du skulle sparka

någon i huvudet

 

jag älskar dig?

lite konstig sak att säga

om man inte

står för det

man måste alltid

stå för det

tumblr_kthuk0in371qz52aeo1_1280

 

/Elis

Jag såg, av en slump, att The Playboy Mansion är till salu? På SVT läste jag (så kul att man kan läsa saker på SVT!? *skoja*): ”Har du någon miljard över? Då kan legendariska Playboy Mansion bli ditt. På ett villkor: Den nuvarande ägaren Hugh Hefner måste få bo kvar.” Vilken cliffhanger!

hugh_hefner.piscitelli.2

Visst låter det som upplägget för en riktigt spännande konceptuell diktsamling? Eller en nervig, prosalyrisk roman? Ett lyriskt hörspel skrivet för Radioteatern som handlar om ett gäng rika överklasspoeter som köper The Playboy Mansion för att ha som kontor, men hela tiden måste parera den dråpliga Kramer-figuren Hugh Hefner som dyker upp och stör hela tiden så fort nån fått konstnärlig inspiration och påbörjat den första kursiverade raden. Så fort en av poeterna fått upp lite flow i ett epos så är han där med sin rullstol och rökrock och vill spela schack eller nåt, eller berätta nåt skittråkigt, och de kan inte vräka honom för det ingår liksom i dealen! Vilket moment 22 (det kan dramat heta? Moment 22?)! Stackars överklasspoeter! Sitter Hugh Hefner ens i rullstol, förresten? Undrar hur omslaget på DN Kultur kommer att se ut dagen efter Hugh Hefner dött…

Nu kom jag på en briljant idé här (p.g.a. jag sitter och brainstormar i ett stort vitt rum, ett tips till alla som ”kört fast kreativt”): är inte det här SVT:s stora chans att skapa ett alldeles purfärskt succéformat? Ett Stjärnorna på slottet fast för poeter!? Det låter hemskt, jag vet, men ”bear with me”! De tar några av sina miljarder, köper The Playboy Mansion och skickar dit ett gäng poeter plus ett filmcrew. Programmet kan heta… Poeterna på Playboy Mansion! Det måste vara etablerade poeter, herregud, med minst två fysiska böcker utgivna, på riktiga förlag, minst två!

Jag tänker mig att första omgången kan vara Eva-Stina Byggmästar (som ödmjukt kommer försöka ockupera huset och förvandla det till socialistisk poetfabrik), Daniel Boyacioglu, Ann Jäderlund, Ghayath Almadhoun och Joar Tiberg. Fatta den sprakande kemin som kommer uppstå när de ska käka middag med kameror upptryckta i ansiktet samtidigt som Hugh Hefner försöker skrika olika anekdoter från sin plats i hörnet (och till och med överröstar Joar Tibergs utläggning om ornitologi). Jag tänker mig också att The Playboy Mansion har en stor veranda, så det kan vara lite som Jills veranda också, fast utan Jill då…hmm… jag har inte riktigt tänkt klart, men visst har det något? Allt har en gång varit nytt, som Lennart Hyland brukade säga, glöm inte det. Sara Danius kanske dyker upp sen (utklädd till Jill Johnsson? bara ett förslag!) och ger poeterna olika skrivuppgifter för dagen, typ att de ska skriva ner alla ljud de hör och göra en dikt av det, för att presentera senare på kvällen vid den öppna spisen. Alla kommer läsa upp olika transkriberade, helt sjuka texter baserade på Hugh Hefners muntliga historier… vi har något här, visst har vi? Poesin ska bli sexig igen och det här kan vara en del i den brutala populariseringsprocessen. Några ynka miljarder bara! Det går nästan att ta på.

Om man körde det vanliga Stjärnorna på slottet-konceptet med poeter så skulle det bli outhärdligt tråkigt eftersom poeter inte är lika sjuka i huvudet som skådespelare, så det här är mitt bidrag till ”ett tänk utanför boxen”. Tar gärna emot feedback och hat i kommentarsfältet! Kanske kan man få in ett Så mycket bättre-element också, där de ska tolka varandra, men i såna fall blir det roligare om alla tvingas tolka Bruno K. Öijer! Och ja, just det, Hugh Hefner måste också ”vara med”, han måste börja skriva! Det blir lite Extreme Makeover också (jag har alltid förespråkat korsbefruktning)! Han kanske kan bli lika stor som Tranströmer, eller större, jag tror han har några bra år kvar i sig, några vackra haikus. Ja, ni märker att jag inte riktigt tänkt klart, men nästan!

 

/Elis

5:16 10 Jan 2016

2016-01-10 16.47.04

 

Sitter här och har precis skrivit 2 sidor prosa. Tänkte berätta lite om mina erfarenheter kring det. Varför skriver jag prosa? kanske ni undrar. Jag håller ju på med ett prosalyriskt projekt – en diktroman med tema moderskap och alkoholism! Haha! Det kommer bara vara ca 5 meningar på varje sida – blir enklast så. Men tyvärr ligger det nog något i att det är bra att ha mycket text från början som man sedan skalar ner ifrån. Det säger ju sig självt att då kan man plocka russinen ur kakan. Så därför har jag nu bestämt mig för att skriva ca 100 sidor vanlig hederlig prosa. Men fy fan vad tråkigt det är att skriva sånt, jag förstår att det inte ges ut så många tjocka böcker längre. Pratar ju om det i bland annat denna podcast har jag för mig. Många författare säger att det är disciplin som gäller, inte inspiration. Det tror jag man ska ta med en nypa salt. Mina bästa grejer har jag skrivit pga inspiration. Många författare säger också att man ska ta det lugnt med festande, alkohol och droger m.m. och det tror jag inte heller på. Stig Larsson skrev sina bästa böcker på amfetamin och nu när han slutat med det skriver han ganska dåligt. Men jag håller mig till vin och öl. Hur som helst, sitta och skriva prosa är inte det roligaste man kan spendera sina mest värdefulla år i livet (ungdomen) med. Längtar tills det blir socialt accepterat att ge ut sina chattar som litteratur så man slipper sitta och hitta på massa värdelös skit om nån som levde för hundra år sen och hette typ Tore. Eller skriva om nån samtida tjej så måste man hitta på en skola hon har gått i, typ ”Engelbrektsskolan”. Och vad ska hända sen, ja nåt med nån mamma som dör och blablabla. I mitt nuvarande projekt tänkte jag först vägra ha en handling eftersom livet inte har nån handling men min tanke är att det ska bli utgivet på Bonniers och jag känner på mig att de gillar handling, så jag har lagt in att mamman dör. Sorgligt va?

IMG_20160110_124206

 

/Anna

5:06 8 Jan 2016

x14tk

Det är Hélène Cixous! Såklart! Finns så mycket att läsa översatt till svenska nu, tack vare Sara Gordan & Kerstin Muncks översättargärning. Börja med mäktigt explosiva essän Medusas skratt, ta in sublima Inuti till varmrätt och avsluta med det komplexa dramat Bilder av Dora. Allting gott och alldeles för mycket! Sån språklig densitet!