Är Amazon ett hot mot boken? Står Marcus Birros hjärta öppet? Är jag fortfarande i Göteborg? Här är ett axplock lördagsmoment från litteratursveriges truliga firmafest.
Stämningsbild.
Jag ska sluta tjata om Jan Guillou, men jag fann mig själv bredvid honom av en slump och kunde inte låta bli att fråga om jag kanske kunde få besvära med en banal enkät. Med oerhört darrande röst. Han sa bestämt ”nej” och såg på mig som om jag var dum i huvudet. Det var på ”herrtoan”. Vi stod och tvättade händerna.
Kämpa Jan! Heja Jan!
Gårdagens besöksiffra var 25 302 människor. Samtliga ska ge ut monumentala självbiografiska projekt på Piratförlaget till våren. Det blir 25 302 böcker! Helt sjukt mycket böcker!
På frågan om det finns en stark berättartradition i Västerbotten så svarar Ida Linde: ”Jag har ingen statistik.” På påståendet ”Att läsa din bok är nästan som att läsa en film” så svarar Ida Linde: ”Jag gillar ju inte film.” Ida Linde ser och hör språk. Ida Linde är inte en särskilt visuell person. Nej, inte alls. Många har påpekat att hennes nya bok har en hemsk titel, men Ida Linde håller inte med. Ida Linde säger: ”Norrut åker man för att dö är en helt okej titel. Det är mest människor söderifrån som uppfattar den som hemsk. Det kan lika gärna tolkas som att åka hem.” Att åka hem är mer tryggt än hemskt. Ida Linde undrade bland annat ”Kan man ärva skuld?” när hon skrev. Ida Linde säger: ”Exploateringens historia upprepas. Pengarna verkar inte hamna norrut.” Ida Linde säger angående den egna litterära utvecklingskurvan: ”Jag är inte intresserad av genrefrågan, men jag vill hitta en form där man kan berätta allt man vet. Att berätta allt jag vet är mitt sätt att svara mot utrymmet jag fått.”
”Det här seminariet ska inte bara handla om Bruce Springsteen.”
När Joakim Pirinen läser små textbitar, för tre personer, med en fantastisk butterhet kring hela sin uppenbarelse, när han pratar om namnet ”Nulle”, hur jävla dumt det är (och vad det faktumet har för effekt som produktiv begränsning), när han imiterar Evert Taube i en hysterisk monolog sprängfylld av absurda maträtter omringad av den röda galonen i Aftonbladets monter – ja, då är det ändå rätt fint på Bokmässan. Speciellt när man vet att Timbro har tvingats stå ut med hela kalaset. Aftonbladet har ett bra ljudsystem.
När Per Gerhard Schlingmann (bra mellanamn eller hur!?) går mot en seminariehall så gör han det precis som vem som helst som är väldigt glad, ja kanske lycklig. Så ser det ut.
Jag har aldrig sett Rum för poesi så fullt av människor och förväntningar som när Athena Farrokhzad och den rumänska poeten Svetlana Cârstean ska läsa. Det är en fullkomligt hänförande stund. Athena berättar om deras samarbete, hur hon gick in i ett översättningsprojekt och fann en syster. Vad göra nu, när Svetlanas strålande Skruvstädsblomman kommit ut i Sverige och Vitsvit i Rumänien? Att börja skriva dikter till varandra är ett svar. En strategi för att få fortsätta tillsammans. De måste få fortsätta tillsammans. Att få lyssna på dessa ofärdiga, fulländade texter blir en ynnest. Intim och extrovert – det är hypnotiskt. Svetlana läser om flygplanstoaletter och revolutioner. Athena säger innan hon börjar: ”De här dikterna är till Svetlana men alla kommer att förstå dem utom Svetlana.” Det är oerhört vackert. Alltihop. Jag skulle göra raderna orättvisa i den här haltande referatformen. Jag hoppas på en kollektivdiktsamling där de båda poeternas texter ståra sida vid sida i all sin hänsynslösa, förrädiska, praktfulla intensitet. Talar till varandra i första hand, til läsaren i andra. Jag hoppas att den diktsamlingen kommer, men att det inte slutar där. Athena måste fortsätta resa till Bukarest, Svetlana måste fortsätta flyga till Stockholm. De måste fortsätta tala och skriva. Hursomhelst – det är lördagens finaste ögonblick.
”De här dikterna är till Svetlana men alla kommer att förstå dem utom Svetlana.”
Lördagens roligaste ögonblick är när Judith Kiros utser megaliberalen, socialisthataren och discjockeyn Johan Staël von Holstein till vår tids Kassandra (sierskan som förutsåg Trojas undergång) under liveinspelningen av Flumskolan. Även här är det väldigt roligt att Timbro hänger precis bakom.
Folkbildning på gång.
Att tala med sin förläggare är det nya att tala med sin mamma eller pappa.
Om några timmar är det presskonferens. Då presenteras temat för nästa års Bokmässa. Jag tror att det blir typ ”LONDON FÖRR I TIDEN TÄNK TUDOR ELLER VAD DET HETER.” Den som lever får se. Nu återstår den ack så föraktade söndagen. Söndagen på Bokmässan är död. Det kan varken Sigge Eklund eller Siri Hustvedt ändra på.
Här är jag i garderoben med omslaget till Paulo Coelhos ”Otrohet”! Undrar vad jag ska göra med det. Mina jeans luktar krog.
/Elis Burrau, litteraturredaktör