4:00 1 Sep 2015

Efter sommarens sista festival kommer tid för eftertanke – nu presenterar organisationen Jämställd festival siffror på att svenska festivaler blir mer och mer jämställda.

År 2012 var andelen manliga akter på Sveriges festivalscener 79% – i år är den siffran 67%, med 29% kvinnliga och 4% mixade band.

– Sweden Rock och Getaway Rock bokar alltid omkring 90-95 % mansdominerade akter och skyller på genrens mansdominans, säger Kristina Wicksell om årets statistik. Men Hoforsrocken utanför Gävle visade med sin line-up, där drygt hälften av akterna var kvinnodominerade, att det går att förbättra jämställdheten även på hårdrocksfestivaler.

Läs även: ”Alla måste ta ansvar för en jämställd musikscen”.

1:47 28 Aug 2015

Det första som möter mig på Schiphol i ankomsthallen är en person iklädd en maskeraddräkt som ser ut som en gigantiskt ostkub. Det är uppenbart att festen redan är igång.

Resan in till staden är snabb och jag möts av ett Amsterdam som just vaknat upp på bästa sommarhumör efter torsdagskvällens smygstart. 

Festivalområdet ska ligga en liten bit utanför staden i det stora, stora parkområdet Amsterdamse Bos. Vi hyr cyklar för att slippa kollektivtrafiken, vilket visar sig vara ett genidrag. Området ligger längre bort än vi trott och tar ungefär 30 minuters cykeltrampande. Men vägen är å andra sidan väldigt fin, och de som valt att gå verkar avundsjuka. Enda nackdelen är på kvällen när det är dags att cykla hem så är alla cykelvägar dränkta i kompakt mörker. För att vara en stad som älskar cyklar verkar de inte gilla belysning. 

Framme på området, som ser ut som världens största cykelparkering, möts vi av ett enormt tryck på ingången. Jag inser att jag missförstått områdets uppbyggnad. Festivalen består av fem stycken olika scener, plus en outtalad runt den brittiska radiostationen NTS, som har ett dj-bås i mitten av alla foodtrucks och matförsäljare i mitten av det stora fältet där main stage och inomhusscenen UFO ligger.

Som i ett eget område vid sidan av det öppna fältet finns de tre andra scenerna. De är mindre och gömda under lummiga träd, inringade av vatten och storleksmässigt alldeles utsökta för att det ska kännas intimt, som en perfekt skogsfest. Här finns bland annat Boiler Room vilka lyckats superbt med sin lilla scen, en ståltunnel med två öppna ändar där dj-båset är i mitten. Runt omkring det lilla inomhusdansgolvet går det lika bra att dansa, sitta, eller glo på de livesända dj-gigen. Scenen håller absolut toppklass redan från första dagen med Hunee och Shed, via Jeremy Underground fram till sista dagen med Pangaea och framför allt Tama Sumo. Boiler Room har enbart bra stämning och dans hos sig under festivalen, det märks att det är en scen dit alla går just beroende på vem som spelar, det är ingen som slentrianhänger runt. Stämningen exploderar i en helt sanslös dansfest när Tama Sumo är sist ut och stänger scenen. Det är utan tvekan en av de finaste dansupplevelserna jag varit med om. 

En annan av de mindre scenerna är Red Bulls palminredda växthus, vilket är sjukt trevligt. Bara det att dansa i ett växthus är väl tillräckligt lockande? Höjdpunkter här är bland annat Palms Trax, som förutom att vara en av de mest intressanta producenterna just nu är aktuell med en remix på svenske producenten Sean Dixons senaste singelsläpp. Veronica Vasicka, som lyckas kombinera monoton industritechno med stekhet solsken i grönskan i den pergolavibbiga glashuset. Actress, som är rädd att glömma kvar något på området och spelar med sin ryggsäck på sig under sitt set, och Helena Hauff som återigen bevisar varför hon är en av världens bästa dj:s just nu.

Även fast scenerna ligger tätt så stör de inte varandra det minsta. Den sista av dessa tre mindre scener är Selectors-scenen där tanken är att DJ:s ska få större spelrum. Här ska de gräva djupt i skivsamlingen och spela precis vad de vill – personifiera ordet eklektisk. Vilket i de flesta fall resulterar i disco. Även här är det fantastisk bra stämning, men trycket blir i vissa fall nästintill för stort, som när Motor City Drum Ensamble eller Joy Orbison spelar. Jag får då stå inne bland granarna. Men här hittas flera intressanta akter som Young Marco, Donato Dozzy och även stadens alldeles egna enfant terrible San Proper. En av de stora händelserna är när Floating Points, Hunee och Antal gör ett fem timmars-set ihop, samt när Towlie från South Park handlar öl i baren.

Den nästa största scenen, UFO, är en stor hangar. Tyvärr känns den lite slätstruken och utan inramning trots sina gigantiska projektioner. Den warehouse-vibb eller tidiga brittiska gigantiska tältrave som har eftersträvats översätts inte riktigt, men en enkel anledning kanske är att det lockar mer att stå på de förtrollande vackra utomhusscenerna under de här fina eftermiddagarna. UFO-scenen är även mer vigt åt techno än de mindre scenerna som riktar sig mer mot house och där den största scenen fungerar som en brygga mellan dessa.

Just att välja scen blir festivalens stora problem. Det är helt enkelt för bra bokat. När jag kryssat i 85% av allt i spelschemeappen inser jag att jag får vara glad om jag hinner se en bråkdel. Flera av akterna spelar som tur är flera gånger. Vissa spelar på en av de stora scenerna för att tio minuter senare stå framför Boiler Rooms kameror. En fördel med detta är såklart att en kan välja i vilket sammanhang man vill dansa till deras pipa. Stort eller avskalat. 

På den största scenen lyckas favoriten Four Tet, som kvällen innan spelat på Into The Valley i Rättvik, få det gigantiska tältet att kännas som ett intimt klubbgolv på ett makalöst sätt innan legenden Jeff Mills tar över. När han väl spelar The Bells känns det som att det stora tältet över scenen är på väg att förvandlas till ett rymdskepp och flyga ut i stratosfären. Det hela är mycket mäktigt.

Det går snabbt att förstå att det här är oerhört bra festival. Det är lugn och enbart god stämning, bra ljud och utrustat med bra barer och mat utan långa köer då betalning sker via polletter. Att stämningen är viktig för Dekmantel är tydligt med hur de gestaltat och utformat området. Vakterna i entrén är noggranna med visitering för att hålla alkohol och droger ifrån området och även fotbollströjor. En innan ombeds byta om till en vanlig t-shirt allt för att minska risken för bråk. Och jag ser inte heller en enda antydan till bråk under dessa dagar. Det regerande modet är istället en uppvisning av obskyra eller smala skivbolags-tshirts.

När festivalen stänger vid 23 inleds kvällsschemat inne i Amsterdam på det stora konserthuset Melkweg. Melkweg består av fyra salar, ett kafé och en liten konsthall som alla har öppet fram tills det är dags för frukost, och det är bara 6 timmar mellan att Melkweg tänder lamporna tills festivalen börjar släppa in människor på området igen. Det stora huset fylls musik och människor och här ses bland annat DJ Harvey göra ett fantastiskt set i den stora vackra salen. Joey Anderson som spelar i det näst största rummet där taket sänks upp och ner i vågrörelser mot publiken för att skapa ett rum som är i total rörelse. Det största problemet med Melkweg är att det är svårt att hitta i huset och gör vissa av ytorna otroligt trånga och hetsiga när det är så oerhört mycket människor mellan väggarna. 

Ovan nämnda lokala producent San Proper är som ett irrbloss som rör sig över hela området konstant. Det blir nästan underhållande men familjärt hur ofta han bara dyker upp halvt påklädd och flyger fram och tillbaka mellan scenerna. Sista gången jag ser honom är i trappan på efterfesten då en fransman anklagar honom för att vara ”allt som är fel med scenen idag”. Jag stannar inte för att höra repliken.   

Dekmantel är absolut en förstklassig festival för den som älskar modern och klassisk dansmusik och vill uppleva absoluta toppbokningar på ett bra och vacker område som påminner i inramningen om ön i Jurassic Park. Det finns egentligen inget att klaga på och jag längtar redan tills nästa år då det är dags att spela sten-sax-påse med tyskar om vem som först ska få handla polletter för att köpa öl när det är två personer framför oss i kön.

/Christoffer Reichenberg

11:02 16 Aug 2015

Det är tunga kroppar som lufsar sig fram över festivalområdet för tredje dagen i ordningen.

När Mark Kozelek från Sun Kil Moon kliver upp på Linnétältets scen är det som om Göteborg flyttas ner till ekvatorn. Inte så mycket för att Sun Kil Moons grinig-gubbe-med-gitarr-rock innehåller subsahariska rytmer, utan för att solen vill oss illa. Endast backad av en gitarrist slår Mark på en bastrumma medan han sjunger om massmördare, sex och ålderskrämpor. Hans kondenserade livshistorier om att leva, åldras, älska och dö är så självutplånande att han skapar ett svart hål på scen. Och när doritoskanonen avfyrar en salva chipspåsar undrar jag om den i själva verket inte saluterar Sun Kil Moon.

Efter spelningen måste jag cykla hem för att byta tröja. Anledningen: Svettdöden plus att jag såg för många personer med samma Steve Zissou-tischa för att jag ska känna mig bekväm. När jag återvänder har jag missat Todd Terjes norgedisco men är i god tid för Chic.

Då händer detta:

Jag flyr till VIP-området, dricker två öl under öltältet och tittar på fyra ankor som simmar i formation. Får tag i en regnponcho och staplar ut ur vippen som ett regntätt reklamtält i tid till Nile Rodgers hitlistemedley; We are family får killarna i falafelståndet att sjunga med och tjejerna i toakön att fullkomligt tappa det.

Beger mig oavkortat till Linné, som hittills stått för festivalens bästa spelningar (och sämsta ljud), där Amason snart ska rocka sina reklamfilmsjinglar. Att publiken rinner ut ur det fullsmockade Linnétältet visar att Amason hade trivts bättre på en större scen. De spelar en “det låter precis som skivan”-konsert och kör en postironisk cover på Foreigners I want to know what love is som får indiebarnens hjärnor att smälta. I periferin skjuter den uppmärksamhetstörstande chipskanonen laddning efter laddning som för att säga “titta på mig titta på mig”.

Hellre än att hetsa till Azalea för att få se en skymt av punkdrottningen Patti Smith stannar jag kvar vid Linné för att få bra platser till Run the Jewels. Det var gott. För ångvältsrap är exakt vad jag behöver för att glömma bort att mina skor nu rymde lika mycket lera som fötter. Killer Mike och El-P verkar uppriktigt glada för att vara här, publiken jublar när de tillägnar en låt (jag kommer tyvärr inte ihåg vilken) till Ferguson och jag kan inte avgöra om det är en passande reaktion eller inte.

Dricker en chokladhavredryck för att fylla kroppen med andra vätskor än flasköl. Det smakar bara lite bättre än vad jag föreställer att sörjan i mina skor gör.

Kikar förstrött på ett styck Ellie Goulding. Publiken verkar ha en behållning av det, i synnerhet “50 shades of grey-låten”. Innan jag drar tillbaka till Linné igen för att avsluta Way Out West 2015 med shoegazingscenens finaste hinner jag höra vackra The lion’s roar med First Aid Kit.

I det folktomma tältet bygger Ride skira sömnader av gitarrer och stämsång. Med låttexter som sällan är mer avancerade än “Aaaaa-aaaaa-aaa”, “Wooo-oooo-oooo” och “It’s alright, it’s alright, it’s alright” är det inga större svårigheter att hänga med. Att Ride är det bästa som shoegazinggenren någonsin har producerat märks tydligt i setlisten. Låtarna från mästeralbumen Nowhere och Going blank again rinner in i varandra och tillsammans med publiken transformeras bandet till en pulserande, encellig organism under ett blått tälttak.

Ride ger festivalen den sista smörjelsen och det är gudanbenådat vackert. Inte ens att jag får lera upp till anklarna när jag zombiemarscherar ut ur området och ser ett killgäng som står och ringpissar vid Flamingoscenen kan ta den känslan ifrån mig.

/Jimmy Håkansson

3:41 15 Aug 2015


Little Jinder gästades av Zara Larsson samt Rebecca och Fiona.

Det är lika delar mäktigt och märkligt att vara i Slottsskogen under Way Out West. För den som 1. är från Göteborg och 2. lider av fomo (jag kryssar i båda alternativen) är festivalen lite av modern tids eldprov. Förutom att det spelas musik överallt och man känner att man går miste om minst två scener samtidigt så råkar man höra sin favorit-dj eller låt på väg till ett matstånd och i Spotify-appen varnas man för vilka Stay Out West-lokaler som inte är någon idé att åka ut till. Bananpiren är en av dem.

En kompis säger ”man ska vara envis ändå” apropå att våga trotsa appen och åka till Bananpiren för att se Le1f. En annan säger ”hur ska man hinna se allt man vill se när allt bra verkar vara på Bananpiren?” En annan säger ”Göteborg mår ändå bra av Way Out West, då händer ju mer roliga saker vid sidan av”.

Det är svårt att prata om Way Out West 2015 utan att nämna att Kulturkalaset pågår samtidigt, där alla konserter är gratis och tillgängliga för alla. Det är också svårt att prata om Way Out West utan att benämna vilka det är som har råd att gå på festivalen. Och hur det också påverkar artisterna.

Jag tänker på den där kandidatuppsatsen som skrivits på Little Jinders tal på grammisgalan. Att det finns genomslagskraft i att formulera sig kort och koncist. Hon spelar i Linnétältet på eftermiddagen och har på instagram lovat att hon gästas av tre ”A-kändisar”. När det visar sig att två av tre är Rebecca & Fiona skriker folk, men när det visar sig att den tredje är Zara Larsson spränger skriket från publikhavet minst tre par trumhinnor. Little Jinder passar på att säga ”den här låten har vi gjort själva för man behöver faktiskt inga killar, tänk på det tjejer”.

Timmen efter henne spelar den gamla Odd Future-medlemmen Tyler the Creator på Azalea som är en av de större scenerna mitt i parken. Han avbryter sig själv för att benämna att han inte ser några svarta i publikhavet. ”Sträck upp en hand” säger han först skämtsamt men när vita händer flyger i luften avbryter han dem och insisterar. ”Nej alltså jag menar svarta. Såna som ser ut som jag. Kom igen!” och kameran som filmar publikhavet börjar randomly filma svarta personer inzoomat i publiken. Dålig stämning är intressant på så många sätt.

Språket är makt men det är lika delar intressant och livsnödvändigt att se att språket används för att kritisera företeelser. Det är också det som är häftigt med min favoritmusikgenre hiphop, just de bokstavskombinationer i ord som kan användas för att påpeka det uppenbara.

Tyler the Creator rappar n-ordet i flera av sina texter. Men när jag ser publiken rappa med brister något för mig. Det tas för mycket friheter. Jag lämnar festivalen med en bekymmersrynka mellan ögonbrynen. Den suddas ut när jag för andra kvällen i rad får se en av svensk hiphops nya stjärnor. Han heter Yemi, har släppt två singlar i år och spelar inte ens på festivalområdet. Det spelar ingen roll.

Han rappar om samtiden, om att bli insläppt men på fel premisser. Inget är mer angeläget än hans textrad i ”osynlighetsmantel”. Först säger han ”jag lyssnar på kent för jag kommer från Sverige” men det är det som sägs nästan i förbigående efter det som hänger kvar hos mig längre. ”… jag svär, jag kommer från Sverige”.

Språket är makt och en av mina favorittextförfattare a.k.a. rappare spelar ikväll, Parham. Var han spelar? På Bananpiren såklart.

/Camila Astorga Diaz

Pet shob boys

Neil Tennant och Chris Lowe intar Flamingoscenen som två intergalaktiska påfåglar som rymt från närmsta rymdzoo.

Den taggiga igelkottkostymen som kombinerar Picasso-kubism med postapokalyptisk haute couture är bara den första av föreställningens många kreativa gestaltningar. Innan kvällen är slut har den 61-årige sångaren gjort fler klädbyten än vad en annan hinner med på en månad. Men när Pet Shop Boys ställer till med show så lämnas inget åt slumpen. Här råder fullkomlig lasercirkus med allt vad det betyder i form av hoppstyltehoppande dansare, inburade rymdvarelser och absurda projektioner där de byter ut Neils och Chris kroppar.

Och visst ligger syntfarbröderna bakom slottsskogsfestivalens utan jämförelse mest påkostade konsert. Men här finns mer än bara laserpolerad yta. Under det frenetiska ljusspelet bultar ett blödande hjärta, ett som vid väl valda tillfälllen bränner igenom det ambulerande discosällskapets kompakta ljudkonstruktioner.

När Neil Tennant med nasal stämma sjunger It’s a sin-strofen “when I look back upon my life it’s always with a sense of shame” så biktar han sig inför en förstummad Way Out West-publik. För Neil är det en låt om hur det var att växa upp som avvikande och homosexuell i en katolsk kontext och att bli förnekad rätten till sin egen identitet. Men för mig och många andra är det en elektrisk hymn som sammanfattar det som Pet Shop Boys alltid har handlat om: att räddda liv med disco.

/Jimmy Håkansson