12:37 5 Jul 2015

Festivalbesökarnas nattliga intag av Koskenkorva verkar ha marinerat dem utan att ha tagit kål på dem. I kön till båten som tar oss ut till festivalön är finnarna redan packade. En finsk kille pratar med mig om att vi svenskar är bättre på allt men att finska folket vägrar prata om det.

 
Han nämner att det går skitdåligt för Nokia, att vi är snyggare, pratar bättre engelska och att de gett upp i Eurovision så länge Sverige deltar. Jag ler och i huvudet dyker det upp bilder på Måns Zelmerlöw som dansar med sina svettfläck-lösa armar. Jag vågar inte vara patriotisk, ”Haha!” är det enda som lämnar min mun.
 
Pharrell blir min första spelning för dagen. ”We’re not in the US! We’re not in France! We’re not in China!” ropar han ut mot det proppfulla publikhavet. Till svars får han ”NO” mellan varje land han nämner. ”We’re in Finland!” skriker han och håller ut mikrofonen mot publiken. Det är då hela publiken i patriotisk symbios skriker ”YEEEEES!” och mina trumhinnor drar åt helvete. ”When I say Fin, you say Land” lägger han till.
 
 
Han drar igenom några av sina nya låtar från senaste albumet lite smått lamt. Dansarna är inte helt med och Pharrell verkar ha kommit upp i sin ålder fastän han ser ut att vara yngre än mig när han i själva verket är dubbla min ålder. Det är först när han säger att han vill ta oss tillbaka i tiden och spela några klassiker som publiken, och han, verkligen vaknar till. Han frågar oss om vi hört talas om N.E.R.D. och jubelropen verkar höras från kilometers håll. Det är då medlemmarna ur hans gamla band hoppar på scen och det känns som att det är just då spelningen börjar. Var Pharrell just förband åt sig själv?
 
På väg mot VIP-området ramlar jag på en solande finne i gräset, men det är hen som hinner be om ursäkt först. Jag ler, nickar och rusar iväg. Ruisrocks VIP-biljett kostar ungefär dubbla standardbiljetten och ger dig VIP-områden, tillgång till champagnebarer, lyxig buffé bestående av olika finska rätter som alla innehåller rödbetor i olika format, tillgång till genvägar mellan varje scen så man slipper bli spydd på samt tillgång till båten till festivalområdet.
 
Mätt på veganska biffar och attackerad av vad jag trodde var guacamole som visade sig vara wasabi, går jag mot strandscenen för att se vår svenska stolthet Veronica Maggio. Hon öppnar med Hädanefter och möts av en publik som, i alla fall i refrängen, kan texten felfritt. Under Trädgården en fredag sjunger alla med och hoppar till musiken, ovetandes vad för struggle Trädgården-kön är. Jag tar ut mitt Trädgården-kort ur min plånbok och vajar det i luften, visandes att jag har löst hennes problem. Hon ser mig inte och jag lägger sorgset tillbaka kortet. Som encore hoppar Veronica tillbaka på scen för Sergels torg och beskriver platsen som ”Stockholms deppigaste. Eller kanske inte, beroende på vilken karaktär man är.” Jag skrattar rätt ut, den enda i hela publiken. Allas ögon mot mig.
 
 
Några timmar senare finner jag mig själv i den största publiken jag någonsin varit med om. Framför oss lyser Axwell ^ Ingrosso-loggan, alla verkar peppade och packade och en snubbes backslick framför mig petar mig i ögat. Redan från att duon gått på scen börjar fyrverkerierna och pyrotekniken lysa upp landskapet. De blandar egna hits med EDM-kollegornas singlar och remixer och marken på ön bokstavligen studsar av alla människor som hoppar, fastän ett gäng bredvid mig är uppenbara hårdrockare. Visserligen gör de det i otakt, men de låtsas i alla fall älska det. Är housespelningar en nöjespark mer än de är musikakter? Jag hoppar vidare i publikhavet.
 
 
Plötsligt står jag där, svenska housefenomenet på scen framför mig, deras remix på Tove Lo och Alessos hit Heroes ur högtalarna och jag med en insikt: jag har aldrig varit så här jävla svensk.
 
/Patrick David
11:38 4 Jul 2015

I taxfreen på färjan till Åbo, Turku på finska, blir jag knockad av en finsk man som bär tre stockar snus. Den snusen med fula typsnittet. ”Förlåt! Snus är förbjudet i Finland!” säger han på finsk-svenska. Förbjudet? Orolig rör jag mig mot kassan redo att bli utskälld för att ha råkat handla något olagligt medan kassabandet rullar med mina köp. Tre påsar chips och en skitstor Toblerone.

 
En lugn natt senare (och med lugn menar jag att jag bara vaknade en gång av att skrika ”TITANIC!!!”, blicken ut mot Östersjön och letandes efter närmsta isberg) är vi framme i Åbo. Solen på min Norden-bleka hy värmer upp mina stockholmssmutsiga porer. Redan när vi gått av färjan ropar en finsk busschaufför ut vägen till stan och Ruisrock utan att någon frågade, jag lyder och går.
 
Festivalområdet ligger på ön Runsala, 12 kilometer utanför Åbo som man når med buss, cykel eller den chartrade båten man endast har tillgång till om man har VIP-biljett. VIP-fördelen här gör att vi slipper gå avståndet från busshållplatsen till festivalområdet. Min konditionslösa kropp tackar mig för det samtidigt som jag finner min väg av båten och direkt till matstånden. 
 
Jag står bredvid en glad Åbo-bo som på engelska stolt berättar att området vi står på heter Eat My Turku, en remix på stadens slogan Kiss My Turku. Här samlades hela Åbo-områdets bästa bagerier, restauranger och kockar så man får en smak av hela staden på ett ställe. Det blir en juustohampurilainen, en ostburgare, efter att ha tränat på uttalet i fem minuter.
 
Första spelningen jag går på är Marina & the Diamonds som står i en kroppstight, glansigt blå och helt amazing jumpsuit i 29-graders grillhet sol och spelar igenom sina hits och sitt senaste album. Hon har på sig sina solglasögon genom spelningen och kollar ut mot de redan packade finska ungdomarna i publiken. ”You guys have been the most amazing people on this tour!” ropar hon ut med blicken mot det fantastiska landskapet och vattnet framför henne. Bästa publiken hittills eller ej, under hiten How To Be a Heartbreaker gungar hela ön till refrängen.
 
Med full blåsa går jag bestämt mot vattentoaletterna på VIP-området när jag råkar axla några män. ”Sorry!” säger jag lugnt, kollandes upp mot deras ansikten samtidigt som jag inser att jag precis råkat gå in i Chuck D, Professor Griff och DJ Lord. Tre av fem medlemmar i bandet Public Enemy. ”It’s cool man!” ropar de ut gåendes med mig och frågandes om jag vet var det finns gräs på området. Jag säger nej med ett skratt i halsen, pratandes om att jag är förvånad över att de softar på området utan att någon känner igen dem.
 
 
Till Public Enemys spelning kommer jag en kvart sent (jag hittade festivalens champagneområde, can I live?) och lyckas ändå utan några helst problem eller bråk ta mig till front row. Under Fight the Power pekar Chuck D på mig och gör peacetecknet. Kanske var det för han mindes mig eller så var det kanske för jag och mitt sällskap var de enda som hängde med i låtarna i rätt takt.
 
Detta skulle lika gärna kunna vara publikhavet framför valfri popakt, alla ler, är festivalpackade och dansar. Fram tills bandets frontperson ställer sig stolt i mitten av scenen och ropar ut ”What”s good Helsinki!”. Helvetet frös till is. Publiken byter ut leenden mot burop och står still som i protest mot felsägningen tills att Flav får info från någon backstage att han är i ”Turku” och måste rätta sig. ”I’m sorry everyone! I meant to say What’s good Turkey!”. Alla applåderar och hurrar, ingen bryr sig om det andra misstaget.
 
Jag avslutar min första dag på Ellie Goulding i ett fullpackat publikhav och när jag skriver fullpackat menar jag både full och packad. Framför mig vinglar en kille iklädd Burger King-keps in i mig och jag förbereder mig för tjafs. Jag knackar på hans axel när dagens snällaste ansikte vänder sig om och säger ”sorry man!” vinglandes med ett moln av spritandedräkt runt honom. Jag kan inte låta bli att fråga om jag får intervjua honom.
 
Vad är det bästa med Ruisrock?
– Dricka! Och musiken!
 
Vilka akter ser du mest fram emot?
– Ehh… Jag vet inte.
 
Veronica Maggio?
 Ja! Jag älskar honom.
 
Och David Guetta?
 Ja, David Guetta också.
 
Han spelar inte här i år.
 Jaha…
 
/Patrick David
1:26 2 Jul 2015

Gagnef utökar med en extra dag i samarbete med ölmärket TT. Nu finns också ytterligare en möjlighet att få tag i biljetter till den slutsålda festivalen.

Många åker till Gagnef, Skankaloss, redan på torsdagen trots att portarna till festivalen normalt sett öppnar först på fredagen. Men i år sätter det igång redan på torsdagen när TT:s festivalbuss som avgår från Stockholm anländer runt 16-tiden.

Huvudakt på torsdagen är Fire! Orchestra, en 25 man stark orkester.

Festivalen var slutsåld tidigt i våras, redan innan akterna var släppta. Men det finns fortfarande en möjlighet att vinna en biljett + resa i TT-bussen upp (Där akter som SÅS med Marcus Price och DJ Carli kommer underhålla). Det de vill att man gör är att lägga upp valfri bild på Instagram och tagga med #ttjustbeer.

Titta på Nöjesguidens festival-tv här.

10:15 28 Jun 2015

Att befinna sig i publiken på dagens första Bråvallaspelning, med den hett omdiskuterade Zara Larsson, är ungefär som att befinna sig i hennes kommentarsfält på Instagram.

Otaliga killgäng skriker ”visa pattarna” medan deras tjejkompisar ser obekväma ut. En tjej skriker sig röd i ansiktet på någon som kritiserar hennes uttalanden de senaste dagarna. Folk gråter och skrattar och vrålar ”jag älskar dig Zara”. Alla tar selfies mot scenen.

Den främsta kritiken mot Zaras egen kritik angående hur Bråvalla lanserar sina bokningar har varit att hon tror för mycket om sig själv. Men Zara Larsson har inte hybris. Hon är exakt lika stor som hon tror sig vara. När hon ropar från scen att alla kan texten till hennes hitballad Uncover är det för att varenda människa omkring mig kan varje rad. Med den här spelningen, komplett med talangfulla dansare och litet band, bevisar Zara att hon är precis så mycket världsstjärna som hon faktiskt vill vara. Alla har bara inte upptäckt det än.

Efter en smärtsamt lång tid av att försöka undvika Stiftelsens konsert (jag lyckas inte) letar jag mig in i ett tält för att se Little Jinder. Hon tackar de som kommit dit istället för att se Major Lazer på största scenen, tittar på setlisten hon klottrat ner på sin arm – men det tar ett tag innan hon lyckas komma igång.

Det charmiga med Josefine Jinder är att hon ofta visar prov på stor transparens, både i låttexter och intervjuer, vilket också återspeglas live. Det är mycket teknikstrul och felsjungningar. Men det är trevligt att det känns lite hemmagjort – och dessutom har hon mycket framgångsrikt arrangerat om Ful och tråkig tjej till en sorts trummig happy hardcore-låt. När Rebecca & Fiona kommer ut för att sjunga Vita Bergens klockor och avslutande Sommarnatt, med en flaska bubbel i högsta hugg, finns det inte mycket kvar att klaga på.

Kents konsert är jag tyvärr för nostalgiskt jävig för att skriva något om.

/Greta Thurfjell

Läs även tidigare rapporter från Bråvalla – dag 1 och dag 2

10:19 27 Jun 2015

Det första jag ser på Bråvallas andra dag är Mapei. Förvånansvärt många andra gör samma sak, med tanke på att klockan bara är två på dagen, men så är hon också värd det.

Hon åkallar solen som vägrat titta fram under stora delar av festivalen, jublar när den äntligen gör det: ”Vi är häxor!”. Hennes självklara blandning av rap och sång gör sig bra mitt på dagen, trots allt, och hon charmar publiken fullständigt med sitt mellansnack insprängt i låtarna. Det är härligt att se henne så lekfull och rar, särskilt när hon avslutar med en utökad liveversion av magiska Don’t Wait, komplett med stråkar och robotdans till det förlängda Daft Punk-sång-partiet. Solen försvinner igen i exakt samma ögonblick som hon går av scen.

Ett tag befinner jag mig, precis som igår, i stand up-tältet. När David Batra uppträder har folk ställt sig intill tältduken på utsidan för att få skratta, eftersom lokalen är överfull. Han skojar om GPS-röster och (något förvånande) sin politikerfru. David Sundin drar några ordvitsar i egenskap av Alla Mina Kamrater-medlem. De övriga medlemmarna gormar uteslutande om knark.

När Seinabo Sey kliver ut på den röda scenen känns det som att publiken kollektivt håller andan. Det senaste året har hon med bara några få låtar präglat musik-Sverige, och nu vill folket se vad hon går för. I sin röda sidensärk fyller hon liksom upp scenen helt själv, med sin röst och sin närvaro, jag vet, ingen är förvånad.

Kanske funkar hennes set egentligen bättre för en sittande inomhuspublik, men vilka är vi att klaga? När hon gör sin Rather Be-cover innan showen exploderar i den förväntade Younger-finalen finns det inget att tvivla på: Seinabo är här för att stanna.


… Still, so often they are! Rubrik: Gaffa. 

Robbie ”fucking” (smeknamn: hans eget) Williams hör jag lyckligtvis på säkert avstånd. Eller, inte tillräckligt säkert. Jag hör honom slakta den ena låten efter den andra, från Lordes Royals till Bohemian Rhapsody, i ett rasande showtempo. Per Sinding-Larsen ber mig skriva att Let Me Entertain You är en vidrig låt. Jag frågar mitt sällskap om det verkligen är Williams som har gjort We Will Rock You. Tydligen står 35 000 personer framför scen.

Det har gått rykten under dagen om att Silvana Imam skulle ställa in sin late night show på festivalen, kanske på grund av hennes nästa album skjutits upp. Men när hon kommer ut på scen är allt sig likt. Hon har röda rosor som backdrop, en eldigare version av Kim & Kanyes bröllopsvägg, och bakom två skärmar står hennes anonyma musiker. Otaliga andra artister springer in och ut på scenen – Beatrice Eli, Sabina Ddumba, VAZ… De dränker publiken i strobe och bengalrök. Efter spelningen ser jag Silvana rusa ut på scenen igen för att dela ut rosor till de fans som troget stått kvar. Vita, den här gången.

/Greta Thurfjell

P.S. Inför dagens första spelning på Bråvalla: läs vår recap av Zara Larsson/Expressen/Günther-bråket. D.S.