1:06 22 Okt 2014

Efter fjolårets succépremiär (som belönades med Nöjesguidens Stockholmspris i litteraturklassen) så är ”två dagar men först en liten festlig kväll”-spektaklet Stockholm Literature tillbaks på Moderna Museet. Även i år presenteras ett ambitiöst och spännande program späckat med internationella författare som, i alla fall på pappret (pun intended tyvärr), verkar ha något att säga. Det kommer att samtalas i ”Auditoriet”, läsas upp på ”Läsningsscenen” (tillsammans med skådespelare från Dramaten som förhoppningsvis INTE läser teatralt) och signeras (varför man nu skulle betala inträde för att få köa för en persons namn i sitt exemplar av en bok, det övergår mitt förstånd). Dagarna innehåller dessutom diverse konst, teater, filmvisningar och performance.

Om Bokmässan i Göteborg är den svenska litteraturscenens svar på Ullared (för att citera Atlaschefen Johan Hilton, ur bjudvinsminnet) så känns Stockholm Literature som en tillställning där det (faktiskt!) fokuseras (lite mer!) på litteratur. Där man går ”på djupet”, bortom mingel, liberala tankesmedjor och kokböcker. Festivalen, som invigs nu på fredag, känns också (lite mer!) seriös i sitt internationella anspråk, lite mer seriös i less is more-konceptet; här påbörjas inte ett nytt samtal var 48:e sekund, här finns ingen Jan Guillou-figur som kan förstöra statistiken varannan programpunkt, här finns knappt några svenska författare överhuvudtaget, vilket känns oerhört befriande. Några av de som medverkar är inte ens översatta till svenska, och ingen (hoppas jag) har haft en personlig beef med Björn Ranelid.

Jag kommer, i egenskap av Nöjesguidens litteraturredaktör, att finnas på plats under helgen. Och leverera någon form av rapportering. I någon form av festivalbloggform. (Och på twitter.) Till dess bjuder jag på 10 rykande tips från programmet:

LÖRDAG 25/10:

1. Aminatta Forna, 10.30 – 11.15 i Auditoriet
Brittiska Aminatta Forna inleder lördagen med föredraget ”Don’t judge a Book by its Author”. Fornas senaste roman, The Hired Man, kom 2013 och hon är professor i Creative Writing i Bath. Enligt arrangörerna betraktas hon ”som en av de skickligaste litterära skildrarna av krigets mekanismer och konsekvenser”.


Aminatta Forna. Foto: Jonathan Ring.

2. Juan Gabriel Vásquez & Lena Andersson, 11.45–12.30 i Auditoriet
Juan Gabriel Vásquez samtalar med Lena Andersson. Den tidigare har skildrat olika epoker i Colombias blodiga historia i tre ”starka kompromisslösa romaner” (arrangörerna), varav Ljudet av sådant som faller precis kommit på svenska. Den senare är Lena Andersson. Lena Andersson är Lena Andersson.

3. Ying Chen & Meriç Algün Ringborg, 13.00–13.45 i Auditoriet
Ying Chen är bosatt i Kanada och skriver romaner på franska, ofta om kulturell identitet och alienation. Hon är också essäist och poet. Här möter hon konstnären Meriç Algün Ringborg, född och uppvuxen i Istanbul men delvis bosatt i Stockholm. Flera av hennes verk, från åren 2009–2012, visas under festivalen i en pågående utställning på Moderna Museet. Algün Ringborg har ofta återkommit till den litterära texten i sitt arbete, ett arbete som diskuterar teman som identitet, gränser och tillhörighet. Under festivalen visas även hennes film A World of Blind Chance, med Michael Nyqvist (!), som bygger på exempelmeningar ur ordböcker.


Ying Chen (foto: Mathias Grate) och Meriç Algün Ringborg (foto: Märta Thisner).

4. Edmund White & Aykan Safoğlu, 14.15–15.00 i Auditoriet

När Edmund Whites En pojkes egen historia kom på svenska tidigare i år så skrev jag i Nöjesguiden #6:

”När Roger Wilson och Stefan Ingvarsson intervjuade Edmund White för P1 så pratade den amerikanska författaren om hur han likt Virginia Woolf kände sig tvingad att göra varje formulering till ett komprimerat mästerverk i sig självt, för att tas på allvar av det litterära etablissemanget. Det Woolf pressades till för att hon var kvinna drevs White till för att han var bög. Det är en fruktansvärd drivkraft som märks när jag läser En pojkes egen historia från 1982 som nu finns i svensk översättning. Uppväxtskildringen är en banbrytande roman om att vara homosexuell och självhatande i fyrtio- och femtiotalets USA. Det är vemodigt, skarpt och bedårande pladdrigt. För att inte säga rasande vackert, rätt igenom.

En pojkes egen historia är den första delen i en autofiktiv tetralogi, den enda översatt till svenska (fler borde komma snart, Modernista?). White har också skrivit biografier över bland annat Jean Genet och Marcel Proust. Hans författarskap är fantastiskt, vackert och oerhört viktigt. Här möter han filmaren, konstnären och fotografen Aykan Safoğlu vars självbiografiska, mångbottnade film Off White Tulips visas på söndagen i Biografen (se tips 10).


Edmund White (foto: Jill Krementz) och Aykan Safoğlu (foto: Aykan Safoğlu).

5. Nthikeng Mohlele & Elisabeth Hjorth, 15.30–16.15 i Auditoriet      
Såhär skriver arrangörerna om författaren Nthikeng Mohlele: ”Han räknas till en av de stora begåvningarna i sin generation sydafrikaner och är aktuell på svenska med en Joburg blues om en man som efter 18 år i fängelse varken vill ha hämnd eller makt, bara sin ungdoms älskade åter och tid för sin trumpet. Den Stora Historien drabbade honom, han hade helst sluppit den. En antihjälte alltså. Bara det gör den unge sydafrikanen Nthikeng Mohleles skildring unik. Annat och kanske viktigare: Mohleles röst kommer direkt från gatorna i Johannesburg, utan att passera västvärldens alla förlag och skrivarutbildningar.” På lördagseftermiddagen samtalar han med författaren Elisabeth Hjort. 


Nthikeng Mohlele (foto: privat) och Elisabeth Hjorth (foto: Magnus Liam Karlsson).

SÖNDAG 26/10:

6. Som man brukar säga, performance av Rebecka Hemse och Miriam Bäckström, 11.00 i Pontus Hulténs visningsmagasin
Skådespelaren Rebecka Hemse står för regin och konstnären Miriam Bäckström för manus till Som man brukar säga. Med hjälp av sju skådespelare från Dramaten och karaktärer och repliker (som inte repeterats) ska (förhoppningsvis) en experimentell samverkan mellan teater och bildkonst uppstå; ett performance fyllt med glimtar av omöjliga och fantastiska stunder. Hemse säger: ”Poängen för de medverkande skådespelarna är att de inte förbereder sig alls. Däremot måste de ta ställning till hur mycket de vill öppna sig för experimentet. Vad som helst kan hända. Jag hoppas att vi kommer att få syn på oväntade moment.” 


Miriam Bäckström och Rebecka Hemse. Foto: Anders Ahlgren.

7. Josefine Klougart & Anna Clarén, 14.15–15.00 
Josefine Klougart är en av de mest rosade och omskrivna danska författarna just nu. Hennes senaste roman, En av oss sover, nominerades till Nordiska rådets litteraturpris. Klougart har bland annat hyllats för sin bildrika, precisa prosa och här möter hon (passande nog?) fotografen Anna Clarén i ett samtal. 

8. Översättarna Jenny Tunedal och Niclas Nilsson ger sin ingång till Anne Sextons lyrik. Lil Terselius från Dramaten läser, 15.30–16.00 på Läsningsscenen
Äntligen tipsar jag om en poesiuppläsning, på tiden, eller hur?! Det här blir nog fantastiskt fint. Ellerströms har nyligen gett ut ett urval av Anne Sextons dikter i översättning av Jenny Tunedal och Niclas Nilsson. Volymen har fått titeln Sanningen de döda vet och om den skrev Lidija Praizovic i Aftonbladet:

”Sextons dikter är alltid pulserande och bångstyriga, aldrig tråkiga. De osar av sexualitet… Det jag älskar mest hos Sexton är att hon aldrig blir en förebild som ger sina läsare komplex och prestationsångest. Hennes dikter är jordnära och mycket mänskliga. För mig är hon en girl next door, en poetisk kompis som jag finner stor glädje, tröst och inspiration i. Trots all svärta, är dikterna livshungriga och hoppfulla. De står med båda fötterna på jorden.” 

9. Goran Vojnovic & Akram Zaatari, 13.00 i Auditoriet
Goran Vojnovic är slovensk författare och filmskapare som slog igenom med romanen Blattejävlar. Han är nu aktuell på svenska med Jugoslavien, mitt land. Här möter han den Beirutbaserade konstnären Akram Zaatari, en av grundarna för Arab Image Foundation, som under våren 2015 kommer att ha en soloutställning på Moderna Museet.

10.  Off White Tulips av Aykan Safoglu, 16.30 i Biografen
Arrangörerna: ”Aykan Safoğlu har skapat en intensivt självbiografisk film som bland annat knyter an till en period som författaren James Baldwin tillbringade i Istanbul. Filmen väver samman de två konstnärernas livsöden samtidigt som den berättar om politik och sociala förändringar i Turkiet. Vitbalans, tulpaner, historia och geografi vävs in i denna berättelse som på ett högre plan lyfter frågor om nationalitet och sexualitet.”


Off White Tulips.

/Elis Burrau, litteraturredaktör 

PS. Detta har inget med Stockholm Literature att göra per se (”per se”, haha, vem är jag?), men med svensk litteraturdebatt, så jag skriver det ändå… var det bara jag som tyckte det var märkligt att Åsa Beckman klagade på de Augustprisnominerade i dagens DN med argumentet att det saknades vitala svenska berättelser? Och sen typ tyckte att Klas Östergren skulle nominerats? Klart det ska klagas på de Augustprisnominerade, det ska det antagligen alltid (om man orkar bry sig), men det var väl Pooneh Rohi, Mara Lee, Christina Ouzounidis, Ida Linde, Johan Jönson och en massa mer poesi som saknades? Och vad är en ”vital berättelse”? Det låter äckligt. Det låter som Ernst Brunner. 

11:23 6 Okt 2014

Ja det är inte helt lätt att summera en helg på Oktoberfest. Mer än att det är helt galet. Det är människor, öl, grillad kyckling och kringlor precis överallt. Men nu är festen slut. Och det är även jag. Kanske därför jag inte kommer på så mycket mer att skriva. Men några tips kan jag alltid ge:

Boka i god tid

Tröttsamt tips men här gäller det verkligen. Har man inte framförhållning finns inte en endaste liten brits ledig under festivalen. Våra bordsgrannar i öltältet hade spenderat de senaste två nätterna på kebabhak med generösa öppettider. Vilket leder mig in på nästa tips:

Ät kebab

Knödel, korv och kringlor i all ära, men vill du inte hjärtattackdö bör du varva med en och annan döner. Münchens kebab är helt jävla fantastisk. Och billig. Och tusen gånger nyttigare än festivalens traditionella rätter.

Ha tålamod

Är du inte fett VIP får du vara inställd på en hel del väntan.  

Drick Radler

Oktoberfest-ölen är faktiskt starkare än en vanlig bärs och snittar på ungefär sju procent. Radler är öl blandat med lemonad och konsumeras av många veteraner för att dagen inte ska vara över vid lunchtid.

Åk cykeltaxi

Det är lätt att bli lite däst och bekväm när man likt en grymtande grävling bälgat stabbig veteöl och weisswurst i nio timmar i streck. Slåss då inte med övriga turister om ockertaxibilarna – hoppa in i en cykeltaxi istället. Billigare, trevligare och miljövänligare. Vår favoritchaufför hette Florian och försökte spara ihop för att dra till Peru och satsa på en karriär som biomaskinist. Sådant vill man ju stödja. 

Ha inte ölhävartävling med lokalborna

Du kommer att förlora. 

För egen del blir det nu detox på krispiga höstpromenader och sellerijuice. Så att jag överlever till nästa oktober. För herregud vad jag vill tillbaka! 

/Peter Morath 

5:03 5 Okt 2014

Vad är det absolut bästa med Oktoberfest?

-Se dig omkring! Allt är helt grymt!

Och det absolut sämsta?

-De gånger man inte kommer in i tälten eftersom det är fullt. 

Kan man inte planka in då?

-Det är nog svårt. Inget jag rekommenderar. Man får typ hänga på tivolit här på området. Med de minderåriga och deras morsor. Det suger. Men idag kom jag in! 

Du älskar öl så mycket att du i princip äter själva glaset också? 

-Öl är bäst!

Har du varit på Oktoberfest tidigare?

-Första gången idag!

Vad har du för förväntningar? 

-Att det ska vara den roligaste dagen i mitt liv!

Jag har hört att många kör varannan alkoholfri här inne. Är det en sådan du slickar på? 

-Nej, det skulle aldrig falla mig in! Inte på Oktoberfest! Det får du inte tro. 

Vad gör du när du inte är på Oktoberfest?

-Pluggar till läkare. 

Kommer du att använda dina läkarskills om någon faller ihop här inne?

-Nej. 

Nej?

-Alltså jag är här för att festa, inte rädda liv. 

Hur tycker du att toaletterna funkar här inne i tältet? 

-De funkar ganska bra. Det är långa köer men det går förvånansvärt fort, tycker jag. 

Jag har hört att det ska finnas ”kräkoarer” här på området. Alltså som vanliga pissoarer men med en till ränna i munhöjd så att man kan kräkas medan man kissar. Har du sett några sådana?

-Nej, men det låter ju helt fantastiskt, vi måste leta upp dom!  

-Det är 56:e året jag är på Oktoberfest och nästan varje gång är jag här i Paulaner-tältet.

Är det sant! Tröttnar du aldrig?

-Nej, det blir faktiskt roligare för varje år! 

Känner du dig dimmig efter fjorton enliterssejdlar eller är läget under kontroll?

-Jag dricker ingen alkohol ikväll.

Hur känns det då, att vara nykter bland tolv tusen inte fullt lika nyktra?

-Jag borde ta en öl. 

Du ser väldigt tysk ut! 

-Tack! Jag är född och uppvuxen i Bayern. 

Gillar du Bayern München? 

-Älskar dom! 

Om du var tvungen att putta ner Pep Guardiola eller Zlatan från ett stup, vem skulle du välja? Pep va? 

-Zlatan. 

Är du från München?

-Ja. Eller jag är från Kuba men bor både där och här i München. 

Det känns som två ganska skilda världar?

-Ja, det är faktiskt helt extremt. Men här fungerar i alla fall saker. Ordning och reda. Det är ju Tyskland. 

 

/Peter Morath

Som förstagångsbesökare är det här en… annorlunda upplevelse. Alla är fulla, glada, äter kringlor, grillad kyckling och dricker enliterssejdlar i rasande fart. Man ska inte tro att man kan glida omkring från tält till tält utan har man väl blivit insläppt ska man känna sig lyckligt lottad.

För att få beställa måste man ha ett bord. Att hitta ett ledigt sådant är inte precis skitlätt. Paulaner-tältet sväljer ungefär tolv tusen männsker och majoriteten har antingen stått i kö sedan 07 på morgonen eller bokat bord för väldigt länge sedan. Har man tur hittar man efter en evighet av planlöst strosande ett bord där några som köat sedan tidig morgon sitter. Och det är inte helt omöjligt att dessa börjar droppa av redan vid lunchtid på grund av några sejdlar för mycket. Då snor man snabbt deras plats, slår sig ner och beställer in ett glas välkylt chablis och någon färgglad hälsosallad:

Man kan tro att det är ett skitjobb att vara servitris på Oktoberfest men yrket har hög status och går endast i arv. Framför allt tjänar servitriserna ENORMA summor under de här två veckorna. Kutym är att dricksa ungefär en euro per öl och eftersom de flesta kan bära uppemot fjorton öl per runda blir det en ganska rejäl slant totalt. Den samlade snittlönen för en servitris är cirka tjugo tusen euro. Rekordet sägs vara runt det dubbla. Nästan en halv miljon spänn för två veckors arbete, alltså. Så kan man softa på någon söderhavsö i elva månader tills det är dags igen. Käka kokosnötter. Få en nice tan. Ett helt okej liv.  

Där framme i mitten är själva scenen. Musiken som spelas är en märklig blandning av tysk gladtechno, dansband och umpa umpa. Och Robbie Williams Angels. Den spelades ungefär fyra gånger och uppskattades särskilt av den här högupplöste mannen:

Vad är grejen med Robbie Williams?

-Det är bra musik! Alla kan den låten. 

Den känns lite oväntad, bara. 

-Allt är oväntat på Oktoberfest! 

Om du fick gå upp på scenen och pumpa en valfri låt, förutom Angels, vilken skulle du välja?

-Millenium.

Av Robb…

-Robbie Williams, stämmer. 

Strax tillbaka med fler härliga mingelbilder. 

/Peter Morath

Man kan tänka sig att hela München är en enda stor festival under Oktoberfest men så är inte fallet. Faktum är att staden i övrigt är ganska lugn kvällstid. Men det kanske inte är så konstigt. Öltälten öppnar klockan 10 på förmiddagarna och stänger runt 22.30 så det är endast de allra starkaste som drar vidare i natten.  

På det 82 fotbollsplaner stora festivalområdet är det däremot långt ifrån lugnt. Det går faktiskt knappt att röra sig (i varje fall inte dit man vill), så det är en god idé att hålla ditt sällskap i handen, gilla läget och hamna där du hamnar. Att sms:a ”Asså hallå var är du vi är utanför ett jättestort tält här typ i mitten, eller kanske lite längre bort, typ vid en karusell kom hit” är med andra ord en ganska dum idé. Mina försök att ta överblicksbilder resulterade tyvärr bara i den här. Det gick liksom inte att stanna upp. 

På området reser de sex största München-bryggerierna (Paulaner, Hofbräu, Hacker-Pschoor, Augustiner, Spaten och Löwenbräu) 14 jävligt stora och 15 ganska stora tält.  Här börjar vi äntligen närma oss det gigantiska Paulaner-tältet:

En idé kan vara att komma i tid. Om man inte har lust att stå och se ut såhär i ungefär fyra timmar:

”Kom igen då, jag känner Stefan Sauk”

Oss gick det dock ingen nöd på – insläppta, lyckliga och med öldimmig blick:

Fortsättning följer. 

/Peter Morath